Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Urýchľovač asi uvidel neznámu časticu

Americký urýchľovač možno narazil na neznámy základný kameň kozmu. Pravdepodobnosť chyby sa teraz znížila

Tevatron možno objavil novú fyziku.Tevatron možno objavil novú fyziku. (Zdroj: FERMILAB)
Čo mohli objaviť?
Z'-bozón: hypotetický prenášač novej interakcie, ktorá bude podobná elektroslabej.

Supersymetrické častice: náprotivky elektrónu či kvarkov.

Higgsov bozón: iný, aký očakáva štandardný model.

Technipión: častica z modelu za štandardným, ktorá vyžaduje novú základnú interakciu.

Zdroj: New Scientist

CHICAGO, BRATISLAVA. Časticová fyzika je v súčasnosti jedno z najvzrušujúcejších zákutí vedy. Ak sa potvrdia niektoré zistenia z posledných mesiacov, pravdepodobne budeme musieť zmeniť prevládajúce vysvetlenie kvantového sveta.

Znamenali by totiž, že takzvaný štandardný model už nedokáže vysvetliť všetky úkazy, s ktorými sa vedci stretli v obrovských urýchľovačoch.

Neprišiel na to známejší európsky superstroj neďaleko Ženevy, ale americký urýchľovač Tevatron, ktorý má pred sebou len niekoľko mesiacov činnosti.

Našli či nenašli?

Takmer pred dvomi mesiacmi sa objavili tvrdenia, že stroj Fermilabu uvidel čudnú anomáliu vo svojich dátach.

Detektor CDF ukazoval, že po zrážke protónov a antiprotónov sa objavoval zvláštny fenomén, ktorý naznačoval existenciu neznámej častice.

Údaje však pripúšťali príliš veľkú pravdepodobnosť, že by mohlo ísť len o náhodu. Teraz vedci spracovali ďalšie dáta z detektora, ktorý údaje zbieral osem rokov.

Anomália tam stále je a pravdepodobnosť chyby sa zmenšila.

„Detektor pozoroval čosi v údajoch s odchýlkou 4,2-sigma, čo znamená, že tu je šanca asi jedna ku 20-tisíc, že ide o štatistickú chybu,“ píše vo svojom vyhlásení Fermilab. Vedci pritom stále nemajú spracované všetky údaje.

Ešte dôležitejšie však je, či sa túto anomáliu – možno novú časticu – podarí pozorovať aj inde. Napríklad na ďalšom detektore Tevatronu D0 či v európskom Veľkom hadrónovom urýchľovači. Tam zatiaľ tvrdia, že nič podobné nezaznamenali.

Viacnásobná kontrola

Americký urýchľovač však funguje dlhšie a má podstatne viac dát. To mu dáva istú výhodu.

„Stále prechádzame všetky údaje a navyše, ďalšie dva tímy opakujú celú analýzu, no iným spôsobom,“ hovorí pre New Scientist hovorca CDF Rob Roser.

„5-sigma výsledky preto nebudeme publikovať skôr, kým všetky naše zistenia nebudú trikrát podčiarknuté.“

Napoleonovu porážku v bitke pri Waterloo mohol podľa novej štúdie ovplyvniť aj výbuch sopky Mount Tambora len dva mesiace predtým.

Waterloo bol koniec vlády Napoleona.

Najťažšiu časť kariéry má už snáď za sebou.

Vstup do jaskyne Hučivá diera.

Výskum zverejnil časopis Antiquity.