SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

James Bond 007: Nightfire - agentova premiéra na PC

Pán, ktorý sa s veľkou obľubou predstavuje spôsobom: „Bond, James Bond“, sa nás na plátnach kín a obrazovkách TV snaží zabávať už niekoľko desaťročí. Práve teraz nastala chvíľa, keď spolu s premiérou novej bondovky, Die Another Die, uzrelo svetlo P

Pán, ktorý sa s veľkou obľubou predstavuje spôsobom: „Bond, James Bond“, sa nás na plátnach kín a obrazovkách TV snaží zabávať už niekoľko desaťročí. Práve teraz nastala chvíľa, keď spolu s premiérou novej bondovky, Die Another Die, uzrelo svetlo PC obrazoviek i počítačové spracovanie nesmrteľného agenta 007 s názvom Nightfire.

Nejedného fanúšika Jamesa Bonda iste už i myšlienka o existencii Nightfire privedie do extázy, a to tým skôr, že o vývoj sa postarala osvedčená firma Gearbox. Iste si spomínate na datadisk do Half-life: Opposing Force, ktorý títo vývojári zvládli na jednotku s hviezdičkou. Gearbox vtedy preukázali svoje schopnosti a zároveň sa zrejme dokonale zžili s Half-life enginom, pretože na pohon bondovky Nightfire si vybrali práve rokmi preverený, no z dnešného pohľadu už mierne zastaraný Half-life engine. Je otázne, či to bola správna voľba, no oveľa otáznejšie je, prečo vlastne Nightfire vznikol. V pomere kladné stránky kontra záporné vlastnosti by Bond schytal parádne tvrdý pravý hák do brady. A tak skoro by už zrejme nevstal.

Skryť Vypnúť reklamu

Grafika: 6 / 10
V zásade môžeme povedať, že grafické spracovanie je nadpriemerné, v niektorých okamihoch dokonca úžasné (napr. veľmi pekne vyzdobené sály na hrade v prvej misii). Problém je v tom, že vo väčšine prípadov nedokáže nijako obzvlášť zaujať – predsa len máme rok 2002 a ako hráči sme už zvyknutí na oveľa bohatšie hody pre náš zrak. Nehovoriac o tom, že občas sa kochanie okolitým prostredím príliš nevypláca, pretože práve vtedy si človek všimne najviac nedostatkov a začne o svojej obľúbenej hre strácať ilúzie. Z grafických nedostatkov zamrzí najmä nechutné prelínanie polygónov, keď nie je problém „vkráčať“ do určitého objektu, v mnohých prípadoch dokonca priamo do stojacich postáv. Okrem toho sa v Nightfire často objavuje problém „visiacich mŕtvol“, ale i iných predmetov. Áno, tušíte správne – ak zastrelíte nepriateľa, ten s obľubou zostane visieť vo vzduchoprázdne. Podobne je to napr. s odhodením určitej zbrane (keďže Bond môže naraz niesť len štyri búchačky), čo môže niektoré osoby priviesť k menšiemu záchvatu zúrivosti. Podotýkam, že i ja som párkrát tresol myšou o stôl, keď mi „úžasný“ agent 007 po odhodení samopalu s tlmičom vždy trucovito danú zbraň okamžite zobral naspäť do batohu, pretože tá ostala visieť rovno pred ním, a tak ju, zrejme, považoval za predmet môjho záujmu. Skrátka – niektoré predmety v hre akoby popierali zákony zemskej príťažlivosti a rozhodne to nie je spôsobené nízkou gravitáciou, ale chybami v grafickom spracovaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Interface: 6 / 10
Ovládanie nebude zrejme nikomu spôsobovať vážnejšie problémy, nakoľko sa autori rozhodli pre osvedčenú kombináciu klávesov, ktorá sa v poslednej dobe objavuje v podstate každej first-person akcii. Pochopiteľne, že je zároveň možné rozmiestnenie jednotlivých klávesov zmeniť podľa vlastného uváženia. Jedna z vecí, ktorá mi ostáva záhadou, je nemožnosť prepínania zbraní číslami na klávesnici. V tomto prípade na to slúži koliesko myši alebo klávesy, ktoré zbrane jednoducho prepínajú bez toho, aby ste si presne pamätali akú „búchajdu“ dostanete do ruky. Je to dosť non-user-friendly riešenie a prekážalo mi počas celej hry. Táto skutočnosť platí i o špeciálnom inventári, ale jeho používanie je menej frekventované, takže koliesko myši je ešte na hranici znesiteľnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Hrateľnosť: 5 / 10
Nightfire je z hrateľnostného hľadiska čistý priemer. Nenarazil som na žiadnu misiu, ktorá by ma dokázala prekvapiť – všetko tu už bolo, i keď možno v trochu odlišnom prostredí alebo s jemne diferentnými cieľmi misií. Náplň Bondových úloh zväčša spočíva v infiltrovaní sa do určitého objektu, tam vykonať potrebnú „prácičku“ a následne miesto činu opustiť. Často s patričným rachotom, veď ujo Bond by si už zrejme nedokázal únik predstaviť bez výbuchu (napr. pri zostrelení vrtuľníka a nevyhnutnom páde lanovky v úvodnej misii). Dôležité je, aby nikdy nezabudol vrhnúť veľavravný pohľad na akúkoľvek dámu stojacu či nebodaj ležiacu v jeho blízkosti.
Niektoré časti misií sú založené na vašom postrehu a rýchlosti, pretože napr. v jednej z nich musíte v pomerne značnej časovej tiesni sniperkou odstreľovať nepriateľov, ktorí ohrozujú vašu spolubojovníčku. Tieto úlohy hru rozhodne spestrujú, lež nedokážu zachrániť celkový dojem z hrania. Dokonca ani variabilita prostredí, v ktorých sa jednotlivé misie odohrávajú, hrateľnosti nepridávajú žiadny bod navyše.
Celkový dojem z hrania neuveriteľne zráža dolu i efektívnosť jednotlivých zbraní. Môže mi niekto vysvetliť, prečo napr. taká rana z brokovnice z bezprostrednej blízkosti nepriateľom v podstate vôbec nezamáva? Taktiež nechápem, prečo musím do protivníka vystrieľať x-tý počet nábojov zo samopalu, aj keď je jasné, že v skutočnosti by na zem padol už po niekoľkých ranách. Rozhodne som čakal viac realistické spracovanie bojov, toto je skôr výsmech. Situáciu sa snažia zachraňovať aspoň klasické bondovské „hračičky“ typu: hodinky s laserom (mimochodom – na hodinkách sa ukazuje čas, ktorý máte nastavený vo vašom počítači ako defaultný) na otváranie zámok, okuliare s niekoľkými módnymi videniami (image intensifier, videnie cez steny a tepelné infra videnie), nástroje na hackovanie, fotoaparát ukrytý v zapaľovači a niekoľko ďalších zariadení.

Skryť Vypnúť reklamu

Multiplayer: 4 / 10
Skutočne netuším, kto by mal chuť zaoberať sa pri Nightfire multiplayerom, keďže neprináša žiadne nové módy a iba dve bonusové mapy. Ten, kto čaká niečo iné, ako deathmatch, team deathmatch a capture the flag, mal by v prvom rade siahnuť po inej hre. Niet viac čo dodať.

Zvukové efekty: 7 / 10
Ozvučenie dopadlo veľmi dobre, zvuky pôsobia autenticky a výborne pomáhajú dotvárať atmosféru v jednotlivých prostrediach hry. Streľba, výbuchy, zásahy do steny..., to všetko pôsobí maximálne verne a je skrátka počuť, že na tejto stránke hry si autori dali skutočne záležať.

Hudba: 8 / 10
Hudba je na tom podobne ako zvuky – zvukár(i) a hudobník(ci) by si zaslúžili pochvalu, pretože vďaka nim sa z Nightfire stalo aspoň priemerné dielo. Hudbu nemožno označiť za inú, než klasicky bondovskú, ktorá podobne ako zvuky predstavuje pomerne vysokú kvalitu. V pokojných častiach hry znejú skôr oddychové melódie, no akonáhle ide do tuhého, soundtrack sa dynamicky zmení na oveľa rezkejšie kompozície.

Skryť Vypnúť reklamu

Inteligencia & obtiažnosť: 2 / 10
Tak. Dostali sme sa k najpríšernejšej a zároveň aj najzábavnejšej časti Nightfire. Umelá inteligencia nepriateľov sa totiž pohybuje niekde na úrovni podpriemerne inteligentného šimpanza a protivníci v podstate neustále predvádzajú, čo v praxi znamená výraz „absolútna demencia s vplyvom debility“. Myslím, že v tomto prípade je slovné spojenie umelá inteligencia skôr výsmech, nakoľko nepriatelia vlastne vôbec nemyslia a riadia sa iba dopredu naskriptovanými inštrukciami. Na základe toho dochádza počas vstupu do lokácie s – povedzme – dvomi nepriateľmi k mimoriadne vtipným okamihom. Ak napr. daní protivníci nemajú na seba priamy výhľad a vy s poriadne rachotiacou zbraňou jedného z nich zlikvidujete (čo by zobudilo aj mŕtveho), ten druhý bude naďalej nerušene hliadkovať na svojej naskriptovanej trajektórii. Zväčša zareaguje až po zhliadnutí mŕtvoly svojho druha, i keď v mnohých prípadoch ani daný fakt nedokáže dementným strážnikom príliš otriasť. Spomínam si, že v prvej misii som sa, dokonca, dostal k nepriateľovi, ktorý nemal naskriptované vôbec nič, a tak iba stál pred dverami ako soľný stĺp a i keď som mu mieril zo vzdialenosti jedného metra priamo na hlavu, vôbec proti tomu neprotestoval. V podstate celá hra je podobnými situáciami doslova preplnená a za jediný náznak inteligencie považujem snahu nepriateľa utekať do bezpečia pred hodeným granátom alebo krytie sa za rôzne predmety. Celkovo je však AI iba des a hrôza.
Vďaka demencii nepriateľov nemožno hovoriť ani o vysokej obtiažnosti. Je fakt, že niektoré lokácie vás budú stáť nejaký ten quicksave a quickload (ten, mimochodom, trvá pomerne dlho), no na strednej obtiažnosti by ste nemali mať žiadne vážnejšie problémy.

Skryť Vypnúť reklamu

Záverečný verdikt: 5 / 10
Hra, ktorá mohla predstavovať aspoň menší trhák na scéne PC hier, čoskoro skončí na smetisku priemerných titulov, o ktoré rozumní hráči šetriaci svoje peňaženky nikdy nezakopnú. Nightfire nemožno odporučiť ani len fanúšikom agenta 007, pretože každý z nich by si po chvíľke hrania začal trhať vlasy nad stupiditou nepriateľov a jednotvárnosťou jednotlivých misií. Skrátka – toto všetko tu už niekoľkokrát bolo (len tak náhodne spomeňme napr. No One Lives Forever I & II alebo Project IGI) a v oveľa zábavnejšom spracovaní. Od Nightfire ruky preč.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

10 h
Larry King zomrel vo veku 87 rokov.

Začiatkom roka ho hospitalizovali s covidom.

2 h
Petra Vlhová po zjazde v Crans Montane.

Slovenka obsadila siedme miesto.

3 h
Daniel Lipšic.

Poslanci zabudli neprokurátorom umožniť, aby požiadali o previerku.

21 h

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.

15 h

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

22. jan

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 031
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 520
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 930
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 254
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 990
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 573
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 950
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 726
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 624