ŠTOKHOLM, BRATISLAVA. Tržby z predaja hudby rastú aj v krajine pirátov. Švédske vydavateľstvá našli spôsob, ako zaujať svojich zákazníkov. Paušálne predplatné uprednostnili pred predajom samostatných piesní a albumov. Zabralo to.
Objem tržieb zaznamenal v poslednom roku dvojciferný percentuálny nárast. Milovníci hudby zareagovali na ponuku, ktorá je blízka ich návykom. Platia mesačný paušál za streamovanú hudbu bez obmedzení. Rovnako, ako boli doposiaľ zvyknutí platiť za káblovku či internet.
Prístup všade
I keď je Švédsko iba nepatrnou časťou celosvetového hudobného trhu, zdá sa, že nová stratégia by mohla osloviť mnohých.
Dôležitým sa totiž stal obsah, ktorý možno konzumovať na akomkoľvek zariadení: doma, v práci, na cestách či v automobile. Práve paušálne predplatné dokonale kopíruje tieto návyky.
Švédska asociácia hudobného priemyslu sa v časoch globálneho poklesu predaja hudby zo 14 percentného nárastu predaja teší. Myslí si, že rovnaký obchodný model by mohol fungovať aj v ostatných krajinách.
Na hudbu v digitálnom formáte pripadá z ročnej tržby vo výške 943 miliónov švédskych korún až 60 percent. Z tejto časti zaplatili zákazníci 90 percent práve za streamovanú hudbu s predplatným.
Ponuka a dopyt
V krajine, ktorá je známa vysokou mierou softvérového pirátstva, je takýto úspech zásadným zlomom.
Ukazuje, že rozhodujúca je dostupnosť hudby a jej primeraná cena. Ak hudobné vydavateľstvá dokážu zladiť svoju ponuku s dopytom, pre pirátstvo mnoho priestoru nezostáva. Jednoducho to surfujúcim užívateľom za tú námahu nestojí.
V dohľadnej dobe pribudne v krajine rovnaká ponuka aj pre filmové tituly. Úspechy hudobného priemyslu zaujali aj filmové štúdiá.
Informoval o tom Wall Street Journal.