SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Televízny 3D svet nie je pre každého

Trojrozmerné vysielanie dokáže zabaviť aj znechutiť. Citlivejší ľudia nemusia hneď zniesť záťaž. Okrem toho priestorové vysielanie môže sledovať celá rodina len vtedy, ak má každý z členov domácnosti svoje vlastné okuliare. Žiaden výrobca zatiaľ nebol tak

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – Panasonic)

ý štedrý.

Aby na plochej obrazovke vyčarovali priestorový obraz, ktorý sa vnára do hĺbky obývačky, všetci výrobcovia televízorov používajú rovnakú technológiu. Využívajú elektronické okuliare, aby do každého oka diváka dostali odlišný obraz. Mozog sa stará o to, aby vznikla ilúzia priestoru, ktorá má umocniť zážitok zo sledovania.

Ako to funguje?

Firmy odpozorovali naše priestorové vnímanie z každodenného života a filmové štúdia začali používať kamery s dvojicou objektívov, ktoré sú od seba vzdialené rovnako, ako naše oči. Keďže obrazovka je však iba jedna, okuliare musia zariadiť, aby každé z očí videlo správnu časť obrazu.

Vedeli ste?
  • 3D televízor sa od obyčajného takmer nelíši. Možno na ňom sledovať klasické vysielanie tak, ako sme boli zvyknutí doposiaľ.
  • Ak však do blu-ray prehrávača vložíme disk s 3D filmom, alebo na satelitnom prijímači naladíme digitálny kanál s 3D športovým prenosom, či pilotným trojrozmerným vysielaním, po nasadení okuliarov môžeme sledovať priestorový obraz.
  • V prípade, že zobrazenie prepneme na dvojrozmerné, aj 3D film možno sledovať bez okuliarov "naplocho" tak, ako sme zvyknutí.

To umožňuje rýchlo preblikávajúci obraz na televízore, ktorý bez okuliarov pôsobí ako zdvojený. Práve okuliare, ktoré sú cez infračervený signál prepojené s obrazovkou zaistia, aby sa vždy na zlomok sekundy zatienilo to oko, pre ktoré časť obrazu nie je určená. Každé oko uvidí tú časť obrazu, ktorá je preň určená.

Priestorový efekt je mocný a filmári neraz zachádzajú za hranice všednosti a vytvárajú scény, ktoré prekračujú možnosti skutočného sveta. Ak ste tento efekt v elektropredajni nepocítili, možno ste si iba nasadili okuliare, ktoré boli vypnuté. Tie majú vždy pri zhyboch rámika vypínač, ktorý zaistí ich zapnutie.

Možno prídete o pohodlie

Keďže blikajúce čiernobiele displeje v okuliaroch prepúšťajú polarizované svetlo rovnako ako LCD panely, s okuliarmi na očiach nie je možné pred televízorom ležať, pretože pootočením hlavy sa začne meniť farebné spektrum, až kým sa obraz úplne nezatemní. To však neplatí pri plazmových a NeoPDP obrazovkách, ktorých svetlo nie je polarizované.

Na to, aby trojrozmerné vysielanie mohla sledovať celá rodina je potrebné, aby mal každý z členov domácnosti svoje vlastné okuliare. Zatiaľ žiadny z výrobcov k novému televízoru nepribaľuje takýto štedrý balíček. Okuliare sú univerzálne a tak je rovnaký model určený pre deti, aj dospelých. Ak dokonale nesadnú na hlavu, môže vás to obmedzovať.

3D svet nie je pre každého

Na sledovanie trojrozmerných filmov a programov si treba zvyknúť. Keďže filmové štúdiá nekontrolujú, ako presne korešponduje ich trojrozmerný svet s tým skutočným, mozog dostáva pri niektorých scénach skutočne zabrať. Je to ako keď nováčik z autoškoly po prvý krát vyrazí na cestu sám, bez inštruktora. Je pod silným tlakom nových vnemov, ktoré jeho mozog nedokáže naraz spracovať.

Citlivejší ľudia sa sťažujú na vyššiu záťaž očí, ktorá je spôsobená preblikávaním obrazu, či duchmi a zdvojenými líniami, ktoré sa môžu objavovať v niektorých scénach. Tak ako dokážu niekoho potrápiť neónové trubice a úsporné žiarivky, tak môže pohodu rozladiť 3D vysielanie.

Je dostatok 3D obsahu pre sledovanie?

Nie je a ešte to chvíľu potrvá kým bude. Aj keď sa výrobcovia 3D televízorov snažia uzatvárať strategické aliancie s filmovými štúdiami a prevádzkovateľmi televíznych kanálov, 3D obsahu je zatiaľ poskromne.

Niekoľko stoviek blu-ray titulov spadá zväčša do žánrov rozprávok a dokumentov, trojrozmerné vysielanie sa na televíznych obrazovkách objavuje najčastejšie v spojení so športovými prenosmi, či pri špeciálnych príležitostiach.

Celkovo sa odhaduje, že v krajinách s vyspelou ekonomikou tvoria 3D televízory iba 4 percentá trhu a ich kúpu plánuje v dohľadnej budúcnosti 22 percent spotrebiteľov. V kúpe 3D televízora vidia hlavne ochranu svojej investície do budúcnosti.

Aj napriek tomu nie sú 3D televízory odkázané výhradne na televízne vysielanie a disky s filmovými titulmi. Sú atraktívnou platformou pre silný zážitok z herných titulov, ktoré prinášajú hráčom skutočný priestorový obraz hneď po tom, čo si nasadia okuliare a odpália nový herný trhák kliknutím na tlačidlo herného ovládača. Priestorový obraz dnes možno zaznamenať aj na spotrebiteľských videokamerách so špeciálnou výbavou, či na fotoaparátoch s duálnou optikou, alebo funkciou priestorovej panorámy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judit Polgárová patrila medzi desať najlepších šachistov sveta. Dosiaľ ju neprekonala žiadna žena.
AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Vybrané postavy slovenského covidového betlehema (píše Michal Havran)

Všetci vieme, že situácia je náročná.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Zoja a súmrak sovietskeho mýtu o Veľkej vlasteneckej

Pohodlné pravdy o druhej svetovej vojne sa začínajú rozpadávať aj v Rusku.

Vstup do múzea Zoji Kosmodemianskej v Petriščeve.
Kylie Minogue vydala svoj pätnásty štúdiový album s názvom Disco.

Neprehliadnite tiež

Britské letectvo vyfotografovalo najväčšiu ľadovú kryhu na svete

Kryha sa v roku 2017 odtrhla od antarktického ľadovca Larsen-C.

Na Zem sa vrátil vzácny materiál z asteroidu

Kapsula pristála na púšti v južnej Austrálii.

Kapsula so vzorkami sa vrátila na Zem.
Vizualizácia - ClearSpace zachytáva odpadok.

Číňania tvrdia, že dosiahli kvantovú nadvládu

Míľnik dosiahol už druhý stroj na svete.

Ilustračné foto.