Bratislava 6. decembra (TASR) - Takmer 80 percent slovenských novinárov využíva ako svoj hlavný informačný zdroj internet, pričom na ďalších miestach figurujú osobné kontakty, tlač a tlačové agentúry. Vyplýva to z odborného výskumu zamestnancov Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského (KŽ FFUK), ktorý zverejnili dnes na medzinárodnom seminári k 50. výročiu konštituovania univerzitného štúdia tohto odboru na Slovensku.
Pedagógovia oslovili 453 študentov a 100 absolventov katedry žurnalistiky, z ktorých im na otázky odpovedalo 79 percent. Jedným z výsledkov prieskumu je aj to, že čoraz väčší počet vyštudovaných novinárov prechádza do oblasti marketingu, public relations a na posty hovorcov veľkých inštitúcií. Tomuto trendu zodpovedá aj ich úsilie hľadať vyhovujúce zamestnanie, pretože platy v niektorých médiách sú podľa nich nízke a za nedostatočné označili i svoje sociálne zabezpečenie. Okrem toho už niekoľko desaťročí stále rastie pracovné zaťaženie novinárov, najmä vo verejnoprávnych komunikačných prostriedkoch a štátnych inštitúciách, čo má negatívny dosah na ich osobný život.
Technické vybavenie pracoviska považuje za výborné alebo dobré 75,7 percenta opýtaných, približne 18 percentám však nevyhovuje. Ostatní respondenti ho považujú za priemerné.
Približne tretina žurnalistov označila pracovné vzťahy, v ktorých pôsobia, za napäté. Ďalších 43 percent si myslí, že sú priateľské a 21,1 percenta oslovených ich považuje za korektné.
Na seminár pricestovali aj hostia zo žurnalistických škôl v Čechách, Poľsku, Maďarsku, Rakúsku a Holandsku. Svetlana Hlavčáková z KŽ UK poukázala na fakt, že pred niekoľkými rokmi využívali internet iba o niečo viac ako štyri percentá respondentov a dnes tento zdroj suverénne vedie. Na druhej strane je diskutabilné, či práve medzinárodnú počítačovú sieť možno považovať za dôveryhodný zdroj. Z databáz novinárov takmer úplne vymizli archívy, pričom viac ako 40 percent z nich vyhlásilo, že im nechýbajú žiadne informácie.
Imrich Jenča z tej istej inštitúcie uviedol, že pri uplatnení študentov v praxi bude čoraz väčšiu úlohu zohrávať ich počítačová gramotnosť. Zároveň zdôraznil, že internet nemožno chápať ako samostatný zdroj, ale skôr ako súhrn viacerých zdrojov, pretože interaktívne stránky majú štátne inštitúcie, súkromné spoločnosti aj takmer všetky masmédiá. K jeho tvrdeniu sa pridala i Ludmila Trunečková z Karlovej univerzity v Prahe, podľa ktorej je internet najdostupnejším prostredím poskytujúcim najväčšie množstvo informačných zdrojov. Jenča ďalej podotkol, že sa zmenilo i postavenie médií, ktorých prvoradým záujmom už nie je prinášať informácie, ale prežiť na preplnenom konkurenčnom trhu.
V závere sa účastníci seminára venovali zmenám novinárskej profesie a novým nárokom na prípravu žurnalistov v krajinách V4.