Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Na Marse stále tečie voda

Americká NASA tvrdí, že na červenej planéte pravdepodobne stále tečie voda.

Nadol marsovským svahom tečie voda.Nadol marsovským svahom tečie voda. (Zdroj: NASA/MRO)

HOUSTON, BRATISLAVA. Na Marse zrejme stále tečie voda. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) to tvrdí na základe nových údajov zo sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Tá krúži na obežnej dráhe červenej planéty.

Stopy po tečúcej vode sa na planéte majú objavovať v teplejších ročných obdobiach, najmä na svahoch, ktoré zohrieva Slnko. Mohlo by ísť o vodu pochádzajúcu z topiaceho sa marsovského ľadu s prímesmi solí, ktorý je na planéte relatívne rozšírený a ktorý sme objavili vo viacerých oblastiach.

Stále tečie?

„Najlepším vysvetlením týchto pozorovaní je, že sa jedná o vodu bohatú na soli,“ hovorí vo vyhlásení NASA Alfred McEwen, šéf experimentu HiRISE na palube sondy. Zároveň je hlavným autorom štúdie, ktorá o vode na Marse hovorí v aktuálnom vydaní magazínu Science.

Sondu MRO vypustila NASA do kozmu už v roku 2005, Mars dosiahla v marci nasledujúceho roku. Odvtedy misia skúma svojimi prístrojmi povrch planéty.

Cieľom sondy je zameriavať sa na geológiu planéty, na palube však nesie aj kameru HiRISE s vysokým rozlíšením, ktorá už priniesla niektoré z najzaujímavejších snímok Marsu. Práve tento výkonný prístroj má byť za objavom tečúcej vody na tejto planéte.

„Program prieskumu Marsu nás približuje k určeniu, či sa na červenej planéte môže ukrývať život,“ hovorí šéf NASA Charles Bolden. „A znovu potvrdzuje, že Mars je dôležitým miestom pre budúci ľudský výskum.“

Leto na Marse

Zvláštne štruktúry na snímkach, ktoré sonda objavila na viacerých miestach planéty, sú široké zhruba pol až päť metrov. Dlhé môžu byť podľa NASA až stovky metrov.

„Tieto tmavé pásy sa líšia od iných štruktúr na marsovských svahoch,“ zdôrazňuje Richard Zurek z laboratórií JPL. „Opakované pozorovania ukazujú, že sa časom v letnom období rozširujú dolu svahom."

Podľa vedcov však s najväčšou pravdepodobnosťou nejde o čistú vodu tak, ako ju poznáme zo Zeme. Zrejme sa jedná o kvapalinu bohatú na rôzne soli, ktoré umožňujú, aby mohla zostať tekutou aj pri relatívne nízkych teplotách.

Napriek tomu sa však zrejme jedná o istú formu vody, čo môže viesť k špekuláciám o prípadnom života na Marse. „Tečúca voda je podstatná pre život,“ hovorí pre BBC McEwen. „Zároveň sme život na Zemi objavili na naozaj každom vlhkom mieste.“

Je preto podľa neho teoreticky možné, že v takýchto miestach by na Marse mohli prežívať mimozemské mikróby.

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy odhalili viac ako 748-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 095 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.