Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Čudná molekula v hlbinách vesmíru

Astronómovia objavili vo vzdialených a studených medzihviezdnych plynno-prachových oblakoch nezvyčajnú molekulu amoniaku. Doteraz sa v takýchto oblakoch gigantických rozmerov našlo takmer 100 rôznych molekúl, ktorých existenciu súčasná veda nie je schopná

Caltech Submillimetre Observatory (CSO) na havajskej sopke Mauna Kea.

vysvetliť.

Podivnú molekulu amoniaku objavili Floris van der Tak a Peter Schilke z Max Planck Institute for Radio Astronomy v Nemecku prostredníctvom Caltech Submillimetre Observatory (CSO) na havajskej sopke Mauna Kea. Títo astronómovia sa zamerali na časť oblohy v súhvezdí Perzea vo vzdialenosti zhruba 1000 svetelných rokov, na hmlovinu NGC 1333 pričom zaregistrovali signál na frekvencii 309909,4 MHz (megahertz). Presne takéto žiarenie sa v laboratóriu na Zemi registruje z nezvyčajnej molekuly zvanej ND3.

Bežná molekula amoniaku má 3 atómy vodíka a 1 atóm dusíka. ND3 má však atómy vodíka nahradené deutériom, ťažkým izotopom vodíka (v jadre má 1 protón a 1 neutrón; bežný vodík má v jadre len 1 protón bez neutrónu). Ako pre BBC povedal jeden z členov tímu, riaditeľ CSO Tom Phillips, pravdepodobnosť, že sa v molekule amoniaku súčasne nahradia bežné atómy vodíka troma atómami deutéria, je v prirodzených podmienkach jedna k tisíc biliónom.

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Prokuratúru treba založiť nanovo

Dajte Kolíkovej mandát a ona to urobí.