Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Mamuty oživila vedcom baktéria

Mamuty sa na studené prostredie pripravili aj genetickou mutáciou.

Mamuty boli na zimu dobre pripravené.Mamuty boli na zimu dobre pripravené. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – WIKIMEDIA)

BRATISLAVA. Nebola to len hustá srsť, ktorá umožnila obrovským mamutom kráčať zamrznutou krajinou. Veľké cicavce, za ktorých vymretím môže byť človek i globálna katastrofa, sa však na studené prostredie vybavili ešte čímsi ďalším. Genetickou mutáciou.

Upravený proteín

Medzinárodný tím vedcov podľa článku v časopise Nature Genetics zistil, že hemoglobín mamutov dokázal niesť a uvoľňovať kyslík za relatívne nízkych teplôt. Túto vlastnosť však nemá napríklad hemoglobín dnešných slonov. Pritom práve u nich tlmí nízka teplota správne fungovanie tohto krvného farbiva.

Zaujímavým však je spôsob, akým k tomuto výsledku vedci prišli. Najskôr „prečítali“ hemoglobínové gény DNA troch sibírskych mamutov starých desaťtisíce rokov. Tieto pasáže potom pozmenili na RNA a vložili do baktérií E.coli. Baktéria následne „vyrobila“ mamutí proteín, ktorý vedci testovali. Zistili tri odlišnosti, ktoré umožňovali distribuovať kyslík aj za „studena“.

„Výsledné molekuly nie sú iné, ako keď by ste išli späť v čase a vzali vzorky krvi žijúcemu mamutovi,“ povedal pre BBC News o tejto metóde Kevin Campbell z kanadskej univerzity v Manitobe. Bol jedným z členov výskumného tímu. „Je významné oživiť komplex proteínov vyhynutého druhu a objaviť dôležité zmeny, ktoré sa už nenachádzajú v žiadnom žijúcom druhu,“ komentoval objav Alan Cooper z univerzity v Adelaide.

Teraz by vedci mohli podobným spôsobom skúmať ďalšie už vyhynuté druhy.

Po kedysi dominantnej záchranke Falck získala v tendri z roku 2019 najviac pozemných staníc záchranka LSE - Life Star Emergency.

Inšpektorát práce jej udelil pokutu 23-tisíc eur.

Rozhovory ZKH: Milan Krajniak.

Krajniak kritizuje aj ministra Mikulca.

Čínska developerská spoločnosť Evergrande

Svet straší kolaps gigantickej čínskej firmy.

Slovenský vedec Pavol Čekan zo spoločnosti MultiplexDX.

Vystúpi na Európskej noci výskumníkov.

Pádom Dvojičiek sa zaoberala podrobná správa.

Noc výskumníkov 2021

Sledujte s nami Noc výskumníkov live.