Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Objavili čiernu dieru, ktorá si vytvára galaxie

Vďaka pozorovaniam sa vedcom z Európskeho južného observatória v Čile podarilo objaviť čiernu dieru, ktorá si vytvára vlastnú galaxiu.

Vytvárajú prúdy častíc z kvazaru hviezdy?Vytvárajú prúdy častíc z kvazaru hviezdy? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - startswithabang.com)

BRATISLAVA. Tímu astronómov z Európskeho južného observatória (ESO) sa podarilo objaviť čiernu dieru, ktorá je schopná vytvoriť si svoju vlastnú, tzv. "materskú galaxiu". Podobnú scénu sa vedcom nikdy predtým nepodarilo pozorovať. Nález by mohol byť kľúčom k pochopeniu, prečo je hmota v čiernej diere väčšia v galaxiách s väčším počtom hviezd.

Aby vedci došli k tomuto nezvyčajnému záveru, musela skupina astronómov realizovať rozsiahle pozorovania zvláštneho objektu - kvazaru HE0450-2958. Objavili ho v roku 2005 a nachádza sa vo vzdialenosti asi päť miliárd svetelných rokov. Je jediný, u ktorého sa nezistila "materská galaxia". Objekt obklopuje oblak plynu a prachu, ktorý je však príliš malý, aby nejakú galaxiu ukrýval.

Kvazar HE0450-2958. FOTO - NASA,ESA, ESO

Aby sa mu astronómovia pri svojich pozorovaniach vyhli, použili systém veľkých moderných optických ďalekohľadov Very Large Telescope, ktorý sa nachádza v ESO a získali tak novú a prekvapujúcu perspektívu systému.

Vedci zistili, že aj keď kvazar nemá vlastnú galaxiu, vo vzdialenosti 22-tisíc svetelných rokov ho sprevádza iná galaxia. Tá je mimoriadne bohatá na veľmi mladé a žiarivé hviezdy, ktoré pravdepodobne vytvoril prúd vysokoenergických častíc z kvazaru. Odborníkov však prekvapilo aj zistenie, že galaxia a kvazar sa k sebe približujú. O niekoľko miliónov rokov splynú v jednej galaxii.

Ak tento proces nie je vo vesmíre výnimočný, mohol by vysvetľovať, prečo kvazary obklopujú galaxie. Neplatí pritom, že kvazar vzniká z čiernej diery pohlcovaním mladých hviezd - ako sa dosiaľ predpokladalo - ale presne naopak, kvazar mladé hviezdy vytvára.