Bol to symbol slobody a rovnosti. Keď Ford uviedol v roku 1908 na trh svoj automobil Model T, dal celej generácii možnosti, aké si ich rodiča ani nedokázali predstaviť. Auto si zrazu mohol dovoliť bežný človek a získal s ním nielen spoločenský status, ale aj dovtedy nevídanú mieru slobody. Model T sa stal pre Západ symbolom zmenenej, zrýchlenej spoločnosti.
Podobný skok čaká v nasledujúcich rokoch ďalšiu miliardu ľudí v Afrike, Ázii a na Blízkom východe. Symbolom zmeny sa takmer určite nestane jeden konkrétny výrobok, no všetky si budú veľmi podobné. Budú to lacné smartfóny s cenou okolo päťdesiat amerických dolárov.
Ich príchod už teraz vidíme v Európe a na prekážky, ktoré doteraz bránili smartfónom preniknúť do rozvojového sveta, dnes tlačí niekoľko nezávislých síl.
Trh sa mení
Hlavnou z nich je trh. Konkrétne nasýtený trhový cyklus smartfónov v západnom svete. Roky od predstavenia iPhonu v 2007 poháňal trh rast a nové technológie.
Zjednodušene povedané, výrobcovia dokázali telefóny zlepšovať tak, že zákazníci cítili potrebu kupovať nový model za rovnakú cenu. Telefónom pribúdali funkcie a zvyšovanie výkonu prinášalo ľuďom reálny úžitok.
Čoraz viac spotrebiteľov preto zaplatilo za čoraz lepšie zariadenia – a to aj pomerne vysoké ceny. Tento druh rastu sa však skončil. Podľa firmy comScore vlastnia v Spojených štátoch telefón približne dve tretiny ľudí, čo je približne rovnako ako v západnej Európe.
Na rozvinutých trhoch už inteligentný telefón nevlastnia len tí, ktorí ho naozaj nechcú alebo tí, ktorí si ho nemôžu dovoliť. Výrobcovia tak musia priniesť buď zásadne nové technológie, alebo hľadať rast na trhoch, ktoré si drahé zariadenia dosiaľ nemohli dovoliť. A zásadné inovácie nikde nevidno.
Najnovšie modely špičkových telefónov od dvojice najväčších a najsilnejších výrobcov, Applu a Samsungu, priniesli prevažne kozmetické zlepšenia. Dva a pol roka starý iPhone 4S je dnes ešte stále plnohodnotný telefón, ktorý okrem najnovších hier zvládne všetko, čo od neho bežný používateľ potrebuje.
V porovnaní s najnovším modelom iPhone 5S sú pre potreby väčšinového zákazníka nárasty vo výkone a funkciách takmer zanedbateľné.
V začiatkoch trhu to tak nebolo. Pôvodný iPhone, ktorý nemal ani GPS modul, 3G pripojenie či prednú kameru na videochat, delilo od iPhonu 4 tiež dva a pol roka. Znamená to, že ani najinovatívnejšia firma na trhu nedokázala za posledné roky vymyslieť pre používateľov smartfónov nič zásadne nové.
Zhodou okolností v rovnakom čase dosiahli mobilné zariadenia výkon, ktorý bude pre väčšinu funkcií dosť dobrý na roky dopredu.