BRATISLAVA. Verejné telefónne automaty (VTA) postupne miznú zo slovenských ulíc. Z trhu ich vytlačili najmä mobilné telefóny, ktoré sa v posledných rokoch stali bežnou súčasťou výbavy Slovákov.
Podľa štatistík spoločnosti Slovak Telekom (ST), ktorá automaty prevádzkuje, zostalo v krajine rozmiestnených do 7000 prístrojov. Ešte začiatkom roka 2006 ich pritom evidovala asi o päť tisícok viac.
"Veľké rozšírenie mobilných telefónov vytlačilo verejné telefónne automaty do pozície doplnkovej služby," povedala ČTK vedúca odboru externej komunikácie a hovorkyňa Slovak Telekomu Janka Burdová. Automaty sa tak dostali do úplne inej pozície než v minulosti, keď boli jedinou alternatívou na telefonovanie mimo domova alebo pracoviska, dodala.
Množstvo telefónnych automatov zostalo na Slovensku fungovať najmä vďaka norme, podľa ktorej je ST povinný prevádzkovať najmenej jeden VTA v každej obci. "Viac automatov je v oblastiach, kde sú najviac využívané, ako napríklad na vlakových či autobusových staniciach, dopravných uzloch, internátoch a podobne," priblížila Burdová.
Z celkového počtu približne 6980 telefónnych automatov tvoria vyše tretinu kartové prístroje. Zvyšných 4480 zariadení funguje po vhodení mince; tieto zároveň treba častejšie opravovať.
"Celkovo je služba stratová," poznamenala Burdová. Podľa auditovaných výsledkov Telekomu za rok 2008 prevádzková strata z poskytovania VTA sa vyšplhala na 3,1 milióna eur (93,39 milióna Sk). Priemerné ročné náklady spoločnosti na jeden automat dosahujú okolo 660 eur (takmer 20.000 Sk).
Vybrané telefónne automaty v sieti dominantného poskytovateľa služieb pevnej siete ponúkajú aj možnosť zaslania krátkej textovej správy či e-mailu. Prístroje sa dajú používať aj zadarmo, a to v prípade tiesňového volania.
Po prechode na euro vraj ľudia najčastejšie do mincových automatov vhadzujú 20-centové (asi šesť korún) kovové platidlá.