Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

NASA: Na Marse môže byť život

NASA v tlačovej správe potvrdila hypotézu, že na Marse mohol byť život. Špekuluje tiež, či na planéte nie je stále.

Na Marse našli stopy po vode. Je tam aj život?Na Marse našli stopy po vode. Je tam aj život? (Zdroj: ESA, NASA)

Prečo vedci vylúčili možnosť kontaminácie pozemskou baktériou?
Objavené štruktúry, ktoré pripomínajú produkciu baktérii, sú hlbšie pod povrchom kameňa. To naznačuje, že tam už boli pri dopade meteoritu na Zem.

Čo vylučuje možnosť, že štruktúry vznikli pri dopade?
Štvrtina kryštalických štruktúr je chemicky konzistentná - podobne, ako pozostatky po tvorbe baktérií. Tieto stopy pomohli nájsť silnejšie mikroskopy.

Ako vieme, že kameň je z Marsu?
Jeho chemické zloženie zodpovedá hodnotám, ktoré v 70-tych rokoch namerala na Marse sonda Viking.
ZDROJ:iDnes

WASHINGTON, BRATISLAVA. „S použitím pokročilejších analytických nástrojov, ktoré dnes máme k dispozícii, tím výskumníkov z Johnsonovho vesmírneho centra nanovo preskúmal nález z roku 1996, meteorit, ktorý obsahuje silný dôkaz, že život na Marse možno naozaj jestvoval," píše sa v oficiálnej tlačovej správe, ktorú v pondelok večer vydala NASA k novým výsledkom skúmania meteoritu Allan Hills 84001. Ten môže naznačovať, že pred asi 15 miliónmi rokov na Marse jestvoval život.

Stará kauza, rovnaký výsledok

V roku 1996 publikoval tím vedcov z NASA v prestížnom časopise Science článok, v ktorom tvrdili, že v meteorite sa môžu nachádzať pozostatky po mimozemskom živote. Väčšina odbornej verejnosti však túto hypotézu odmietla ako nie dostatočne preukázanú.

Tím pod vedením Kathie Thomas-Keprtovej sa preto rozhodol kameň znovu preskúmať. Výsledky uverejnené v magazíne Geochimica et Cosmochimica Acta však znovu naznačujú, že stopy v kameni azda hovoria o prítomnosti života na Marse.

Štruktúry v meteorite Nakhla mohli vytvoriť skamenené baktérie (snímku zhotovili vďaka elektrónovému mikroskopu).

Čakalo sa však, aké stanovisko k nálezu zaujme NASA. Pred trinástimi rokmi sa k objavu v televíznom prenose vyjadril aj vtedajší prezident Spojených štátov Bill Clinton.

Život na Marse je pravdepodobnejší

„V novej štúdii interpretujeme výsledky a tie nám hovoria, že anorganická hypotéza (vzniku štruktúr v kameni) je nekonzistentná s údajmi, a preto z toho odvodzujeme výsledok, že biogénna hypotéza je stále udržateľná," povedala o nových výsledkoch výskumu Keprtová.

Podobné štruktúr ako pri meteorite Nakhla našli aj pri meteorite Yamato 593 (snímku zhotovili vďaka elektrónovému mikroskopu).

Otázkou totiž bolo, či štruktúry v kameni pripomínajúce pozostatky po baktériách nemohli vzniknúť pri prechode meteoritu zemskou atmosférou a jeho náraze na Zem. To však vedci vylúčili. „Myslíme si, že biogénna hypotéza je dnes silnejšia, ako bola pred trinástimi rokmi," povedal aj Everett Gibson, jeden z vedcov, ktorí kameň skúmali.

Život na Marse aj dnes?

Keprtovej tím však publikoval aj ďalšie výsledky systematického výskumu meteoritov z Marsu. Meteority Nakhla a Yamato údajne tiež obsahujú štruktúry, ktoré sa nápadne podobajú takým, aké vznikajú po baktériách na Zemi. Práve na tieto stopy by sa mal zamerať ďalší výskum vedcov z NASA, použiť chcú izotopovú a chemickú analýzu.

Podobné štruktúry, aké možno vidieť na snímke meteoritu Nakhla, vytvárajú na Zemi mikrobaktérie. Spôsobujú ich kyseliny, ktoré baktérie či ich biofilm obsahujú (snímku zhotovili vďaka elektrónovému mikroskopu).

„Dôkazy podporujúce možnosť života na Marse aspoň v minulosti sa postupne zhromažďujú," povedal šéf NASA pre výskum a astrobiológiu David McKay. „To v sebe zahŕňa stopy po riekach, jazerách i možnosť, že na Marse boli oceány; obsahuje to stopy po vode tesne pod povrchom planéty či ložiská minerálov, ktoré vznikli vďaka vode.

A naznačuje to i aktuálne vypúšťanie metánu do atmosféry planéty, nález, ktorý môže mať rôzne vysvetlenia - a jedným z nich je aj prítomnosť mikróbov, hlavného zdroja metánu na Zemu," dodal.