SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Mobil za volantom spôsobuje „slepotu“

Používať počas jazdy v aute na telefonovanie hands-free sadu je rozumné, ak vám záleží na peniazoch a chcete sa vyhnúť pokute, nie však ak chcete chrániť svoj život a vyhnúť sa nehode. Vyplýva to zo záverov výskumu psychológov z Univerzity v Utahu, ktoré


Psychológovia David Strayer (vľavo) a Frank Drews zistili, že aj pri použití hands-free sady sa riziko havárie pri telefonovaní za volantom zvyšuje štvornásobne. FOTO – ANDREW D. N. GILLMAN

boli zverejnené minulý týždeň. Podľa vedcov trpia všetci ľudia, ktorí za volantom telefonujú s hands-free sadou či bez nej, dočasnou „pozornostnou slepotou“ – spomaľujú sa ich reakcie na vonkajšie podnety a prehliadajú dôležité vizuálne signály, napríklad svetlá na semaforoch.

Vedci v rámci štúdie vykonali štyri experimenty na automobilových trenažéroch, počas ktorých sa vodiči najskôr venovali len šoférovaniu a potom museli popri ňom aj telefonovať, vždy s použitím hands-free sady. V jednom z experimentov sa skúmala rýchlosť reakcie na brzdové svetlá auta idúceho pred vodičom po diaľnici. Psychológovia zistili, že v riedkej premávke telefonujúci vodiči inštinktívne udržiavajú za najbližším autom oveľa väčší rozostup, než tí, ktorí šoférujú plne sústredení. V simulovanej dopravnej špičke však túto možnosť nemali a v niekoľkých prípadoch spôsobili haváriu na mieste, kde sa jej netelefonujúci bez problémov vyhli. Čas ich reakcie na brzdové svetlá bol dlhší, dlhšie aj brzdili a viac času im zabralo, kým opäť zrýchlili. Vedci preto usudzujú, že telefonovanie za volantom prispieva dokonca ku vzniku dopravných zápch – zväčšovaním rozostupu medzi vozidlami totiž telefonujúci vodiči znižujú počet áut, ktoré môžu v určitom časovom úseku prejsť po ceste.

Pri ďalšom experimente vodiči viedli auto v meste a míňali pritom 15 billboardov. Po skončení jazdy im psychológovia ukázali obrázky billboardov a vodiči mali určiť, ktoré z nich už predtým videli a ktoré vidia prvýkrát. Pri rozoznávaní billboardov, ktoré videli v čase, keď telefonovali, urobili oveľa viac chýb. Sledovanie pohybu očí vodičov pritom potvrdilo, že aj počas telefonovania sa na reklamy pozerali – kvôli „pozornostnej slepote“ však v skutočnosti nezachytili ich obsah.

Podľa vedcov je preto zjavné, že telefonovanie za volantom odpútava pozornosť od riadenia, aj keď vodič nedrží telefón v ruke, znižuje počet podnetov, ktoré je schopný zachytiť aj rýchlosť jeho reakcií na nepredvídané udalosti, napríklad vykročenie chodca do cesty či brzdenie iného vozidla. Riziko havárie sa pri telefonovaní podľa nich zvyšuje približne na štvornásobok.

V minulosti sa už podobnými štúdiami zisťovalo, ako pri šoférovaní vodiča rozptyľuje napríklad rozhovor s pasažiermi alebo počúvanie rádia – v týchto prípadoch sa však ovplyvnenie schopnosti šoférovať nepreukázalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prevrat na STU dokonali, rektora navrhli odvolať

Čo sa to dialo na univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Podcast Zoom

Zoom: Vedci odmerali dosiaľ najkratší čas

Týždenný prehľad noviniek z vedy.

Vedátorský podcast

Čo poháňa rozpínanie vesmíru? Vedci zvažujú rôzne možnosti

Tmavá energia je jedna z najväčších záhad vo fyzike.

Rôzne pohľady na kométu Čurjumov-Gerasimenko zo sondy Rosetta.

Kozmická loď nesúca robotické vozidlo je na polceste k Marsu

Vesmírna loď už od svojho štartu prekonala vzdialenosť 235,4 milióna kilometrov.

Z Mysu Canaveral v americkom štáte Florida odštartovalo vo štvrtok 30. júla 2020 k planéte Mars robotické vozidlo Perseverance.