Keď vybuchuje naše Slnko

Naša hviezda nám dáva život. Zároveň však spôsobuje problémy.

(Zdroj: NASA)

Venus Express je sonda Európskej vesmírnej agentúry. Prvá samostatná európska misia k Venuši začala okolo nášho planetárneho suseda krúžiť v roku 2006 a odvtedy skúma jej atmosféry. V utorok 6. marca však prestala poriadne fungovať.

Vedci zistili, že družicu zasiahla slnečná búrka a oslepila ju. Venus Express zrazu nedokázala presne zistiť, kde sa vlastne nachádza. Slnko vyradilo jej kameru, ktorá sledovala ostatné hviezdy a pomáha určiť jej kozmickú polohu.

„Keď zavriete oči, môžete chvíľu kráčať aj po sluchu," opisoval vtedy problémy Octavio Camino, manažér misie. „Skôr či neskôr musíte otvoriť oči, aby ste zistili, kde sa vlastne nachádzate."

Kým však naše oči oslepujú choroby či staroba, príčinou problémov Venus Express bol iný fenomén. Ten, ktorý môže spôsobiť výraznú polárnu žiaru, ale aj výpadky elektriny a nefunkčné mobilné telefóny.

Silné erupcie

Podobné kozmické ťažkosti nie sú veľmi nezvyčajné. Raz začas sa tak takéto varovanie objaví: astronómovia a astrofyzici potvrdia, že na Slnku nastala silná erupcia a prúd nabitých častíc, hviezdnej hmoty či radiácie smeruje priamo na našu planétu či k miestam, kde sa nachádzajú ľudské kozmické misie.

Problémy so Slnkom

Geomagnetická búrka

Nastáva náhla zmena v pozemskej magnetosfére. Nastáva, keď materiál zo Slnka s vlastným magnetickým poľom narazí na magnetické pole Zeme. Výsledkom je polárna žiara, ale aj prípadné poškodenie satelitov či elektrickej sústavy.

Slnečná radiácia

Prúd nabitých častíc zo Slnka. Zablokujú ich magnetosféra a atmosféra, nebezpečné sú však pre astronautov v prípade ciest na Mesiac či k Marsu. Môžu tiež narušiť rádiokomunikáciu a poškodiť satelity.

Röntgenové žiarenie

Narúša ionosféru. Zastaviť môže rádiokomunikáciu a dočasne vyradiť satelity GPS.

ZDROJ: NASA

Zem aspoň chráni magnetické pole - magnetosféra, ktorú má Venuša príliš slabú. Preto dostala Venus Express v utorok plný zásah.

Vo štvrtok okolo obeda však dorazila jedna z najsilnejších slnečných erupcií za posledných niekoľko rokov aj k Zemi. Našťastie žiadne väčšie problémy nenarobila, no letecké spoločnosti aj tak presúvali svoje lety preč od zemských pólov, operátori sa pripravovali na ťažkosti s vesmírnymi družicami a elektrárenské spoločnosti na prípadné výpadky svojej rozvodnej siete.

Samotné Slnko funguje v jedenásťročných cykloch. Počas týchto období má aktívnejšie aj menej aktívne obdobia. Podľa odborníkov práve teraz prichádza také, v ktorom môžeme očakávať erupcie. Vrchol takzvaného solárneho maxima by mal nastať na budúci rok.

„Priemerný počet slnečných škvŕn a erupcií bude narastať," vysvetľuje Jaroslav Dudík z oddelenia astronómie a astrofyziky Univerzity Komenského. „Po tomto období sa bude pozvoľne znižovať. No celková aktivita Slnka je teraz nižšia ako v období v rokoch 1996 až 2009. Môžeme preto očakávať nižší celkový počet erupcií."

Slnečné búrky, anomálie a všetky fenomény, ktoré zvykneme obdivovať na záberoch z družíc, spôsobujú magnetické polia hviezdy. Tých však má Slnko viacero.

„Globálne je pozostatkom z čias vzniku Slnka," hovorí Vojtech Rušin z Astronomického ústavu SAV. Lokálne majú rôzne príčiny. Napríklad tú, že Slnko sa neotáča rovnomerne. „Na póloch sa otočí asi o päť dní pomalšie ako na rovníku."

Uvoľnenie energie

Výsledkom sú rôzne zoslabovania a zosilňovania polí, a následne aj vznik oblastí so slnečnými škvrnami a erupciami. Paradoxne práve slnečné škvrny sú asi o dvetisíc stupňov chladnejšie ako ich okolie.

„Erupcie sú potom vlastne spôsob, akým sa Slnko zbavuje prebytočnej magnetickej energie," dodáva aj Dudík. „Uvoľní sa táto energia a môže dôjsť aj k odpojeniu časti magnetického poľa od slnečného povrchu. Vtedy nastane vyvrhnutie koronálnej hmoty, ktorá sa ďalej šíri priestorom."

Ak táto hmota zasiahne našu planétu, za istých okolností - dôležitá ja napríklad orientácia vlastného magnetického poľa takejto letiacej masy - môže spôsobiť geomagnetickú búrku. A poškodiť GPS, satelity, ale aj elektroniku na zemi či senzitívnym ľuďom spôsobiť bolesť hlavy.

„Výpadok elektriky v dôsledku erupcie či výronu koronálnej hmoty by pocítili veľa ľudí," priznáva aj Rušin. „Veď si to predstavte: ak by prestal fungovať navigačný systém, skrachovať môže doprava či iné služby."

Našťastie, dnes máme okolo Slnka viacero dômyselných sond, ktoré našu hviezdu starostlivo sledujú. A preto vieme o prípadných problémoch aspoň o pár dní skôr, ako naozaj dorazia.

ico

Slnečná elektráreň

Obrovská plynná guľa nás zásobuje energiou.

Hviezdy fungujú ako obrovské elektrárne. V ich strede prebehajú termojadrové reakcie, ktoré nielen premieňajú ľahšie prvky na ťažšie, no napríklad aj umožňujú život tak, ako ho poznáme.

Keby sme nemali Slnko, naša planéta - ak by vôbec jestvovala - by bola smutné, zmrznuté a osamelé miesto, ktoré blúdi medzihviezdnym priestorom. Slnko tak nielen drží pokope slnečnú sústavu, ale dáva aj svojmu okoliu potrebnú energiu.

„Slnko je vlastne obrovská plynná guľa," zdôrazňuje astronóm Vojtech Rušin. „V jadre sa každú sekundu musí premeniť asi 700 miliónov ton vodíka na hélium."

Výsledné hélium je však ľahšie ako vstupný vodík. „Chýbajúca hmota, asi päť miliónov ton vodíka za každú sekundu sa premení na gamma žiarenie a neuveriteľné, superľahké častice." Sú to slávne neutrína.

Kým neutrína z hviezdy okamžite unikajú, žiarenie je úplný slimák. Trvá mu až stotisíc rokov, kým sa z útrob hviezdy dostane na povrch. Až potom letí ďalej vesmírom.

2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 748
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 550
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 043
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 476
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 649
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 496
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Voda na Zemi aj vo vesmíre. Pozrite si najkrajšie zábery z kozmu za tento týždeň

Vedci predstavili tri mimozemské svety, kde by mohla byť voda aj život.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.