Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Mars mal kedysi viac vody ako oceán na Zemi

Pred miliardami rokov mohlo mať more na Marse hĺbku aj viac ako kilometer.

V prípade Marsu uniklo asi 87 percent vody do vesmíru.V prípade Marsu uniklo asi 87 percent vody do vesmíru. (Zdroj: NASA/GSFC)

BRATISLAVA. Keby sa v tom čase oceán nachádzal na celom Marse, dosahoval by hĺbku asi 137 metrov. Pred zhruba štyrmi miliardami rokov sa však more na dnes červenej planéte rozkladalo na severnej pologuli, kde v niektorých miestach dosahovalo hĺbku aj 1,6 kilometra.

Naznačujú to výsledky vedeckej štúdie v prestížnom magazíne Science. Výskumníci zistili, že na Marse bolo kedysi viac vody, ako je dnes v našom Severnom ľadovom oceáne.

„Náš výskum prináša solídny odhad, koľko vody kedysi Mars obsahoval," hovorí podľa tlačového vyhlásenia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Geronimo Vilanueva. „Určuje to, koľko vody asi uniklo do vesmíru, takže teraz dokážeme lepšie pochopiť dejiny vody na Marse."

Na dnes suchej a studenej planéte stopovali vedci vodu pomocou pozemských ďalekohľadov. V priebehu šiestich rokov sledovali pomer dvoch jemne odlišných druhov vody: klasickej a tej s deutériom. Výsledky z polárnych oblastí na planéte porovnávali s pomerom v meteorite z Marsu, ktorý má asi 4,5 miliárd rokov.

Výskumníci zistili, že kedysi bolo na Marse šesťnásobne viac vody ako sa nachádza dnes v marsovských polárnych čiapočkách. To znamená, že oceán na Marse, ktorý sa pravdepodobne nachádzal na severnej polovici planéty, pokrýval takmer pätinu povrchu Marsu.

DOI: 10.1126/science.aaa3630

Gröhling by mohol na revanš blokovať Matovičov plán, ale neurobí to

Do Vianoc otvoria aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.

Sackboy: A Big Adventure je hra pre celú rodinu

Rodinná hra s vlnenou bábikou v hlavnej úlohe.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.