Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:54

Neutrína sú stále rýchlejšie ako svetlo

Nové testy rovnako naznačujú, že neutrína sa pohybujú rýchlejšie, ako je rýchlosť svetla. Napriek tomu, že by to nemalo byť možné.

(Zdroj: FOTO - OPERA)

Do textu sme doplnili infografiku.

RÍM, BRATISLAVA. Rýchlosť svetla nie je konečná hranica, Albert Einstein sa mýlil, prepíšme fyziku.

Aj takto vyzerali niektoré z nadpisov, ktoré sa v septembri objavili na titulných stranách novín po celom svete. Nestáva sa pritom často, aby sa práve na tomto mieste rozprávalo o fyzike. No rovnako často sa nestáva, aby experimentálne výsledky vedcov odporovali najzákladnejším teóriám o našom vesmíre.

Pri talianskom časticovom experimente OPERA totiž narazili na neutrína, ktoré sa pohybovali rýchlejšie ako svetlo. To však podľa súčasnej fyziky nie je možné.

Nasledovala preto kritika odborníkov, ktorí hovorili o neznámej systematickej chybe. Nové merania však rovnako naznačujú, že neutrína sa pohybujú rýchlejšie ako svetlo.

Po kliknutí infografiku zväčšíte.

Nemožný výsledok

V strednom Taliansku, neďaleko zemetrasením zničeného mesta L'Aquila, leží štít Gran Sasso. No viac než vysokohorská turistika je dôležitejšie to, čo sa ukrýva hlboko v podzemí.

Nachádza sa tam laboratórium OPERA, v ktorom vedci sledujú neutrína. Tie vzniknú v Super Proton Synchrotrone neďaleko Ženevy, preletia pod zemou viac ako sedemsto kilometrov a dorazia do zariadenia, ktoré je špeciálne skonštruované na ich zachytávanie.

Problém však nastal, keď sa vedci pokúsili zistiť, ako dlho exotickým časticiam trvala cesta podzemím. Prišli k prekvapivému a podľa našich teórií aj neuveriteľnému záveru: neutrína museli letieť rýchlejšie ako svetlo.

Aj napriek tomu, že podľa viac ako storočnej špeciálnej teórie relativity sa nič hmotné nemôže pohybovať rýchlejšie ako svetlo vo vákuu.

Radikálne výsledky následne rozdelili odborníkov. Väčšina časticových fyzikov si myslela, že vedci niekde urobili tajomnú, dosiaľ neznámu chybu.

„Takéto delikátne merania s takými obrovskými dôsledkami pre fyziku si vyžadujú mimoriadne preskúmanie,“ hovorí vo vyhlásení Talianskeho inštitútu pre jadrovú fyziku aj jeho prezident Fernando Ferroni.

Preto sa Európska organizácia pre jadrový výskum (CERN) a odborníci z experimentu OPERA rozhodli, že do detektora pošlú nové zväzky častíc. A špeciálne ich upravia tak, aby sa dalo presnejšie určiť, kedy neutrína urýchľovač opustili a kedy naozaj dorazili do detektora.

Detektory experimentu OPERA. FOTO - OPERA

Ďalšie merania

„Aktuálny výsledok je trochu lepší než predchádzajúci,“ hovorí podľa magazínu Nature koordinátor experimentu Dario Autiero.

Fyzici začiatkom novembra skrátili pulzy z CERN-u a oddelili ich medzerou. Vďaka tomu OPERA dokázala vystopovať jednotlivé neutrína a určiť, kedy sa vydali na svoj superrýchly podzemný výlet. Výsledky napokon potvrdili predchádzajúce tvrdenia, dvadsiatka neutrín znovu prekonala rýchlosť svetla.

„Tento test potvrdil presnosť časových meraní experimentu OPERA,“ tvrdí vo svojom vyhlásení CERN. „Nové merania nemenia pôvodný záver.“

Vedci však stále vyzývajú na opatrnosť. Skôr než odmietneme niektoré Einsteinove myšlienky, musia sa tvrdenia o superrýchlych neutrínach potvrdiť aj na iných experimentoch, nielen na talianskom. Niektorí odborníci upozorňujú, že aj nové merania sa robili v princípe podobne ako tie predchádzajúce, a preto aj chyby môžu byť rovnaké.

Stále tak jestvuje možnosť, že vo výsledkoch z talianskeho experimentu sa ukrýva nejaká systematická nepresnosť a neutrína naozaj nie sú rýchlejšie ako svetlo. „Hľadanie sa ešte neskončilo. Do úvahy pripadá ešte niekoľko preverení chýb,“ dodáva aj Fernando Ferroni.

Téma: Teória relativity

Fyzika, Albert Einstein, Neutrína, Rýchlosť svetla, Konštanty, Častice

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.