Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Protóny prekvapili vedcov. Sú menšie

Menšie protóny by mohli prepísať niektoré základné zákony fyziky.

Vizualizácia kolízie protónov. Tieto častice môžu byť menšie, ako sa donedávna predpokladalo.Vizualizácia kolízie protónov. Tieto častice môžu byť menšie, ako sa donedávna predpokladalo. (Zdroj: stfc.ac.uk)

BRATISLAVA. Protóny sú menšie, ako vedci a vedkyne doteraz predpokladali. Vyplýva to z výsledkov výskumu medzinárodného vedeckého tímu, ktoré však čakajú ešte na potvrdenie. Nečakaný objav môže prepísať niektoré zákony fyziky, uvádza na svojej webovej stránke časopis National Geographic.

Podľa doterajších znalostí sa polomer protónu uvádzal na 0,8768 femtometra. Medzinárodný vedecký tím na čele s Randolfom Pohlom z Inštitútu Maxa Plancka v Nemecku však na základe svojho desaťročného experimentovania odhaduje polomer protónu na 0,8418 femtometra. "Boli sme totálne prekvapení a teraz na to nemáme žiadne vysvetlenie," povedal člen tímu Aldo Antognini z Inštitútu Paula Scherrera vo Švajčiarsku.

Správnosť objavu budú v najbližších týždňoch skúmať vedci a vedkyne z celého sveta. Ak je tento objav správny, znamená to, že niečo dôležité v časticovej fyzike je nesprávne, píše sa na webovej stránke www.nationalgeographic.com.

"Ak sa tento výsledok dokáže, niečo je tu úplne zle," vyjadril sa pre webovú stránku www.sciencenews.org Jeff Flowers z britského National Physical Laboratory, ktorý nebol členom spomínaného tímu.

Výsledky výskumu sa nachádzajú v aktuálnom vydaní časopisu Nature.

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.

Rádiový signál vysielame sto rokov.

Odpovede vedátorov na otázky poslucháčov.