Štvrtok, 9. júl, 2020 | Meniny má LujzaKrížovkyKrížovky

Afriku rozdelí oceán. Roztrhne púšť

Podľa štúdie amerických vedcov bude mať trhlina nachádzajúca sa v etiópskej púšti za následok vznik nového oceánu, ktorý bude prepojený s Červeným morom a Adenským zálivom a rozdelí tak africký kontinent.

(Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Zdá sa to neuveriteľné, no ak sa vedci nemýlia, učebnice zemepisu budú v budúcnosti obsahovať o jeden oceán navyše. Výskumníci z rôznych krajín spozorovali, že vo Východoafrickej priekopovej prepadline v
etiópskej púšti sa deje niečo, čo sa podobá na proces formácie nového mora.

Nachádza sa tam totiž obrovská sieť zlomov a prepadlín, ktorá sa rozprestiera na dĺžke až 5000 kilometrov a smeruje zo severu na juh. Trhlina široká až šesť metrov a dlhá 56 kilometrov, by mohla časom viesť až k vzniku novej vodnej plochy, ktorá by rozdelila africký kontinent.

Adenský záliv.

Puklina trhá púšť

Geológom sa v roku 2005 podarilo objaviť obrovskú puklinu, ktorá "trhala" púštny terén. Krátko nato prišli niektorí s hypotézou, že by mohlo ísť o zrod nového oceánu, no vedecká komunita túto myšlienku neprijala s nadšením a veľmi o nej pochybovala. Posledná štúdia publikovaná v časopise Geophysical Research Letters však naznačuje, že táto možnosť nie je vôbec vylúčená, keďže proces, ktorým sa táto trhlina vytvárala, je zhodný s tými, ktoré prebiehajú na dne oceánov.

V septembri roku 2005, sa v teréne spomínanej oblasti veľmi rýchlo otvorila séria zlomov, čo zalarmovalo vedcov z celého sveta, ktorí prichádzali na toto miesto, aby mohli vidieť spomínaný fenomén na vlastné oči. Všetko sa začalo zemetrasením, po ktorom nasledovali jemnejšie otrasy a erupcia sopky Dabbahu. Udialo sa to veľmi nečakane, oveľa rýchlejšie, ako bolo možné vidieť v iných prípadoch a tisícky osôb museli byť evakuované.

Červené more.

Milión rokov

Tektonické procesy prebiehajúce pod etiópskou prepadlinou "sú identické s tými, ktoré sa objavujú na dne Červeného mora či v oceánskych pohoriach a majú na svedomí oddelenie kontinentov," uviedla profesorka z americkej University of Rochester a spoluautorka štúdie Cindy Ebinger.

Ak všetko pôjde tak, ako to autori štúdie predpokladajú, o milión rokov vznikne úplne nový oceán, ktorý bude spojený s Červeným morom a Adenským zálivom.

Informáciu zverejnil internetový portál abc.es.