SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Miliardové weby si na seba nevedia zarobiť

Ak rastie služba príliš rýchlo, na webe to môže byť vážny problém. Najpopulárnejším webom sveta, ako sú YouTube, Facebook alebo Flickr, sa v skutočnosti príliš nedarí.

Jeden z najnavštevovanejšíchwebov sveta YouTube.com míňa každý rok stovky miliónov dolárov na prevádzku a rôzne poplatky.Jeden z najnavštevovanejšíchwebov sveta YouTube.com míňa každý rok stovky miliónov dolárov na prevádzku a rôzne poplatky. (Zdroj: Ilustračné - TASR/AFP)

BRATISLAVA. Predstavte si, že váš web využívajú milióny ľudí na celom svete. Z názvu vašej firmy sa stala značka, ktorú pozná každý. Ak by ste ju chceli predať, ponúkali by vám za ňu milióny dolárov. Každý mesiac rastiete na popularite, konkurenciu ste dávno predbehli.

Ideálny stav? Pre firmy ako Coca Cola či Nike iste. Pre najväčšie webové značky ako YouTube, Facebook alebo Flickr zďaleka nie. Aj keď sú najväčšie a najpopulárnejšie, zo zisku, ktorý majú, nevedia ani len pokryť náklady na fungovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkí, no nie bohatí

Jedna z najpopulárnejších sociálnych sietí Facebook minie podľa predbežných odhadov TechCrunch.com len na elektrinu mesačne viac ako milión dolárov. Vyše dvesto miliónov aktívnych používateľov na celom svete ju pritom núti neustále investovať do hardvéru - len v minulom roku musela dokúpiť 50-tisíc nových serverov za 30 miliónov dolárov a ďalšie peniaze musia pribúdať s novými používateľmi. Dohromady jej náklady môžu siahať podľa odhadov odborníkov až po hranicu 500 miliónov dolárov ročne. Príjmy? V roku 2008 dosiahli 256 miliónov dolárov.

Lepšie na tom nie je ani jeden z najnavštevovanejších webov sveta, server YouTube.com. Gigant Google ho ako veľmi úspešnú značku kúpil v roku 2006 za viac ako jeden a pol miliardy dolárov. No teraz podľa štúdie spoločnosti RampRate míňa každý rok viac ako tristo miliónov dolárov len na rôzne poplatky spojené s licencovaním diel chránených autorským zákonom, províziách z reklamy a iné bežné výdavky. Ďalších takmer sto miliónov dolárov míňa na servery a ich prevádzku.

SkryťVypnúť reklamu

Strata, ktorú tento rok server vygeneruje po odpočítaní ziskov z reklamy vkladanej do videí, by sa podľa štúdie Credit Suisse mohla priblížiť k pol miliarde dolárov. Novšia štúdia RampRate tvrdí, že Google za YouTube nemíňa až tak veľa peňazí, podľa jej štúdie bude preto výsledná strata len 174 miliónov dolárov.

„Napriek masívnemu rastu, globálnemu povedomiu o značke, prevádzkovanie YouTube je doslova bláznovstvo a jeho prognóza je zánik," citoval pred pár mesiacmi server Cnet News Benjamina Wayna, prevádzkovateľa jedného z konkurenčných videoserverov.

Strácajú, lebo rýchlo rastú

Ako to, že si najpopulárnejšie servery na seba nevedia zarobiť? Podľa odborníkov je paradoxne najväčším problémom ich veľký rast. Na serveri YouTube pribudne každú minútu 20 hodín videí od používateľov na celom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Google však dokáže predať reklamu len k jednej desatine z nich. Náklady na tie ostatné už nemá z čoho vykryť.

Facebook je zase úplne najsilnejší mimo USA. Čím sú jeho návštevníci vo vzdialenejšej oblasti, tým viac nákladov na prevádzku s nimi má. Naopak, zisky z reklamy v týchto krajinách sú najmenšie. Jednak pre malé trhy, jednak preto, že možnosti na jej distribúciu sú tu menšie. Obe firmy skúšajú, ako by na reklame mohli zarábať oveľa viac peňazí.

Facebook chce umožniť spoločnostiam, aby využívali potenciál sociálnej siete na svoje marketingové dotazníky. YouTube zase skúša rôzne agresívnejšie druhy reklamy vkladanej do videí.

Otázne je, či im to pomôže. Odborníci sú skôr skeptickí. Otrávení používatelia Facebooku môžu razom odísť inde a YouTube môže mať celkom iný problém so získavaním väčšieho množstva reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

Farhad Manjoo, redaktor časopisu Slate, to vystihol takto: „Pozrite sa na hity YouTube z posledných dní. Hosť odpadol počas televíznej relácie, brazílsky tréner udiera rozhodcu, Britney Spears si pomýli mesto, v ktorom vystupuje. Zaplatili by ste, aby sa pri nich zobrazovalo logo vašej firmy?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predaj áut so spaľovacími motormi by sa mohol v Európskej únii skončiť v roku 2035.

Rokovali o balíku Fit for 55.


16 h
davka

Prečo mnohí kresťania prijímali a prijímajú mladý vek Zeme?


21 h

Obľúbený sci-fi koncept skúma seriózna fyzika.


a 1 ďalší 22 h

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 4 ďalší 29. jún

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  4. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  1. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  3. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  4. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  5. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  6. Ďalší ekologický krok BILLA
  7. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  8. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 253
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 166
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 8 487
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 378
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 776
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 168
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 859
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 2 610
SkryťZatvoriť reklamu