Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Mars mal kedysi viac vody ako oceán na Zemi

Pred miliardami rokov mohlo mať more na Marse hĺbku aj viac ako kilometer.

V prípade Marsu uniklo asi 87 percent vody do vesmíru.V prípade Marsu uniklo asi 87 percent vody do vesmíru. (Zdroj: NASA/GSFC)

BRATISLAVA. Keby sa v tom čase oceán nachádzal na celom Marse, dosahoval by hĺbku asi 137 metrov. Pred zhruba štyrmi miliardami rokov sa však more na dnes červenej planéte rozkladalo na severnej pologuli, kde v niektorých miestach dosahovalo hĺbku aj 1,6 kilometra.

Naznačujú to výsledky vedeckej štúdie v prestížnom magazíne Science. Výskumníci zistili, že na Marse bolo kedysi viac vody, ako je dnes v našom Severnom ľadovom oceáne.

„Náš výskum prináša solídny odhad, koľko vody kedysi Mars obsahoval," hovorí podľa tlačového vyhlásenia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Geronimo Vilanueva. „Určuje to, koľko vody asi uniklo do vesmíru, takže teraz dokážeme lepšie pochopiť dejiny vody na Marse."

Na dnes suchej a studenej planéte stopovali vedci vodu pomocou pozemských ďalekohľadov. V priebehu šiestich rokov sledovali pomer dvoch jemne odlišných druhov vody: klasickej a tej s deutériom. Výsledky z polárnych oblastí na planéte porovnávali s pomerom v meteorite z Marsu, ktorý má asi 4,5 miliárd rokov.

Výskumníci zistili, že kedysi bolo na Marse šesťnásobne viac vody ako sa nachádza dnes v marsovských polárnych čiapočkách. To znamená, že oceán na Marse, ktorý sa pravdepodobne nachádzal na severnej polovici planéty, pokrýval takmer pätinu povrchu Marsu.

DOI: 10.1126/science.aaa3630

Maľba súčasnej podoby Kap København, ktorá sa nachádza v Pearyho zemi. Vedci tu našli stopy dva milióny rokov starej DNA.

Predošlým rekordérom bola kosť mamuta.

Ktorý je najlepší, Samsung, Xiaomi, alebo Apple?

3. dec

Dobrý smartfón nemusí byť drahý.

5. dec

Hľadali sme mobily za rozumnú cenu. Je lepšia Motorola, Samsung alebo Xiaomi?

6. dec