Počet používateľov internetu, ktorí cez počítačovú sieť nakupujú, sa za posledný rok nezvýšil. Celkový počet zákazníkov internetových obchodov stúpol len vďaka rastu počtu ľudí pripojených na internet. Vyplýva to z globálneho prieskumu elektronického obchodu agentúry Taylor Nelson Sofres realizovaného začiatkom roka v 37 krajinách sveta vrátane Slovenska.
Na Slovensku, rovnako ako v Českej republike, Poľsku, Estónsku či Taliansku odpovedalo na otázku „Nakúpili ste za posledný mesiac nejaký tovar cez internet?“ kladne asi 7 % používateľov internetu (2 % populácie). Najviac, takmer tretina internetistov, cez sieť nakupuje v Spojených štátoch a Kórei, hranicu 20 % prekračujú ešte Nemecko, Nórsko, Veľká Británia a Dánsko.
Dvanásť percent slovenských používateľov internetu uviedlo, že v priebehu posledného mesiaca zvažovalo internetový nákup, no nakoniec ho neuskutočnili. Ďalších 8 % nakúpilo v tradičnom obchode tovar na základe informácií získaných z internetu. Až 18 % slovenských internetových používateľov pritom uvažuje o internetovom nákupe v priebehu najbližšieho polroka, čo je po Maďarsku druhé najvyššie číslo spomedzi krajín východnej Európy. Celkovo však stále internetový nákup neuskutočnili ani o ňom neuvažujú takmer dve tretiny slovenských internetistov (64 %). Priemer všetkých krajín, kde sa výskum uskutočnil, je 52 %, v Českej republike nechce cez internet nakupovať 68 % a v Poľsku až 74 % surfistov.
Na celom svete sa cez internet stále najviac nakupujú knihy (23 % internetových nakupujúcich) a hudobné CD (15 %). Počet ľudí nakupujúcich tieto dva druhy tovarov však za uplynulý rok mierne poklesol, naopak zvýšil sa dopyt po drahšom tovare a službách - pribudlo ľudí nakupujúcich elektroniku (13 %) a služby spojené s cestovaním (11 %). Populárny zostáva aj online nákup oblečenia (13 %). Medzi jednotlivými regiónmi sveta sú v druhoch tovaru nakupovaného cez internet značné rozdiely: potraviny najčastejšie nakupujú Austrálčania, hudbu a autá Nemci, videokazety Francúzi, knihy obyvatelia Taiwanu, elektroniku a hardvér Izraelčania, softvér Nóri a dovolenky Íri.
Vo vyspelých krajinách aj na Slovensku je najčastejšie uvádzaným dôvodom, pre ktorý väčšina ľudí cez internet nenakupuje, obava z nízkej bezpečnosti internetových trasankcií a neochota surfistov prezradiť internetovému obchodníkovi číslo svojej kreditnej karty.
RICHARD HAVROŠ
Prečo Slováci nenakupujú v internetových obchodoch?
(odpovede internetových používateľov, ktorí ešte nenakúpili na internete)
Je bezpečnejšie nakupovať v kamennom obchode 68 %
Je jednoduchšie a zábavnejšie nakupovať v kamennom obchode 64 %
Pri webovom obchode nikdy neviete, čo dostanete 55 %
Iné dôvody 43 %
Nechcem zverejniť číslo svojej kreditnej karty 39 %
Ceny sú vysoké, na internete očakávam nižšie 37 %
Nedôverujem existujúcim online obchodom 36 %
Ponuka na internete nie je zaujímavá 28 %
Dlhá doručovacia doba alebo iné problémy s doručením 26 %
Je to príliš zložité 21 %
(Zdroj: TNS Global e-Commerce Report, www.tnsofres.com/GeR2002)