Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Ďalekohľad bude hľadať tajomnú planétu

Dnes by mala americká NASA vyslať na obežnú dráhu Zeme ďalekohľad WISE. Posvieti si na miesta našej slnečnej sústavy, kde je stále čo objavovať.

Teleskop WISE.Teleskop WISE. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - JPL/NASA)

HOUSTON, BRATISLAVA. Vesmír na prvý pohľad vyzerá ako krásne divadlo plné farieb, svietiacich hviezd, okolo ktorých krúžia planéty. Ako fascinujúce predstavenie prírodných zákonov. V skutočnosti je však skôr tmavé, nehostinné a pusté miesto, kde aj najbližší hviezdny sused je vzdialený viac ako štyri roky cestovania rýchlosťou svetla.

Napríklad, keby sme sa okrem Slnka chceli vydať k našej druhej najbližšej hviezde, museli by sme absolvovať vzdialenosť medzi Zemou a Slnkom asi dvestotisíckrát. No možno kozmos nie je až také pusté miesto, ako sme si donedávna mysleli. Stále sa v našom bližšom i vzdialenejšom okolí môže nachádzať viacero objektov, o ktorých nevieme. Dokonca v našej vlastnej slnečnej sústave.

WISE a jeho atlas oblohy

Aj preto sa vedci z americkej NASA rozhodli poslať na obežnú dráhu Zeme infračervený ďalekohľad WISE. Mal by hľadať planéty podobné Zemi, neznáme telesá v neďalekom kozmickom okolí i asteroidy, ktoré môžu byť pre našu planétu nebezpečné.

Potrvá to šesť mesiacov. Za ten čas WISE za 320 miliónov dolárov zmapuje celú oblohu. Je pritom asi tisíckrát silnejší ako podobné teleskopy vrátane slávneho satelitu COBE, ktorý potvrdil teóriu o Veľkom tresku.

Očakáva sa preto, že nový ďalekohľad by mohol priniesť rovnako dôležité objavy. Vybuduje totiž akúsi knižnicu záberov, atlas oblohy a vďaka svojej citlivosti a infračervenému spektru umožní vedcom, aby na týchto snímkach našli nových hnedých trpaslíkov, galaxie i ich prejavy či ďalšie telesá, ktoré nevyžarujú svetlo, a preto ich je ťažké uvidieť. NASA tvrdí, že viac ako deväťmesačná misia odkryje takéto objekty.

Nájde novú planétu?

Niektorí vedci veria, že vesmírny teleskop by mohol objaviť veľkého plynového planetárneho obra či hnedého trpaslíka v našej vlastnej slnečnej sústave. Ak vôbec, tak môže ležať kdesi v priestore za Plutom.

„Ďalekohľad zmení obrázok nášho slnečného okolia,“ verí podľa Los Angeles Time Peter Eisenhardt z NASA. „Odkryjeme oblohu spôsobom, ktorý predtým nebol možný.“

Je tiež pravda, že WISE nie je až taký citlivý ako európske vesmírne observatórium Herschel alebo Spitzerov vesmírny teleskop z NASA. Na rozdiel od nich však zmapuje celú oblohu. Pokračuje tak v úlohe, ktorú začal pred 26 rokmi IRAS, tiež z amerického vesmírneho úradu.

Vláda schválila nové opatrenia.

PCR testy odhalili viac ako 748-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 095 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.

Teoretické a praktické rady, ako lepšie zvládnuť skúškové obdobie.