SME

Biológ Tomáška: Vedeckú štúdiu urobili deti

"Je to jeden z najočarujúcejších príbehov roka," hovorí biológ a genetik Ľubomír Tomáška z Katedry genetiky Prírodovedeckej fakulty UK. "Autormi článku totiž boli 8-10 ročné deti."

Prof. RNDr. Ľubomír Tomáška, DrSc. (1966) vyštudoval genetiku a molekulárnu biológiu, absolvoval študijné pobyty na Cornell University či University of North Carolina Chapell Hill. Je vedúcim Katedry genetiky Prírodovedeckej fakulty UK, venuje sa štúdiu mProf. RNDr. Ľubomír Tomáška, DrSc. (1966) vyštudoval genetiku a molekulárnu biológiu, absolvoval študijné pobyty na Cornell University či University of North Carolina Chapell Hill. Je vedúcim Katedry genetiky Prírodovedeckej fakulty UK, venuje sa štúdiu m

Čo bolo podľa vás najvýznamnejším vedeckým objavom roka 2011 na Slovensku a vo svete?

Jedným z najočarujúcejších vedeckých príbehov tohto roku je práca 25 britských autorov v aprílovom čísle časopisu Biology Letters, v ktorej dokazujú schopnosť včiel (Bombus terrestris) naučiť sa pravidlá na riešenie pomerne zložitých problémov.

Okrem toho autori zistili, že jednotlivé včely majú individuálne preferencie, čo naznačuje, že aj u hmyzu je možné nájsť istú formu “osobnosti”.

Pre mnohých sa pozorovania autorov nebudú zdať revolučné a ich interpretácie môžu byť mierne naivné. To však súvisí s najzaujímavejšou časťou tohto príbehu.

Autormi článku totiž boli 8-10 ročné deti zo základnej školy Blackawton v Devone, ktoré experimenty uskutočnili pod vedením neurobiológa Beau Lotta z University College London. Lotto naplánoval vedecký projekt v spolupráci s riaditeľom školy Davidom Strudwickom a spoločne žiadali o podporu grantovú agentúru.

Márne - oponenti sa skepticky vyjadrili k myšlienke, že by deti boli schopné experimentálnej práce. Lotto projekt nakoniec financoval z vlastných zdrojov a zriadil laboratórium v starom vidieckom kostole v juhozápadnom Anglicku.

Tu pomocou jednoduchých pomôcok deti zistili, že včely sú schopné využiť kombináciu farebných a priestorových indícií a zistiť, aký kvet (v tomto prípade pohár so sladkou, resp. slanou vodou) je vhodným zdrojom potravy.

Vzhľadom k vekového priemeru autorov má článok v Biology Letters (vydávaný britskou Kráľovskou spoločnosťou) ďalšie zvláštnosti: nie sú v ňom odkazy na vedecké literárne zdroje; jednak sú pre deti vedecké publikácie ešte nezrozumiteľné, jednak ich hlavnou motiváciou mala byť podľa Lotta čistá detská zvedavosť.

Chýbajú tiež štatistické analýzy. A prirodzene, keďže článok napísali deti, je štýl textu vo vedeckej literatúre veľmi netradičný. Napriek (či vďaka tomu) je aj neobyčajne čítavý a poučný.

Pre učiteľov základných a stredných škôl, pretože ilustruje, ako sú deti schopné kreatívne uvažovať, keď sú správne motivované. Pre vedeckých pracovníkov, pretože prináša čerstvý pohľad na zaujímavý problém. A prináša aj všeobecne dôležité závery. Tak, ako jeho posledná veta:

“Science is cool and fun because you get to do stuff that no one has ever done before.”

Je to síce triviálne, ale vo vzdelávaní chronicky ignorované konštatovanie. A okrem učiteľov by malo byť imperatívom pre všetkých, ktorí rozhodujú o financovaní vedy.

V ére “centier excelencie”, “vedeckých parkov”, “spin-off/start-up firiem”, a “transferov výsledkov do praxe” platí viac, ako kedykoľvek predtým. Ak by sme sa ním do väčšej miere riadili na Slovensku, bola by to určite najvýznamnejšia vedecká udalosť roku.

Aký bol rok 2011 podľa slovenských vedcov? Dozviete sa to v našej výročnej ankete.

Autor: ved

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu