Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Dinosaury sú staršie, ako sa myslelo. Objavili ich predka

Medzinárodný tím vedcov našiel najstaršieho predchodcu dinosaurov.

Dinosaury sú pravdepodobne staršie.Dinosaury sú pravdepodobne staršie. (Zdroj: TASR/NATURE)

BRATISLAVA. Život na Zemi bol pestrý aj pred mnohými miliónmi rokov. Dokonca pestrejší, ako vedci pôvodne predpokladali.

Zhruba pred 240 miliónmi rokov žil na planéte Asilisaurus kongwe. Tento dosiaľ najstarší známy predok dinosaurov mal dlhý chvost a pravdepodobne dával prednosť rastlinnej potrave. Keď sa však naskytla príležitosť, asi ako pes veľký plaz nepohrdol ani kúskami mäsa. Vedcom pod vedením Sterlinga Nesbitta z americkej University of Texas to prezradili nálezy štrnástich fosílií na území Tanzánie.

Informovali o tom v magazíne Nature.

Dve alebo štyri nohy?

Medzi odborníkmi jestvujú dve rozšírené hypotézy. Podľa prvej sa dinosaury vyvinuli z tvorov kráčajúcich na dvoch nohách, ktoré trošku pripomínali dnešné vtáky, no lietať nevedeli. Druhá skupina tvrdila, že jaštery skôr pochádzajú z plazov, ktoré kráčali na všetkých štyroch končatinách.

V spore, ktorý trval posledných sto rokov, zvykli viesť práve zástancovia prvého scenára. Nový nález však ukazuje, že pravdu mala skôr druhá skupina odborníkov. Navyše dinosaury – ale aj ich predkovia či príbuzní - sú nielen staršie, no pravdepodobne vo svete až tak jednoznačne nedominovali.

Porovnanie veľkostí asilisaura s človekom.

„Tento nový nález naznačuje, že dinosaury boli len jednou z viacerých veľkých skupín zvierat, ktorých rôznorodosť explodovala počas triasu,“ povedal podľa BBC News Nesbitt. „Boli tam silesaury (ako asilisaurus), pterosaury či rôzne druhy krokodílov.“ Práve silesaury boli najbližšími príbuznými neskorších dinosaurov, čosi ako sú šimpanzy ľuďom.

Neznáme plazy

„Nový nález nám dáva lepší pohľad na množstvo druhov zvierat, ktoré vtedy prosperovali i zápasili o život,“ komentoval objav pre internetové vydanie magazínu Science Paul Sereno z University of Chicago. Sám sa na výskume fosílií zúčastnil.

Objav podľa odborníkov naznačuje, že jestvujú ďalší predchodcovia dinosaurov či ich súčasníci, ktorých paleontológovia dodnes nenašli.

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.