SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Vyhľadávače, ktoré vás klamú

Ak napíšete do svojho obľúbeného vyhľadávača „kúpa auta“, ktorú motopredajňu vám ponúkne ako prvú? Zrejme nie tú najlepšiu, ale tú, ktorá mu zaplatila najviac.


Organizácia Commercial Alert podala pred dvoma týždňami na americkú Obchodnú komisiu sťažnosť na osem významných webových vyhľadávačov kvôli klamlivej reklame. Rôzne firmy si totiž u nich môžu zaplatiť nielen za zobrazenie zvláštneho odkazu na ich stránku pri vyhľadaní určitého kľúčového slova, ale aj za vsunutie odkazu medzi odkazy na ostatné - neplatené a zvyčajne obsahovo bohatšie servery.
Priestor na podvod na surfistoch prináša už prvá možnosť - umiestňovanie odkazov na stránky do špeciálnych sekcií nad alebo vedľa výsledkov vyhľadávania (tzv. paid placement). Ak totiž Yahoo a Google odlišujú platené linky výrazným nápisom „sponzorované odkazy“, ostatné vyhľadávače sa snažia platený obsah ukrývať za názvami ako Vybrané stránky (featured sites; Altavista, Lycos, Netscape), Produkty a služby (HotBot) a veľmi často tiež Partnerské stránky. Druhou praktikou, na ktorú sa Commercial Alert sťažuje, je tzv. paid inclusion. Webový server tu môže zaplatiť za zlepšenie pozície svojho odkazu pri vyhľadávaní. V spleti miliárd internetových stránok je totiž podstatné, či sa napríklad pri vyhľadaní áut ten-ktorý predajca ocitne na dvanástom, stodvadsiatom alebo tisícdvestom mieste v celkovom zozname. Paid inclusion negarantuje inzerentovi zobrazenie na určitom mieste, ale za fixný poplatok zvyšuje pravdepodobnosť, že stránka bude zobrazená. Práve táto technika kritikov znepokojuje najviac - surfisti totiž nemajú nijakú možnosť odhaliť, ktorá stránka si svoje postavenie zaslúžila vďaka hodnotnému obsahu a ktorej dopomohlo „sponzorstvo“. Podľa informácií portálu Search Engine Watch (searchenginewatch.com/webmasters/paid.html) zaraďujú platené odkazy medzi bežné linky napríklad Altavista, HotBot a MSN. Výhodnejšie pozície predáva aj firma Inktomi, ktorá dodáva svoju vyhľadávaciu technológiu mnohým ďalším významným portálom.
Jediným veľkým fulltextovým vyhľadávačom, ktorý akékoľvek ovplyvňovanie výsledkov vyhľadávania sponzormi odmieta, zostáva Google. Jeho autori dokonca vyradili zo zoznamu zobrazovaných stránok odkazy na servery firiem, s ktorými Google priamo spolupracuje, aby sa tak vyhli akémukoľvek podozreniu zo skrytej propagácie svojich partnerov.


Ktoré vyhľadávače sú obvinené:
AltaVista (vlastník CMGI)
MSN (Microsoft)
Netscape (AOL Time Warner)
Hotbot (Terra Lycos)
Lycos (Terra Lycos)
Directhit (Ask Jeeves)
LookSmart (Looksmart)
iWon
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Antigénové testovanie na koronavírus.

Kollárom vydobytý ústupok sa nezaočkovaným môže vypomstiť.


27. júl
Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.


14 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 4 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Sila je základný pojem vo fyzike. Prečo existuje?


a 1 ďalší 22m

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  5. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 851
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 350
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 223
  4. Od Česka až po Jadran 3 976
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 781
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 206
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 161
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 819
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 477
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 334