SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Všetky vitamíny od A až po K. Ktoré potrebujeme a ktoré nám škodia

Ako sú na tom vitamíny a niektoré ďalšie látky? Pozrite si prehľad, či si potrebujeme kupovať takéto doplnky stravy.

Celaskon proti chrípke, káčka na lepšie kosti, béčka na rýchlejšie myslenie a horčík proti nervozite. A to všetko pekne pohodlne v tabletke.

Ak práve netrpíte skorbutom, asi tušíte, že zdravý a všestranne sa stravujúci človek nepotrebuje žiadnu takúto kapustu, mlieko či slnko v kapsuli. Vážnejšia otázka však znie, či nám takéto doplnky stravy aspoň niekedy naozaj nepomáhajú a, naopak, či nám inokedy nemôžu vážne uškodiť.Ešte pred polstoročím by vám nadšení vedci rozprávali, že takéto látky jednoznačne zlepšia svet. Dnes to také jednoznačné nie je - a aj to je dôvod, prečo si o jednotlivých vitamínoch a vitamínových doplnkoch, o ich účinkoch a o ich potrebe môžete prečítať v dnešných novinách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pretože keď už ide o naše zdravie, nemuseli by sme míňať peniaze na mýty.

Vitamín A

Vitamín A je zastrešujúci termín pre viacero látok a o ich účinkoch v boji napríklad so šeroslepotou vedeli ľudia už v staroveku. Vitamín A je totiž nutný pri tvorbe zrakového pigmentu, ktorý využívame pri zlom osvetlení. Zdrojom tohto vitamínu sú provitamíny (oranžové a červené farbivá), najznámejšie z nich je betakarotén. Z takéhoto provitamínu A telo dokáže vitamín A získať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Približnú dennú dávku tohto vitamínu dokáže zabezpečiť aj polovica mrkvy. Výživové doplnky však často obsahujú oveľa väčšiu dávku a táto v tukoch rozpustná látka sa potom ukladá v ľudskom tele a môže spôsobovať problémy. Vedecké výskumy naznačujú, že brať extra vitamín A nemá žiadny zdravotný benefit, takéto doplnky stravy predstavujú skôr riziko.

ZÁVER: Neberte vitamín A, okrem prípadov, keď vám lekári zistia jeho nedostatok.

Vitamíny B

Vitamíny skupiny B sú kľúčové pre správne fungovanie metabolizmu a získavanie energie z našej stravy. Rozpúšťajú sa vo vode a ich prísun potrebujeme každý deň, keďže ich vylučujeme v moči.

Nedostatok takýchto vitamínov môže spôsobovať vážne problémy, chýbanie B3 napríklad hnačku či kožné ťažkosti, dokonca môže vyvolávať symptómy demencie. Preto niektoré výživové doplnky tvrdia, že konzumácia komplexu vitamínov B pomáha v prevencii nielen srdcových chorôb, ale aj proti zhoršovaniu fungovania mozgu. Toto však skôr nepotvrdzujú významné vedecký výskumy ani systematické revízie.

Problémom je, že takéto vitamíny sa nachádzajú v živočíšnych výrobkoch, najmä v mäse a syre, prípadne v niektorých obilninách. Vegetariáni a vegáni tak môžu naozaj potrebovať vitamínové doplnky s týmito látkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

ZÁVER: Vegetariáni a vegáni by mali zvážiť obzvlášť vitamín B12. Mäsožravci nájdu dostatok B vitamínov v strave.

Vitamín C

Keby mali vitamíny svoju hitparádu, vitamín C by ju s prehľadom vyhral. Zároveň sa stal látkou, okolo ktorej sa objavilo najviac až životunebezpečných mýtov – napríklad ten, že vitamín C vám vylieči rakovinu.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad na erupciu sopky Mauna Loa v pondelok 28. novembra. Sopka bola ticho takmer štyridsať rokov.

Po 38 rokoch vybuchla Mauna Loa.


30. nov

Nové objavy súvisia so vznikom vesmíru.


a 1 ďalší 30. nov

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 4 ďalší 30. nov
Kráter Batagajka v ruskom Jakutsku vznikol rozmŕzaním trvale zamrznutej pôdy.

Meňavky slúžia ako bezpečnostná poistka.


29. nov
SkryťZatvoriť reklamu