Malý hotel, ktorý podnikateľka Přibylová prevádzkuje, využíva internetovú telefónnu ústredňu. Do nej sa nabúrali hackeri a presmerovali tisícky hovorov do Lichtenštajnska.
Spoločnosť, ktorá telefonické spojenie prevádzkuje, reklamáciu podnikateľky neuznala. Obhajuje sa tým, že musí za uskutočnené hovory zaplatiť. Majiteľku navyše firma upozorňovala na fakt, že prevolala nezvyčajne veľké množstvo minút. Prípad už rieši polícia a Interpol.
Účet za trojdňové presmerovanie tisícok hovorov do Lichtenštajnska sa vyšplhal na viac ako 1 400 000 korún českých. Podnikateľka ho bude musieť pravdepodobne zaplatiť, pretože je zodpovedná za zabezpečenie samotnej ústredne.
"Táto ústredňa nebola z vonku zabezpečená, my sme ju nespravovali, nebola pripojená k našej distribučnej sieti, iba bola nami dodaná," bránil v reportáži ČT firmu Wia jej spolumajiteľ, Filip Malina.
Patrik Zandl, odborník na telekomunikácie, v reportáži uviedol, že podobných prípadov v poslednej dobe pribúda. Odborníci sa zhodujú, že vinníka tohto podvodu sa len ťažko podarí chytiť.
Proti podvodníkom sa dá samozrejme brániť. Odborníci predovšetkým varujú pred využívaním neoverených programov za podozrivo nízku cenu alebo dokonca zadarmo. Tie často umožňujú sprevádzkovať takúto ústredňu v domácich podmienkach, ale nie sú bezpečné. Hackeri môžu programy tohto typu zámerne vytvárať a potom získajú k takejto ústredni jednoduchý prístup.
Ľudia by mali používať zabezpečovacie programy a taktiež sa odporúča nastaviť maximálny denný limit pre volanie, napríklad na čiastku tisíc korún. Pri prípadnom zneužití ústredne tak majiteľ nepríde o tak výrazné čiastky.
Originál tohto článku nájdete na mobil.idnes.cz
Autor: Luděk Vokáč