Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky
TÝŽDEŇ VO VEDE

Na Slovensku našli staroveký poklad

Vedci objavili hrob germánskeho náčelníka plný cenných artefaktov. Uvideli aj tajomné zviera a zistili, že fyzika je trochu iná.

Unikátny hrob germánskeho náčelníka neďaleko od Bratislavy.Unikátny hrob germánskeho náčelníka neďaleko od Bratislavy. (Zdroj: SITA/AÚ SAV, NASA)

Máme radi dobré správy. To sú také, kedy vedci zase o kúsok posunú hranice ľudského poznania. A páčia sa nám o to viac, keď môžeme zamávať našimi drobnými lokálpatriotickými pästičkami.

Ale bez irónie: je úžasné, keď sa darí slovenským vedcom, a keď urobia čosi zásadné dokonca v stredoeurópskom kontexte. To sa podarilo tímu domácich archeológov, ktorí neďaleko Bratislavy našli hrob germánskeho náčelníka.

Ba čo viac, v hrobe zrejme z prvého storočia nášho letopočtu objavili poklad – vzácne nádoby, šperky či ďalšie predmety. Dúfame, že sa podľa obľúbeného slovenského zvyku niekde cestou „nestratia“.

Ak si predstavujete, že pravdy vedy sú pravdami na veky vekov, pravdepodobne vede nerozumiete.

Podstatou vedeckého procesu je, že veci sa dookola overujú a tvrdenia sa snažia vyvrátiť (falzifikovať). A niekedy sa stane, že sa vyvrátiť naozaj podaria.

Podobne ako v prípade jednej fyzikálnej konštanty, pri ktorej sa ukázalo, že konštantou vlastne nie je. Stačili k tomu „iba“ silné teleskopy, vzdialenosti desať miliárd svetelných rokov a drobná odchýlka v nameraných hodnotách.

Ukázalo sa, že konštanta jemnej štruktúry (takzvaná alfa) zrejme nadobúda rôzne hodnoty spolu s určitým smerom. A my, našťastie, asi žijeme v tom najideálnejšom mieste v kozme.

Každý poznáme príbehy o jednorožcovi. Príhody o vietnamskej antilope saola však poznať zrejme nebudeme. Pre domorodcov v Laose však má toto zviera podobne mystický štatút.

Agentúry tento týždeň informovali, že dedinčania v tejto komunistickej ázijskej krajine tajomné zviera chytili. Bohužiaľ, len pár dní nato uhynulo, vedci však do oblasti stihli pricestovať. Otázne teraz je, či sa máme tešiť, alebo skôr smútiť.

Debatovať o globálnom otepľovaní a klimatickej zmene je ako hovoriť o náboženstve. Je úplne jedno, ktorá strana má argumenty, ľudia aj tak slepo veria svojmu presvedčeniu.

Skôr či neskôr však dôjde na diskusiu o dobách ľadových. Akousi anomáliou v takýchto prirodzených cykloch našej planéty bol mladší dryas. Ukazuje sa však, že tento náhly útok ľadu neprebiehal na celej planéte - Antarktída sa údajne ohrievala. Čochvíľa zistíme, či tento poznatok dokážeme využiť pri predpovedaní klimatických procesov v nasledujúcich desaťročiach. Aj keď by sme boli radšej, ak by sme nemuseli.

Branislav Harabin na zasadnutí Súdnej rady.

Sudcom hrozí pokuta či zastavenie funkcie.

9. máj
Riaditeľ NAKA Branislav Zurian počas rozhovoru pre Denník SME.

Svoje rozhodnutie nechcel bližšie komentovať.

Kto z vás by bol bol ochotný si kvôli poslaneckému platu nechať vyoperať chrbticu a kúpať sa vo vazelíne?

Vizualizácia Sondy Voyager 1 v medzihviezdnom priestore.

Sondy Voyager sú vo vesmíre takmer 44 rokov.

Talianski archeológovia našli pozostatky deviatich neandertálcov v jaskyni Guattari.

Najstaršie kosti môžu mať až 100-tisíc rokov.

Vymeniť podcastovú aplikáciu je ľahšie ako sa zdá.

Sonda OSIRIS-REx na povrchu asteroidu Bennu.

OSIRIS-REx strávila vo vesmíre takmer päť rokov a cesta na zem jej bude trvať ďalšieho dva a pol roka.