Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Život môže byť aj na Encelade. Tvrdí NASA

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír tvrdí, že Enceladus pri Saturne spĺňa ďalšie podmienky pre život.

Enceladus, tak ako ho videla sonda Cassini.Enceladus, tak ako ho videla sonda Cassini. (Zdroj: NASA/ESA)

BRATISLAVA. Len nedávno americký Národný úrad pre letectvo a vesmír NASA oznámil, že predlžuje misiu sondy Cassinu až do roku 2017. Táto misia sa totiž ukázala ako jeden z najúspešnejších projektov v histórii spoznávania kozmu.

Netrvalo teda dlho a vedci hlásia ďalší objav tohto ľudského medziplanetárneho vyslanca. Európsko-americká sonda priniesla nové dôkazy o vode na Saturnovom mesiaci Enceladus. Zverejnil ich vedecký magazín Icarus.

Voda aj pod povrchom

Zloženie známych vodných výtryskov z tohto mesiaca údajne dokazuje, že voda v tekutom skupenstve sa nachádza i pod povrchom vesmírneho telesa.

Vedci to tvrdia na základe prítomnosti negatívne nabitých vodných molekúl - takzvaných iónov - ktoré na Zemi vznikajú za prítomnosti pohybujúcej sa vody: napríklad pri vodopádoch či lámaní vodných vĺn. Vo výtryskoch neďaleko južného pólu Encelada ich v roku 2008 objavil plazmový spektrometer CAPS.

Podľa Daily Telegraph vedci už v minulosti vedeli, že výtrysky na Encelade obsahujú vodu. Nebolo však jasné, či tekutá voda sa nachádza aj na či pod povrchom. Teraz už vieme.

Život neďaleko Saturna?

NASA tvrdí, že ak sa na mesiaci nachádza tekutá voda, Enceladus môže mať podmienky vhodné na život. Nenaznačuje to totiž iba prítomnosť vody, ale aj prítomnosť sodíka, uhlíka a zrejme aj nejakého zdroja tepla, ktorý udržuje vodu v kvapalnom skupenstve.

„Aj keď nie je žiadnym prekvapením, že tam voda je, tieto ióny sú ďalším náznakom, ktorý ukazuje na podpovrchovú vodu," povedal pre britský denník Andrew Coates z londýnskeho Mullard Space Science Laboratory. „A tam, kde je voda, uhlík a energia, tam sú prítomné niektoré z dôležitých ingrediencií pre život."

Denník však pripomína, že podobné ióny našli vedci aj pri najväčšom Saturonovom mesiaci Titane. Tam, rovnako ako na Encelade, objavili aj negatívne nabité molekuly uhľovodíkov.

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.