SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Mobil za volantom spôsobuje „slepotu“

Používať počas jazdy v aute na telefonovanie hands-free sadu je rozumné, ak vám záleží na peniazoch a chcete sa vyhnúť pokute, nie však ak chcete chrániť svoj život a vyhnúť sa nehode. Vyplýva to zo záverov výskumu psychológov z Univerzity v Utahu, ktoré


Psychológovia David Strayer (vľavo) a Frank Drews zistili, že aj pri použití hands-free sady sa riziko havárie pri telefonovaní za volantom zvyšuje štvornásobne. FOTO – ANDREW D. N. GILLMAN

boli zverejnené minulý týždeň. Podľa vedcov trpia všetci ľudia, ktorí za volantom telefonujú s hands-free sadou či bez nej, dočasnou „pozornostnou slepotou“ – spomaľujú sa ich reakcie na vonkajšie podnety a prehliadajú dôležité vizuálne signály, napríklad svetlá na semaforoch.

Vedci v rámci štúdie vykonali štyri experimenty na automobilových trenažéroch, počas ktorých sa vodiči najskôr venovali len šoférovaniu a potom museli popri ňom aj telefonovať, vždy s použitím hands-free sady. V jednom z experimentov sa skúmala rýchlosť reakcie na brzdové svetlá auta idúceho pred vodičom po diaľnici. Psychológovia zistili, že v riedkej premávke telefonujúci vodiči inštinktívne udržiavajú za najbližším autom oveľa väčší rozostup, než tí, ktorí šoférujú plne sústredení. V simulovanej dopravnej špičke však túto možnosť nemali a v niekoľkých prípadoch spôsobili haváriu na mieste, kde sa jej netelefonujúci bez problémov vyhli. Čas ich reakcie na brzdové svetlá bol dlhší, dlhšie aj brzdili a viac času im zabralo, kým opäť zrýchlili. Vedci preto usudzujú, že telefonovanie za volantom prispieva dokonca ku vzniku dopravných zápch – zväčšovaním rozostupu medzi vozidlami totiž telefonujúci vodiči znižujú počet áut, ktoré môžu v určitom časovom úseku prejsť po ceste.

Pri ďalšom experimente vodiči viedli auto v meste a míňali pritom 15 billboardov. Po skončení jazdy im psychológovia ukázali obrázky billboardov a vodiči mali určiť, ktoré z nich už predtým videli a ktoré vidia prvýkrát. Pri rozoznávaní billboardov, ktoré videli v čase, keď telefonovali, urobili oveľa viac chýb. Sledovanie pohybu očí vodičov pritom potvrdilo, že aj počas telefonovania sa na reklamy pozerali – kvôli „pozornostnej slepote“ však v skutočnosti nezachytili ich obsah.

Podľa vedcov je preto zjavné, že telefonovanie za volantom odpútava pozornosť od riadenia, aj keď vodič nedrží telefón v ruke, znižuje počet podnetov, ktoré je schopný zachytiť aj rýchlosť jeho reakcií na nepredvídané udalosti, napríklad vykročenie chodca do cesty či brzdenie iného vozidla. Riziko havárie sa pri telefonovaní podľa nich zvyšuje približne na štvornásobok.

V minulosti sa už podobnými štúdiami zisťovalo, ako pri šoférovaní vodiča rozptyľuje napríklad rozhovor s pasažiermi alebo počúvanie rádia – v týchto prípadoch sa však ovplyvnenie schopnosti šoférovať nepreukázalo. TOMÁŠ BELLA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

10 h
Larry King zomrel vo veku 87 rokov.

Začiatkom roka ho hospitalizovali s covidom.

1 h
Petra Vlhová po zjazde v Crans Montane.

Slovenka obsadila siedme miesto.

3 h
Daniel Lipšic.

Poslanci zabudli neprokurátorom umožniť, aby požiadali o previerku.

20 h

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.

14 h

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

24 h