BARCELONA, BRATISLAVA. Kým Google ohlásil ambície stať sa celosvetovým virtuálnym operátorom, Facebook má odlišný plán. Do konca roka chce dohodami s mobilnými operátormi zaistiť bezplatný prístup k niektorým internetovým službám v sto krajinách sveta.
Vychádza pri tom zo skúseností, ktoré nazbieral v Zambii, Tanzánii, Keni, Ghane, Kolumbii a Indii. Na týchto trhoch otvoril sedem miliónom používateľom mobilný prístup k Facebooku, Wikipédii a službám týkajúcim sa zdravia, zamestnanosti a spravodajstva bez toho, aby si museli predplatiť dátový balíček.
Podľa magazínu Mashable iniciatíva s názvom Internet.org beží od roku 2013 a je to program, ktorý spája charitu s marketingom. Na jednej strane bezplatný prístup k informáciám vzdeláva ľudí a na druhej prináša nových používateľov sociálnej sieti.
Pre viacero ľudí v rozvojových krajinách sa tak Facebook vlastne stáva internetom. Iniciatívu si však pochvaľujú aj samotní mobilní operátori. Užívatelia sú totiž ochotní nakupovať nové služby: bez ohľadu na to, či ide o balíčky esemesiek, alebo o dátové služby.
Analýzy ukazujú, že takáto príprava trhu môže zvýšiť dopyt po službách operátorov až o 40 percent. Popri ňom rastie aj záujem o smartfóny, ktoré môžu ponúknuť pri používaní internetových služieb viac komfortu. A to je vážny dôvod na to, aby sa v ekonomicky slabších krajinách firmy k iniciatíve Internet.org pripojili.
Facebook má pre tieto trhy špeciálnu aplikáciu, ktorú navrhol tak, aby objem prenášaných dát býval čo najmenší.
Nové trhy však nie sú strategickým priestorom iba pre Facebook, ktorý sa rozhodol využiť existujúce infraštruktúry mobilných operátorov. Google pracuje na technológiách, ktoré by mobilným signálom pokryli nové končiny sveta.