SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Infovek: Vynikáme v koncepcii, zaostávame v realizácii

Na nedávnej konferencii v Ľubľane, kde kandidátske krajiny prezentovali svoj pokrok v oblasti informatizácie, sa ako slovenská zástupkyňa zúčastnila aj BEÁTA BRESTENSKÁ, koordinátorka edukačného obsahu projektu Infovek.


Informatizácia školstva je kľúčovou oblasťou plánu eEurope+. Ako v nej napredujeme v porovnaní s ostatnými kandidátskymi krajinami?

„Patríme rozhodne k slabším kandidátom vo vybavovaní škôl počítačmi a zavádzaní prístupu na internet. Veľmi zle sú na tom najmä naše základné školy.“

Čím je to spôsobené?

„V porovnaní s okolitými krajinami u nás informatizácia spoločnosti nie je definovaná ako priorita, lepšie povedané, je len jednou z 53 priorít vlády, z čoho je zrejmé, že ju vláda nepovažuje za takú dôležitú. Mnohé krajiny, napríklad Malta, Cyprus, Litva či Lotyšsko, dokázali urobiť v krátkom čase prudký skok nahor práve preto, že pochopili dôležitosť informatizácie a nasmerovali do nej finančné prostriedky.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sme na tom napríklad v porovnaní s Českom?

„Zemanova vláda na začiatku funkčného obdobia schválila 7 miliárd korún na informatizáciu školstva. My sme mohli len ticho závidieť - náš ročný rozpočet bol vtedy 20 miliónov. Český projekt však dva roky stál. Vznikol totiž na najvyššej úrovni a školy a inštitúcie sa s jeho koncepciou nestotožnili. Mnohé rozhodnutia boli direktívne - zhora prišlo napríklad nariadenie, ktorý softvér sa môže na školách používať a školy sa búrili.“

U nás je to inak?

„Našou výhodou je, že Asociácia projektu Infovek vznikla ako iniciatíva zdola, ktorá dokázala získať podporu najvyšších miest. Pred pár rokmi nám českí kolegovia hovorili: ‚Máte síce málo peňazí, ale zato máte už ľudí a premyslený spôsob, ako projekt realizovať.‘

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci sme teda mali donedávna mierny náskok, priepastný rozdiel v množstve investovaných financií sa už prejavuje - v Čechách by chceli všetky základné aj stredné školy pripojiť na internet už do konca tohto roku.“

Aký je momentálny stav Infoveku u nás?

„Do konca roku môže byť pripojených na internet približne osemsto, v optimálnom prípade tisíc škôl. Ak chceme stihnúť pripojenie všetkých 3200 základných a stredných škôl do roku 2004, potrebujeme na budúci rok minimálne miliardu korún, aby sme za rok pripojili ďalších tisíc z nich. Bohužiaľ, zdá sa mi, že ministerstvo financií stále nevidí zmysel nášho projektu a nemá záujem vyčleniť preň samostatnú kapitolu v rozpočte, hoci navonok Slovensko vždy predstavuje Infovek ako svoj najúspešnejší projekt v oblasti informatizácie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Existuje ešte vo východnej Európe krajina, kde projekt informatizácie odštartovala skupina nadšencov?

„Neviem o žiadnej. V asociovaných krajinách väčšinou tieto projekty fungujú na úrovni vlády, len u nás musela informatizáciu spustiť nezisková organizácia. Stále nám chýba centrálna koordinácia informatizácie. V pobaltských krajinách majú ministerstvá informatizácie, v iných štátoch za informatizáciu zodpovedajú zvláštne orgány v parlamente alebo osobitný podpredseda vlády. Na Slovensku sa všetci viac-menej spoliehajú na to, že o informatizáciu sa postará ministerstvo školstva, čo je však nereálne.“

Čo je najväčšou prekážkou rýchlejšieho pripájania škôl na internet?

„Kľúčovým faktorom je cena internetového pripojenia. V mnohých štátoch sa vláda spojila so súkromnými firmami a spoločne ponúkli školám výhodnejšie pripojenie. V Nemecku majú napríklad školy pripojenie na internet zadarmo, v Rakúsku platia paušál asi tritisíc korún mesačne. V Turecku zasa môže každá domácnosť využívať internet cez 64-kilobitovú linku za 400 korún mesačne. Časť z ceny totiž za ňu zaplatí štát a časť firmy, ktoré majú tiež záujem na rozvoji spoločnosti a vzdelávaní svojich budúcich zákazníkov a zamestnancov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku by sa takýmto projektom malo stať eSlovensko.

„Veríme, že pôjde skutočne o projekt, ktorý umožní stanovenie rozumných regulovaných cien za internet pre domácnosti a pre školy. Naša spolupráca so Slovenskými telekomunikáciami sa v uplynulom období výrazne zlep-šila. S blížiacou sa liberalizáciou sú veľmi ústretoví a majú snahu ponúknuť špeciálne ceny pre školy. Presné zámery eSlovenska ani ceny internetu pre školy však zatiaľ nepoznáme.“

Aké konkrétne výsledky vidia občania v krajinách, kde sa do informatizácie investuje viac?

„Na konferencii v Ľubľane sa prezentovala napríklad slovinská firma, ktorá na objednávku vlády vytvorila digitálnu optogeografickú mapu krajiny - zmapovala celý štát z leteckého pohľadu. Ak chce občan stavať chatu alebo potrebuje výpis z majetkového listu, jednoducho si vyhľadá konkrétny pozemok, udá rozmery, odošle žiadosť cez internet na geodetický ústav a vlastnícky list mu príde domov poštou. Takéto projekty pritom nielen zvyšujú úroveň služieb pre obyvateľov a kvalitu života, ale vytvárajú aj nové pracovné miesta pre vysokokvalifikovaných ľudí, ktorí by inak možno odišli za hranice.“

Skryť Vypnúť reklamu

Existuje oblasť, v ktorej by mohlo byť Slovensko naopak vzorom pre ostatné kandidátske krajiny?

„Na konferencii bolo ocenené, že Infovek je jeden z mála projektov, ktorý sa nesústreďuje len na vybavenie škôl počítačmi, ale zabezpečuje aj vzdelávanie učiteľov a snaží sa o modernizáciu spôsobov vyučovania. Tu patríme na špičku kandidátskych krajín - máme premyslenú metodiku prípravy učiteľov aj využívania nových technológií priamo vo vyučovaní.“

Iné krajiny na túto oblasť nemyslia?

„S výnimkou Litvy či Lotyšska nie v takej miere, pretože pre štát je vždy jednoduchšie investovať do infraštruktúry. Typickým príkladom je Maďarsko, ktoré pred troma rokmi vyčlenilo obrovské prostriedky do vybavenia škôl počítačmi. Dnes však zisťujú, že dodaný hardvér využíva len tretina škôl, za počítačmi sedia len nadšenci a informatici. Absolventi stredných škôl zďaleka nie sú takí zdatní vo využívaní internetu či programovaní, ako by sa očakávalo podľa investovaných prostriedkov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Čo teda dostávajú školy zapojené do Infoveku okrem počítačov a internetového pripojenia?

„Najmä edukačný softvér, ktorý umožňuje vyučovať predmety modernejšie. Napríklad rozprávková matematika pomáha deťom, pre ktoré bola dovtedy algebra strašiakom. Interaktívne oxfordské učebnice angličtiny zasa umožňujú porovnať vlastné vedomosti s úrovňou znalosti jazyka, ktorá sa vyžaduje od študenta v Európskej únii či od ľudí, ktorí sa chcú v Únii zamestnať. Pre stredné školy sú zasa určené programy Investland či eEconomy, vďaka ktorým si môžu študenti vytvoriť vlastnú virtuálnu firmu, predávať produkty, investovať a takto spoznať, akým spôsobom sa vytvára e-ekonomika - pretože v celom projekte ide práve o to, aby v nej vedeli naše deti v budúcnosti obstáť.“

Skryť Vypnúť reklamu

A konkrétny príklad školy, ktorú zmenili informačné technológie?

„Môžeme spomenúť gymnázium v Dolnom Kubíne, kde sa projektu ujal lektor angličtiny, ktorý predtým s počítačmi vôbec nepracoval. Dnes žiaci gymnázia vďaka internetu na hodinách angličtiny spolupracujú s rozhlasovou stanicou BBC a priamo z triedy pripravujú živé internetové vysielanie. Také niečo je pre študentov obrovskou výzvou a zmena v prístupe žiakov je oproti tradičnej hodine veľká.“

V poslednom čase hovoríte pri Infoveku o novom pilieri, o „Digitálnych štúrovcoch“.

„Moderná škola by podľa nás mala meniť nielen svojich žiakov, ale aj celú miestnu komunitu a jej učitelia by mali byť šíriteľmi modernej vzdelanosti. Príkladom, že je to možné, môže byť malá dedinka Hladovka. Nie je tu ani pošta, no jej obyvatelia si chodia čítať noviny cez internet poobede do školy. Babičky komunikujú cez internet so svojimi vnučkami, ktoré odišli na prázdniny do Ameriky, pán farár si chodí prezerať stránky Vatikánu a pani notárka sa učí v škole pracovať v Exceli.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je to len východisko z núdze v situácii, keď si obyčajní ľudia nemôžu pripojenie na internet dovoliť?

„Vôbec nie. Podobný systém veľmi dobre funguje napríklad v Kanade. V školách sú vytvorené takzvané prístupové centrá so samostatným vchodom, otvorené pre kohokoľvek od druhej poobede do jedenástej večer. Ľudia si môžu prísť zasurfovať po internete, vytlačiť vizitky, podnikatelia si vyrobia plagáty, mladí potlač na tričko. Napriek tomu, že všetci majú doma počítače, oplatí sa im prísť do školy, pretože tam majú k dispozícii najkvalitnejšiu techniku. S prácou im tam pomáhajú učitelia alebo rodičia a iní členovia komunity. Toto je reálny a veľmi užitočný model. Snažíme sa, aby to práve takto raz fungovalo aj na Slovensku.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: V Nitre klesla pozitivita o polovicu, začalo sa očkovanie seniorov v zariadeniach (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Plošné testovanie na Covid-19.

Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení? (otázky a odpovede)

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Komentár Petra Schutza

Antisystémový recidivista Pellegrini

Matovič je najväčší problém súčasnosti, no demokraciu neohrozuje.

Peter Schutz
Ilustračná snímka Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Raketa spoločnosti Virgin Orbit sa prvýkrát dostala do vesmíru

Raketa bola vypustená nad Tichým oceánom z krídla upraveného Boeingu 747-400.

Raketa pri štarte z lietadla na únik z gravitácie spotrebuje menej paliva.
Nálezy zo Sakkáry.
Podcast Klik

Klik: Zmazanie Trumpa je začiatok novej éry sociálnych sietí

Prehľad technologických správ.

Podcast Klik.
Podcast Tech_FM

Ukázali, ako by sa dala získavať energia z čiernej diery

Podcast o novinkách z vedy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  3. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  4. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  5. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  9. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  1. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 645
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 13 359
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 793
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 492
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 974
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 495
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 281
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 144
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 6 126
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 900