ĽUDIA A UDALOSTI

YouTube: Vysielaj sám seba

Každú minútu naň pribudne toľko videí, že by ste ich museli pozerať celý deň. YouTube urobil z každého človeka filmára. Celkom zmenil svet internetu.

Najsledovanejšie na stránke YouTube sú najmä zvláštne rodinné videá.(Zdroj: REPROFOTO – SME)

Štvrtý najnavštevovanejší web na svete oslavuje 15. februára piate narodeniny.

Tento príbeh majú médiá obzvlášť rady, hoci sa možno nikdy nestal. Traja študenti Chad Hurley, Steve Chen and Jawed Karim sa začiatkom roka 2005 zúčastnili jednej zo študentských osláv. Nahrali tam video, keď ho však chceli ho poslať priateľom, zistili, že to nie je vôbec také jednoduché. Vytvorili preto na tento účel jednoduchú stránku a tá sa za rok stala štvrtou najnavštevovanejšou webovou stránkou planéty a z nich urobila milionárov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Príbeh stránky YouTube, ktorá oslavuje piate narodeniny, bol v skutočnosti možno oveľa menej senzačný. Jeho úspech však nie.

Nahraj sám seba

Doména YouTube.com, ktorú 15. februára traja mladíci zaregistrovali, umožnila svetu úplne primitívnu a pritom takú dôležitú vec: možnosť nahrať na internet svoje amatérske video natočené kamerou, fotoaparátom, alebo počítačom.

A hlavne: ukázať ho priateľom, vložiť do svojej stránky a šíriť medzi všetkými ľuďmi, ktorí majú prístup k internetu.

Slogan „Vysielaj sám seba“ presne vystihuje to, čo urobilo YouTube takým populárnym - povýšil domácke, na kolene vytvorené videá, na mainstream, z bežných ľudí urobil hviezdy. Kritici vždy pridajú ešte ďalší dôvod, prečo sa YouTube.com tak rýchlo rozšíril a stal populárnym: stránka sa od začiatku nevyhýbala kradnutému obsahu, uverejňovala scény z filmov, kompletné videoklipy a veľké množstvo hudby.

Do roka od vzniku stránky pozeralo videá na YouTube denne 65 miliónov ľudí, denne ich na servery pribudlo 150–tisíc. Aspoň jedno z nich už určite videl každý z vás - mladú tínedžerku plačúcu a vykrikujúcu na novinárov „nechajte Britney Spears na pokoji“, alebo malé dieťa, ktoré sa smeje tak, že rozosmeje každého.
Obe trvalo nahrať možno päť minút, dodnes ich však videlo dvesto miliónov ľudí.

Prišiel aj biznis

Veľký úspech YouTube, ktorý mladú firmu vyšvihol na štvrté miesto v návštevnosti na svete, zaujal aj giganta Google.

Internetový vyhľadávač v novembri 2006 stránku odkúpil. Cena? Viac ako jeden a pol miliardy dolárov. Stránku v roku 2007 navštevovalo toľko ľudí ako celý internet v roku 2000, dnes je to už miliarda návštev denne.

Takmer 20 hodín videí za minútu, ktoré sem pribudnú, dali možnosť vzniknúť celkom novým profesiám - celé firmy sa dnes venujú hľadaniu kradnutých videí na YouTube.com, aby potom za ne mohli pre svojich klientov pýtať od Google peniaze.

Iné, tvorivé tímy, sa zase priamo špecializujú na tvorbu videí pre YouTube - natáčajú tzv. virálne videá a žijú z provízií, ktoré im Google vypláca zo zobrazenej reklamy.

Aj tak ťažký chlieb

Pred YouTube však ani dnes nie je úplne jednoduchá budúcnosť.

Pirátsky uverejňované scény z filmov a kompletné videoklipy k populárnym skladbám ho podľa odhadov stoja 300 miliónov dolárov ročne a sto miliónov dolárov ho stoji prevádzka.

Reklama, ktorá je na YouTube čím ďalej tým agresívnejšia, na jeho výdavky nestačí - podľa Credit Suisse by YouTube mohol ročne strácať pol miliardy dolárov, menej pesimistické odhady hovoria o dvesto miliónoch dolárov.

Napriek tomu pri príležitosti piatych narodenín Chad Hurley, jeden zo zakladateľov stránky, nehovoril o svojich víziách negatívne.

„Je to päť rokov, čo sme dali dokopy základné princípy nášho webu a to všetko pre nás platí aj dnes: chceme tvoriť miesto, kde ľudia môžu jednoducho vymeniť s ostatnými svoj príbeh.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Téma: Google


Článok je zaradený aj do ďalších tém YouTube

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?

Neprehliadnite tiež

Oliva, paradajka či uhorka. Ktorá zelenina je ovocie?

Botanici presne definujú iba slovo plod.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Sonda sa dotkne Slnka, aj tak nezhorí

Vesmírna misia Parker je výnimočná.

PODCAST ZOOM

Zoom: Francúzsko rozdelia na dve, v jednom bude platiť šaríja. Je to hoax

Ako sa politický nezmysel stal hoaxom.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 504
  2. Vizuálny smog je problém 7 625
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 899
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 044
  5. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 869
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 765
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 499
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 076
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 960
  10. Keď Slováci krotia morský vietor 1 730