Miliardové weby si na seba nevedia zarobiť

Ak rastie služba príliš rýchlo, na webe to môže byť vážny problém. Najpopulárnejším webom sveta, ako sú YouTube, Facebook alebo Flickr, sa v skutočnosti príliš nedarí.

Jeden z najnavštevovanejšíchwebov sveta YouTube.com míňa každý rok stovky miliónov dolárov na prevádzku a rôzne poplatky.(Zdroj: Ilustračné - TASR/AFP)

BRATISLAVA. Predstavte si, že váš web využívajú milióny ľudí na celom svete. Z názvu vašej firmy sa stala značka, ktorú pozná každý. Ak by ste ju chceli predať, ponúkali by vám za ňu milióny dolárov. Každý mesiac rastiete na popularite, konkurenciu ste dávno predbehli.

Ideálny stav? Pre firmy ako Coca Cola či Nike iste. Pre najväčšie webové značky ako YouTube, Facebook alebo Flickr zďaleka nie. Aj keď sú najväčšie a najpopulárnejšie, zo zisku, ktorý majú, nevedia ani len pokryť náklady na fungovanie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Veľkí, no nie bohatí

Jedna z najpopulárnejších sociálnych sietí Facebook minie podľa predbežných odhadov TechCrunch.com len na elektrinu mesačne viac ako milión dolárov. Vyše dvesto miliónov aktívnych používateľov na celom svete ju pritom núti neustále investovať do hardvéru - len v minulom roku musela dokúpiť 50-tisíc nových serverov za 30 miliónov dolárov a ďalšie peniaze musia pribúdať s novými používateľmi. Dohromady jej náklady môžu siahať podľa odhadov odborníkov až po hranicu 500 miliónov dolárov ročne. Príjmy? V roku 2008 dosiahli 256 miliónov dolárov.

Lepšie na tom nie je ani jeden z najnavštevovanejších webov sveta, server YouTube.com. Gigant Google ho ako veľmi úspešnú značku kúpil v roku 2006 za viac ako jeden a pol miliardy dolárov. No teraz podľa štúdie spoločnosti RampRate míňa každý rok viac ako tristo miliónov dolárov len na rôzne poplatky spojené s licencovaním diel chránených autorským zákonom, províziách z reklamy a iné bežné výdavky. Ďalších takmer sto miliónov dolárov míňa na servery a ich prevádzku.

Strata, ktorú tento rok server vygeneruje po odpočítaní ziskov z reklamy vkladanej do videí, by sa podľa štúdie Credit Suisse mohla priblížiť k pol miliarde dolárov. Novšia štúdia RampRate tvrdí, že Google za YouTube nemíňa až tak veľa peňazí, podľa jej štúdie bude preto výsledná strata len 174 miliónov dolárov.

„Napriek masívnemu rastu, globálnemu povedomiu o značke, prevádzkovanie YouTube je doslova bláznovstvo a jeho prognóza je zánik," citoval pred pár mesiacmi server Cnet News Benjamina Wayna, prevádzkovateľa jedného z konkurenčných videoserverov.

Strácajú, lebo rýchlo rastú

Ako to, že si najpopulárnejšie servery na seba nevedia zarobiť? Podľa odborníkov je paradoxne najväčším problémom ich veľký rast. Na serveri YouTube pribudne každú minútu 20 hodín videí od používateľov na celom svete.

Google však dokáže predať reklamu len k jednej desatine z nich. Náklady na tie ostatné už nemá z čoho vykryť.

Facebook je zase úplne najsilnejší mimo USA. Čím sú jeho návštevníci vo vzdialenejšej oblasti, tým viac nákladov na prevádzku s nimi má. Naopak, zisky z reklamy v týchto krajinách sú najmenšie. Jednak pre malé trhy, jednak preto, že možnosti na jej distribúciu sú tu menšie. Obe firmy skúšajú, ako by na reklame mohli zarábať oveľa viac peňazí.

Facebook chce umožniť spoločnostiam, aby využívali potenciál sociálnej siete na svoje marketingové dotazníky. YouTube zase skúša rôzne agresívnejšie druhy reklamy vkladanej do videí.

Otázne je, či im to pomôže. Odborníci sú skôr skeptickí. Otrávení používatelia Facebooku môžu razom odísť inde a YouTube môže mať celkom iný problém so získavaním väčšieho množstva reklamy.

Farhad Manjoo, redaktor časopisu Slate, to vystihol takto: „Pozrite sa na hity YouTube z posledných dní. Hosť odpadol počas televíznej relácie, brazílsky tréner udiera rozhodcu, Britney Spears si pomýli mesto, v ktorom vystupuje. Zaplatili by ste, aby sa pri nich zobrazovalo logo vašej firmy?

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Čo sa dá vyčítať z e-mailu a IP adresy? Ako sa stať internetovým detektívom

Aj obyčajný e-mail prezrádza, či ho poslali z domáceho počítača či z notebooku z hotelovej izby.

Pozeráte sa na viac ako miliardu hviezd. Urobili najväčšiu mapu našej galaxie

Sonda Gaia ukázala pohyb hviezd aj našich galaktických susedov.

DETSKÁ RUBRIKA

Potkan hnedý nie je krysa, zabiť ho môže stres

Krysy na Slovensku žili stovky rokov, dnes by sme ich tu hľadali márne. Vytlačili ich práve potkany hnedé, ktoré do Európy privandrovali načierno.

Pomocou grafénu vyrobili silnejší a ekologickejší betón

Nový stavebný materiál je vhodný aj do záplavových oblastí.

Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 278
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 313
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 792
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 607
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 481
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 362
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 062
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 152
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479