Vyhľadávače, ktoré vás klamú

Ak napíšete do svojho obľúbeného vyhľadávača „kúpa auta“, ktorú motopredajňu vám ponúkne ako prvú? Zrejme nie tú najlepšiu, ale tú, ktorá mu zaplatila najviac.


Organizácia Commercial Alert podala pred dvoma týždňami na americkú Obchodnú komisiu sťažnosť na osem významných webových vyhľadávačov kvôli klamlivej reklame. Rôzne firmy si totiž u nich môžu zaplatiť nielen za zobrazenie zvláštneho odkazu na ich stránku pri vyhľadaní určitého kľúčového slova, ale aj za vsunutie odkazu medzi odkazy na ostatné - neplatené a zvyčajne obsahovo bohatšie servery.
Priestor na podvod na surfistoch prináša už prvá možnosť - umiestňovanie odkazov na stránky do špeciálnych sekcií nad alebo vedľa výsledkov vyhľadávania (tzv. paid placement). Ak totiž Yahoo a Google odlišujú platené linky výrazným nápisom „sponzorované odkazy“, ostatné vyhľadávače sa snažia platený obsah ukrývať za názvami ako Vybrané stránky (featured sites; Altavista, Lycos, Netscape), Produkty a služby (HotBot) a veľmi často tiež Partnerské stránky. Druhou praktikou, na ktorú sa Commercial Alert sťažuje, je tzv. paid inclusion. Webový server tu môže zaplatiť za zlepšenie pozície svojho odkazu pri vyhľadávaní. V spleti miliárd internetových stránok je totiž podstatné, či sa napríklad pri vyhľadaní áut ten-ktorý predajca ocitne na dvanástom, stodvadsiatom alebo tisícdvestom mieste v celkovom zozname. Paid inclusion negarantuje inzerentovi zobrazenie na určitom mieste, ale za fixný poplatok zvyšuje pravdepodobnosť, že stránka bude zobrazená. Práve táto technika kritikov znepokojuje najviac - surfisti totiž nemajú nijakú možnosť odhaliť, ktorá stránka si svoje postavenie zaslúžila vďaka hodnotnému obsahu a ktorej dopomohlo „sponzorstvo“. Podľa informácií portálu Search Engine Watch (searchenginewatch.com/webmasters/paid.html) zaraďujú platené odkazy medzi bežné linky napríklad Altavista, HotBot a MSN. Výhodnejšie pozície predáva aj firma Inktomi, ktorá dodáva svoju vyhľadávaciu technológiu mnohým ďalším významným portálom.
Jediným veľkým fulltextovým vyhľadávačom, ktorý akékoľvek ovplyvňovanie výsledkov vyhľadávania sponzormi odmieta, zostáva Google. Jeho autori dokonca vyradili zo zoznamu zobrazovaných stránok odkazy na servery firiem, s ktorými Google priamo spolupracuje, aby sa tak vyhli akémukoľvek podozreniu zo skrytej propagácie svojich partnerov.


Ktoré vyhľadávače sú obvinené:
AltaVista (vlastník CMGI)
MSN (Microsoft)
Netscape (AOL Time Warner)
Hotbot (Terra Lycos)
Lycos (Terra Lycos)
Directhit (Ask Jeeves)
LookSmart (Looksmart)
iWon

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Neprehliadnite tiež

V Egypte objavili dielňu na výrobu keramiky starú vyše štyritisíc rokov

Archeológovia vo vnútri objavili staroveký hrnčiarsky kruh.

PODCAST ZOOM

Zoom: Ako hoax spravil z ľavicových antiglobalistov migrantov

Nie je to síce pravda, ale mohla by byť.

Záhadný sarkofág otvoria. Koho v ňom nenájdu?

Je niekoľko indícii o pôvode sarkofágu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 093
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 980
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 839
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 999
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 638
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 893
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 780
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 100
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 948