Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Okolo Zeme letí jasná kométa, ako ju pozorovať?

Z konca slnečnej sústavy priletela kométa 2011 L4 Panstarrs. Uvidíme ju aj na Slovensku.

Kométu C/2011 L4 Panstarrs bude vidieť aj u nás.Kométu C/2011 L4 Panstarrs bude vidieť aj u nás. (Zdroj: TASR/AP)
Pokúste sa odfotografovať kométu C/2011 L4 a pošlite nám jej snímku na veda@sme.sk Najkrajšie zábery ukážeme našim čitateľom.

BRATISLAVA. Je to chladné, temné miesto na úplnom konci našej slnečnej sústavy. Miesto, kde sa vesmírom potulujú ohromné kusy ľadu, z času načas sa zrazia, prípadne sa niektorý z nich vyberie smerom k Slnku. Vtedy sa zrodí kométa, teleso, ktorému cesta k našej hviezde trvá aj desiatky miliónov rokov.

Jedným z nich je aj tohtoročný objekt C/2011 L4 Panstarrs. V našich končinách by sme ho teoreticky mohli pozorovať od utorka. Za dobrých podmienok by sa mal objaviť krátko po západe slnka na západnej oblohe.

Do konca marca

Kde pozorovať kométu:

V utorok by sa mala kométa nachádzať 7 stupňov nad západným obzorom, objaví sa okolo 18.30. Napravo dole bude Mesiac.

V stredu bude chvost kométy smerovať k Mesiacu.

Postupom času sa bude presúvať na severozápad - z Rýb do súhvezdia Pegas, neskôr Andromedy.

ZDROJ: astro.cz

Kométu objavili v roku 2011. Havajské teleskopy na vrchu vulkánu Haleakala si všimli, že spoza veľkých planét letí smerom k Slnku objekt, ktorý je pravdepodobne na prvej z takýchto kozmických ciest.

Astronómovia preto odhadovali, že kométu bude vidieť aj bez pomoci ďalekohľadov, za dobrého počasia len voľným okom. To sa potvrdilo, teraz sa navyše teleso presunulo na severnú pologuľu, cez víkend preletelo okolo našej hviezdy a od utorka by sme ho mohli pozorovať aj na Slovensku. Ideálne pár minút po západe slnka.

„Ako bude v marci postupovať čas, kométa začne pomaly hasnúť,“ píše vo svojej tlačovej správe americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA). „Na konci mesiaca už môže byť problém ju uvidieť.“

Na večernej oblohe sa však kométa bude spočiatku nachádzať naľavo od Mesiaca a postupne sa bude presúvať doprava. Jej chvost uvidíme stúpať od horizontu nahor.

Krátko po západe slnka

Tento rok môžeme nazvať rokom komét. Vedci už vedia najmenej o trojici telies, ktoré sa preženú nočnou oblohou. Kométu Lemmon však možno sledovať len na južnej hemisfére, Panstarrs teraz už na severe. Najväčšie divadlo na nás však čaká koncom roka. Vtedy sa ukáže kométa ISON, ktorá môže byť ešte jasnejšia ako Mesiac v splne.

„Možno ste počuli o kométe, ktorá bude veľkolepou kométou pozorovateľnou voľným okom už na konci jesene,“ tvrdí šéfka misie skúmajúcej blízkozemské telesá Amy Mainzerová. „Ak však máte dobré podmienky, nemusíte čakať. Kométa Panstarrs sa na oblohe objaví hneď po súmraku.“

Znížiť regionálne rozdiely v očkovaní môže aj otvorenie čakárne pre deti nad 12 rokov. Čaká ich v nej už vyše desaťtisíc.

Prvú dávku vakcíny dostala už viac ako polovica Bratislavy, no len pätina Čadce.

Marek Hamšík v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Slováci prehrali so Švédmi gólom z penalty.

Pavol Spál 3 h
Poslanec Robert Fico počas odvolávania Mikulca.

Matovič opäť raz premrhal príležitosť mlčať.

Štefan Tarkovič a Michal Ďuriš  zápase Slovensko - Švédsko na EURO 2020 (2021).

Tréner Slovenska reaguje po zápase so Švédskom.

Juraj Berzedi 2 h

Leto zvyčajne vrcholí v prázdninových mesiacoch. Vplyvom zmeny klímy tropické dni prichádzajú už v júni. Na zábere Jarovecké rameno pri Bratislave počas horúceho dňa v auguste 2020.

Najteplejší jún bol v roku 2019.

Pre dobrý zvuk nepotrebujete veľa miesta.

Čo zaujímavé sa deje v kozme.

Na Euro 2020 hrozia aj iné ohniská. V Maďarska sa na štadióne stretlo 60-tisíc ľudí.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.