Elektronický obchod rastie pomaly

Počet používateľov internetu, ktorí cez počítačovú sieť nakupujú, sa za posledný rok nezvýšil. Celkový počet zákazníkov internetových obchodov stúpol len vďaka rastu počtu ľudí pripojených na internet. Vyplýva to z globálneho prieskumu elektronického ...

Počet používateľov internetu, ktorí cez počítačovú sieť nakupujú, sa za posledný rok nezvýšil. Celkový počet zákazníkov internetových obchodov stúpol len vďaka rastu počtu ľudí pripojených na internet. Vyplýva to z globálneho prieskumu elektronického obchodu agentúry Taylor Nelson Sofres realizovaného začiatkom roka v 37 krajinách sveta vrátane Slovenska.

Na Slovensku, rovnako ako v Českej republike, Poľsku, Estónsku či Taliansku odpovedalo na otázku „Nakúpili ste za posledný mesiac nejaký tovar cez internet?“ kladne asi 7 % používateľov internetu (2 % populácie). Najviac, takmer tretina internetistov, cez sieť nakupuje v Spojených štátoch a Kórei, hranicu 20 % prekračujú ešte Nemecko, Nórsko, Veľká Británia a Dánsko.

Dvanásť percent slovenských používateľov internetu uviedlo, že v priebehu posledného mesiaca zvažovalo internetový nákup, no nakoniec ho neuskutočnili. Ďalších 8 % nakúpilo v tradičnom obchode tovar na základe informácií získaných z internetu. Až 18 % slovenských internetových používateľov pritom uvažuje o internetovom nákupe v priebehu najbližšieho polroka, čo je po Maďarsku druhé najvyššie číslo spomedzi krajín východnej Európy. Celkovo však stále internetový nákup neuskutočnili ani o ňom neuvažujú takmer dve tretiny slovenských internetistov (64 %). Priemer všetkých krajín, kde sa výskum uskutočnil, je 52 %, v Českej republike nechce cez internet nakupovať 68 % a v Poľsku až 74 % surfistov.

Na celom svete sa cez internet stále najviac nakupujú knihy (23 % internetových nakupujúcich) a hudobné CD (15 %). Počet ľudí nakupujúcich tieto dva druhy tovarov však za uplynulý rok mierne poklesol, naopak zvýšil sa dopyt po drahšom tovare a službách - pribudlo ľudí nakupujúcich elektroniku (13 %) a služby spojené s cestovaním (11 %). Populárny zostáva aj online nákup oblečenia (13 %). Medzi jednotlivými regiónmi sveta sú v druhoch tovaru nakupovaného cez internet značné rozdiely: potraviny najčastejšie nakupujú Austrálčania, hudbu a autá Nemci, videokazety Francúzi, knihy obyvatelia Taiwanu, elektroniku a hardvér Izraelčania, softvér Nóri a dovolenky Íri.

Vo vyspelých krajinách aj na Slovensku je najčastejšie uvádzaným dôvodom, pre ktorý väčšina ľudí cez internet nenakupuje, obava z nízkej bezpečnosti internetových trasankcií a neochota surfistov prezradiť internetovému obchodníkovi číslo svojej kreditnej karty.

RICHARD HAVROŠ

Prečo Slováci nenakupujú v internetových obchodoch?

(odpovede internetových používateľov, ktorí ešte nenakúpili na internete)

Je bezpečnejšie nakupovať v kamennom obchode 68 %

Je jednoduchšie a zábavnejšie nakupovať v kamennom obchode 64 %

Pri webovom obchode nikdy neviete, čo dostanete 55 %

Iné dôvody 43 %

Nechcem zverejniť číslo svojej kreditnej karty 39 %

Ceny sú vysoké, na internete očakávam nižšie 37 %

Nedôverujem existujúcim online obchodom 36 %

Ponuka na internete nie je zaujímavá 28 %

Dlhá doručovacia doba alebo iné problémy s doručením 26 %

Je to príliš zložité 21 %

(Zdroj: TNS Global e-Commerce Report, www.tnsofres.com/GeR2002)

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 121
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 003
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 141
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 309
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 926
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 257
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 067
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 797
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 644

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop