LONDÝN, ŽENEVA – Mobilné telefóny už zaplavili vyspelý svet. Výzvou pre marketingové aparáty tak svetových výrobcov, ako aj operátorov sú dnes rozvojové krajiny.
Už na konci minulého roka bolo na planéte vyše miliardy mobilov. Konštatuje to Medzinárodná telekomunikačná únia (ITU). Magickú miliardu však už prekročil aj počet zákazníkov. Keďže rastie počet zákazníkov, ktorí používajú viacero mobilov, svedčí tento údaj o ďalšom raste trhu. Podľa britskej spoločnosti Baskerville sa miliardtý zákazník upísal niektorému z operátorov v druhom štvrťroku tohto roka. Svetový trh už ku koncu júna obsluhoval 1,03 miliardy zákazníkov. To je o 22 percent viac ako vlani.
Na svete dnes pôsobí v 208 krajinách spolu 1350 mobilných operátorov. Podľa agentúr sa otvára ďalší priestor na expanziu. Snom každého marketéra je čínsky trh. Ten už obsluhuje 176 miliónov zákazníkov a predstihol tak Spojené štáty. Trh v západnej Európe bol podľa ITU nasýtený v prvej polovici tohto roka. V USA a Kanade sa rast spomalil potom ako operátori začali spoplatňovať aj prichádzajúce hovory.
Každé tri mesiace sa operátorom v Číne upíše zhruba päť miliónov nových zákazníkov. Trh tak rastie tempom „jedno Slovensko za štvrťrok.“
Potenciál je pritom stále obrovský, keďže mobily zatiaľ používa iba pätnásť percent Číňanov. To je ešte ďaleko do stropu 75 percent, ktorý dosiahla západná Európa. Čínsku vlnu už zachytila americká Motorola, ktorá je zatiaľ v predaji mobilov na čínskom trhu lídrom. Rýchlo ju však dobieha najväčší svetový výrobca, fínska Nokia. Na trhu už vytvorila osem spoločných podnikov. Expanzia v Ázii sa podpíše pod ďalší nárast mobilných operátorov. ITU očakáva, že príjmy operátorov vo svete dosiahnu v roku 2005 až 700 miliárd dolárov.
„Podstatný nárast mobilných používateľov, špeciálne v ázijsko-pacifickom regióne, svedčí o tom, že celkový trh s mobilnými službami v dolárovom vyjadrení vzrastie do roku 2007 o sto percent,“ konštatuje britská výskumná spoločnosť ARC Group. Výrazne budú podľa nej v najbližších troch rokoch rásť náročnejšie, dátové služby. Ich podiel na celkových príjmoch operátorov, ktorý je teraz desať percent, sa má už v roku 2005 dostať na dvadsať percent. Trh s krátkymi správami sa má z hodnoty 13 miliárd dolárov v roku 2001 dostať na hodnotu 69 miliárd dolárov v roku 2006. Zaslúžiť sa o to má aj rozbeh multimediálnych správ. Až 22 miliárd dolárov z tohto balíka pritom podľa ARC pripadne na región Ázie a Pacifiku.