Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

TÝŽDEŇ VO VEDE

(10. 10.-16. 10. 2002)

Lávové výlevy v kanadskej Arktíde.

FOTO - TVV31

* Japonskí materiáloví vedci na čele s Ejčiom Nakamurom z University of Tokyo vyvinuli nový základ kvapalných kryštálov z molekuly fulerénu C60 s aromatickými bočnými skupinami.

* Medzinárodný tím na čele s R. Schödelom z Inštitútu Maxa Plancka pre mimozemskú fyziku v Garchingu pri Mníchove potvrdil rozborom pohybu hviezdy, obiehajúcej najbližšie okolo stredu Mliečnej cesty, že v ňom je čierna diera s hmotnosťou 3,7 milióna hmotností Slnka.

* Geológ John Tarduno z University of Rochester s kolegami zistil analýzou lávy v kanadskej Arktíde, že počas dlhého obdobia v druhohorách (krieda), keď sa nevyskytovali zmeny polarity geomagnetického poľa, bolo toto pole dva- až trikrát silnejšie, ako sa myslelo.

* Mike Jetten z Delft University of Technology s kolegami objavili v membránach pomaly rastúcich anamnoxových baktérií ladderány, skupinu v prírode zatiaľ neznámych tukov. Baktérie sa tak môžu stať lacným zdrojom týchto tukov, využiteľných v optoelektronike.

* May Berenbaumová z University of Illinois s kolegami objavila, že schopnosť červa Helicoverpa zea škodiť na 14 rozličných plodinách vyplýva zo včasnej registrácie tvorby obranných toxínov rastlín a následnej rýchlej produkcie vlastných detoxifikujúcich enzýmov.

* Ronald Breaker z Yale University s kolegami zistil, že informačné RNA (mRNA), kódujúce enzýmy na biosyntézu tiamínu (vitamín B1), dokážu viazať tiamín a jeho pyrofosfátový derivát bez pomoci bielkovín, ktoré pri tom bežne asistujú.

* Medicínski bádatelia Thomas Spies s kolegami z Výskumného centra rakoviny Freda Hutchinsona zistili, že tumory „zahlcujú“ obranné bunky imunitného systému vylučovaním veľkého množstva látky, ktorá v menšej koncentrácii tieto bunky proti tumorom naopak aktivuje.

* Kimberly Hughesová z University of Illinois s kolegami potvrdili pokusmi s muškou drozofilou (Drosophila melanogaster) teóriu starnutia, podľa ktorej je výsledkom hromadenia genetických mutácií neutrálnych v mladšom, ale škodlivých vo vyššom veku.

* Medzinárodný tím vedený Jiaom Leom z University of Auckland zlepšil génovou terapiou pohybové schopnosti potkanov, trpiacich príznakmi podobnými Parkinsonovej chorobe.

* Bádatelia z japonskej firmy House Foods Corporation na čele so S. Imaiom objavili enzým tvoriaci látku zodpovednú za slzenie pri krájaní cibule. Nazvali ho lachrymátorovo-faktorová syntáza. Nesúvisí s chuťou cibule. ZDENĚK URBAN

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Po zásahu sa vzdal výkonných funkcií v Pente. Ostáva spolumajiteľom.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Boris Beňa, Daniel Čech a Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Veď nám to hovoril, on už iný nebude

Prečo sa treba rozlúčiť s narušiteľom Kollárom.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.

Zoom: Najkrajší rádioteleskop Arecibo sa už nedá opraviť

Podcastový prehľad noviniek z vedy.