Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Baktéria dokáže „vyrobiť" zlato

Mikrób sa chráni pred prostredím drobnou vrstvou drahého kovu.

Mikróby môžu pomáhať ťažiť zlato.Mikróby môžu pomáhať ťažiť zlato. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – WIKIMEDIA)

OTTAWA, BRATISLAVA. Skúšali to silnými údermi aj rôznymi roztokmi. Používali mágiu aj sa popri svojich pokusoch naučili základné postupy pri práci s chemikáliami.

Bájny kameň mudrcov, ktorý by dokázal premieňať naoko bezcenné veci na zlato či striebro, však dávni alchymisti neobjavili. Nový výskum naznačuje, že sa možno celý čas pozerali zle. Mali lepšie sledovať mikróby.

Kanadskí biochemici totiž narazili na baktériu, ktorá dokáže nielen prežiť v toxickom prostredí. Ale v takýchto roztokoch bohatých na zlaté častice sa dokáže obklopiť aj drobnou nanovrstvou vyzrážaného zlata.

Menej odpadu

D. acidovorans

Baktéria sa pred toxickým prostredím chráni tak, že zlato vyzráža mimo svojho tela.

Pomáha jej v tom látka, ktorú vedci nazvali delftibactin.

Látka či baktérie by mohli pomáhať pri ťažbe.

Vedci už nejaký čas poznajú mikróby, ktoré sú schopné prežiť v „zlatom“ prostredí, napríklad v odpadovej vode po ťažbe, ktorú dnes nevieme inak využiť.

Zhruba desaťročie biológovia vedia o baktérii Cupriavidus metallidurans, ktorá takéto, pre ňu nebezpečné častice, dokáže izolovať vo svojich bunkách.

Tím Nathana Magarveya z kanadskej McMasterovej univerzity však v takýchto biofilmoch objavil inú baktériu. Tá v nepríjemnom prostredí nielen prežívala, ale zlato dokázala dostať aj preč zo svojho tela.

Namiesto izolovania v bunke sa Delftia acidovorans podľa štúdie v magazíne Nature Chemical Biology obklopila zrazeným zlatom zvonka, čo by sa dalo využiť pri budúcej ťažbe.

„Zámerom je využiť baktérie či ich látky v odpade,“ hovorí pre magazín Nature mikrobiológ Frank Reith. „Mohli by sme ich tam nechať roky a sledovať, či vzniknú väčšie kúsky.“

Kilogramy zlata

Odborníci predpokladajú, že budúcim hľadačom zlata by navyše takéto mikróby mohli pomôcť objaviť miesta, na ktorých by sa oplatilo ťažiť.

Zároveň by baktérie znížili množstvo nevyužiteľného odpadu - dokázali by totiž aj z neho nejaké zlato získať.

Samotné látky, ktorými sa drobné tvory chránia, by sa však dali použiť nielen v ťažobnom priemysle. Raz by mohli pomáhať pri chemických reakciách, napríklad pri katalýze zlatom.

„No osobne by som raz rád povedal, že nám tu v Kanade rastú každý deň kilogramy zlata,“ dodáva Magarvey.

doi: 10.1038/nchembio.1179

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.

Hviezdu Betelgeuze z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

Potrebujú smartfóny ešte klávesnice?