SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vízia skutočnosťou: chladnička.com

V čase internetovej zlatej horúčky nebola vízia žiadneho technologického guru kompletná bez predstavy sveta, v ktorom budeme všetci vlastniť chladničky pripojené na internet a tie nám budú samé objednávať nové škatule mlieka, keď sa budú zásoby už pomaly


Ilustračné foto

míňať. Dnes, keď sme múdrejší o dva roky a množstvo skolabovaných start-up firiem neschopných dodržať svoje sľuby, prichádza prvá skutočná internetová chladnička.

Juhokórejská firma LG Electronics začala minulý mesiac v Európe a Spojených štátoch predávať chladničku so zabudovaným 15-palcovým dotykovým displejom (www.lgappliances.com). Vďaka pripojeniu na internet umožňuje vybavovať elektronickú poštu, prehrávať digitálnu hudbu či sledovať televízne vysielanie (nechýba diaľkový ovládač). Členovia rodiny si môžu jej prostredníctvom vďaka zabudovanej kamere nechávať video-odkazy či zaznamenávať úlohy a schôdzky do digitálneho kalendára.

Pochopiteľne, nechýbajú funkcie spojené s obsahom chladničky - zabudovaný počítač môže uchovávať zoznam uložených potravín, informácie o ich výživnej hodnote a sťahovať z internetu recepty. Väčšinu týchto informácií však musí zadať majiteľ manuálne. Bohužiaľ, zariadenie nedokáže rozoznať, keď v chladničke skysne mlieko (alebo keď je už takmer vypité) ani objednať nové. Už budúci rok by sa však mali dodávať aj chladničky, ktoré budú schopné čítať čiarové kódy na potravinách a tak samy udržiavať zoznam potravín.

LG v októbri predala v USA sto internetových chladničiek a do konca roka by sa mali podľa jej plánov objaviť v tisícke domácností. Maloobchodná cena je v prepočte asi 340-tisíc korún.

Samsung, ďalší kórejský výrobca elektroniky, začne svoju internetovú chladničku HomePAD predávať v Spojených štátoch v druhom štvrťroku budúceho roka. Jej 12-palcový displej bude dokonca odnímateľný a schopný bezdrôtovo komunikovať s chladničkou. Ani produkt Samsungu však nie je ešte tým vysnívaným kybernetickým mliekarom, ale skôr multimediálnou verziou lacnej kuchynskej magnetickej nástenky. Samsung chce však majiteľom chladničiek ponúkať špeciálne služby ako elektronické recepty alebo lokalizované spravodajstvo. Ďalšie verzie chladničiek budú schopné rozpoznať aj potrebu zakúpenia určitej potraviny v domácnosti. „Vďaka technológii elektronického nosa a senzorom budete mať trojrozmernú informáciu o obsahu chladničky - o jednotlivých položkách, ich kvalite a množstve,“ povedal marketingový manažér Samsungu Benjamin Ann.

Cieľovým zákazníkom Samsungu je rodina s najmenej dvoma deťmi a ročným príjmom vyšším ako stotisíc dolárov. Taká rodina bude mať pravdepodobne už zavedený vysokorýchlostný prístup na internet, na rozdiel od chladničky od LG preto model od Samsungu nemá zabudovaný modem.

Skeptici upozorňujú, že dvaja výrobcovia mieria na veľmi úzku skupinu zákazníkov a dopyt po takýchto sofistikovaných zariadeniach bude rýchlo zasýtený. „Toto zariadenie je nepochybne určené pre človeka, ktorý má pripojenie na internet, je technologicky zdatný a nebojí sa zavolať technika počítačového do svojej kuchyne,“ súhlasí šéf marketingu LG Daniel Lee. Plány na uvedenie svojej internetovej chladničky zatiaľ odložil švédsky Electrolux, ktorý ju testoval v päťdesiatich dánskych domácnostiach. Hoci odozva používateľov bola pozitívna, spoločnosť produkt uvedie na trh, až keď bude v domácnostiach bežnejšie širokopásmové pripojenie na internet. „Domácnosti nemajú rýchle pripojenie na internet v takej miere, ako sme očakávali pred niekoľkými rokmi,“ povedal hovorca Jacob Broberg.

Navyše, chladničky LG a Samsung budú najinteligentnejšie zariadenia v kuchyni, no stále neexistuje dohoda o štandarde, ktorým by sa mali k nim pripájať iné domáce zariadenia, napríklad práčky či mikrovlnné rúry. „Skôr ako budete mať skutočnú internetovú chladničku, potrebujete fungujúcu domácu počítačovú sieť,“ povedal analytik Gartner Dataquest Ian Keene, podľa ktorého nevzniknú skutočné domáce siete, kým sa najväčší hráči konečne nedohodnú na štandardoch pre jednoúčelové elektronické zariadenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Sonda OSIRIS-REx.