Murdoch ide proti Googlu

Spravodajské servery hľadajú spôsob, ako prežiť. Bránia sa Googlu a rozmýšľajú o spoplatnení svojho obsahu.

Vlastník mediálneho impéria chce zakázať prístup vyhľadávača Google k svojim stránkam.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Vyhľadávače každý deň prehliadavajú miliardy webových stránok a ľuďom ponúkajú časti ich obsahov. Ľudia na ne prestávajú samostatne chodiť, vystačia si s vyhľadávačom, tvrdí Rupelt Murdoch, vlastník mediálneho impéria, ktoré zahŕňa britské Timesy, Sun, New York Post či Wall Street Journal a tiež veľké množstvo internetových spravodajských serverov a webových stránok, medzi inými napríklad aj populárnu sociálnu sieť Myspace.com.

Murdoch je prvým spomedzi veľkých mediálnych hráčov, ktorý sa tomuto trendu pokúsi povedať nie. V rozhovore pre austrálsky Sky News povedal, že plánuje zakázať prístup vyhľadávača Google k svojim stránkam. Ľudia sa tak už k ich obsahu dostanú len priamo cez ich domovskú stránku. „Google, Microsoft, Ask.com a ďalší nesmú mať možnosť parazitovať na našom obsahu, kradnúť ho a zarábať na ňom," povedal v rozhovore. „Myslím, že sme v tomto ohľade zaspali." Zmenu chce uskutočniť už na budúci rok.

Článok pokračuje pod video reklamou

Odíde z Googlu, stratí pätinu

Murdoch nie je zďaleka jediný, kto má výhrady proti dominancii Googlu na trhu s dodávkami obsahu.
Firma sa po celom svete súdi s vydavateľmi, ktorí tvrdia, že ich jeho vyhľadávač Google.com, ako aj služba Google News poškodzujú tým, že ľuďom ponúkajú časti ich obsahu. Tí potom chodia oveľa menej priamo na ich webové stránky.

Neparazitujeme na vás, naopak, posielame vám každý mesiac viac ako miliardu čitateľov, odpovedá Google kritikom. „Títo ľudia dávajú každému z vydavateľov šancu získať si ho, zobraziť mu reklamu alebo ponúknuť predplatné," napísal Google v júli na svojom blogu.

Pre toho, komu sa to nepáči, existuje možnosť zobrazovanie v Googli zrušiť, pridáva firma.

Prečo to teda firmy nerobia? Google ich dostáva do paradoxnej situácie - na jednej strane ich oberá o pravidelných čitateľov, lebo ľudia si vystačia už aj len s vyhľadávačom, na druhej strane tvorí podstatnú časť ich návštevnosti, ak ľudia na jeho odkazy kliknú, tvrdia analytici.

Podľa údajov zo služby Hitwise, ktorá vyhodnocuje návštevnosť amerických webov, prichádza na stránku Murdochovho Wall Street Journalu napríklad mesačne až štvrtina ľudí z vyhľadávača Google - pätnásť percent priamo zo stránky Google.com, ďalších dvanásť percent zo služby Google News, ktorá zbiera odkazy a citáty priamo z článkov.

Až 44 percent z týchto návštevníkov pritom nikdy predtým na stránke denníka nebola. Ak Murdoch splní, čo sľubuje, príde o pätinu svojich návštevníkov.

Záchranou je spoplatnenie

Google je však podľa Murdocha len jedným z tŕňov v päte vydavateľov on­line obsahu. Oveľa väčším problémom je bezplatný obsah. „Fakticky neexistuje žiadna stránka hocikde na svete, ktorá by dokázala zarobiť seriózne peniaze," povedal. Obsah treba podľa neho spoplatniť.

The Wall Street Journal to už začal, keď spoplatnil niektoré on­line sekcie, a tiež mobilnú verziu stránky. Murdoch chce spoplatniť aj ďalšie veľké spravodajské servery už v druhej polovici roka.

Vyjde mu to? Kritici sú skeptickí. Pokusy o spoplatnenie obsahu už v minulosti skúšali viaceré servery, neujali sa najmä pre neexistujúci mikroplatobný systém, ktorý by umožnil jednoduchú realizáciu platieb.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 379
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 789
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 513
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 383
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 931
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 556
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 189
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 215
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 942
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414