Dragon Age: Origins - rozsiahly pohľad na zaručený tohtoročný hit

Každý hráč má jeden alebo hneď niekoľko obľúbených herných vývojárskych tímov, ktoré môžu priniesť akúkoľvek správu o akejkoľvek hre a dotyčná osoba verí, že to bude bomba bez ohľadu na reči z PR kampane.

Pre niekoho je to možno Valve, iného hráča príjemne zamrazí pri spomenutí si na Rockstar a určite sa nájdu i takí, ktorým zvlhne pohľad pri Bethesde. My máme svojich čiernych koňov taktiež hneď niekoľko, pri ktorých (minimálne spočiatku) prevláda nad predstavenou hrou nadšenie a až neskoršie vytriezvenie pri písaní recenzie vypovedá o nie dokonalej hre od nie dokonalých vývojárov. Predsa však existuje vývojársky tím, ktorý počas svojej existencie nevydal zlú hru. Nesklamal nás. Bioware – továreň na herné hity.

Vŕtať sa v histórii Bioware by bolo samozrejme príjemné, spomienky potešia, avšak to by sme mohli pri lahodnom vínku sedieť do rána. Preto to radšej skrátime a odkážeme vás na tabuľku niekde na konci tohto článku, kde sa aspoň v krátkosti venujeme jednotlivým herným projektom kanadských vývojárov. Ak hráčovi poviete Bioware, istotne zo seba okamžite dostane skratku RPG. Hranie sa na hrdinov – či už v sci-fi alebo fantasy univerze – dokázal, teraz už 700-členný, ambiciózny kolektív pripraviť do podoby, kedy vás to jednoducho chytiť muselo. Samozrejme, očakával sa trochu náročnejší prístup, museli ste hre venovať dostatok času, ktorého žrútom sa napokon stala. Lenže nech sa pozrieme naľavo (fantasy) alebo napravo (sci-fi), či Bioware čerpalo z licencie alebo nievždy išlo o skvelú hru.


Všetky screenshoty nájdete v galérii hry

Pôvodne sa na Dragon Age: Origins začalo pracovať už pred 5 rokmi, no produkčná fáza a prípravy základu hry boli tvorené len niekoľkými vývojármi, takže všetko napredovalo pomerne pomaly. Medzitým však štúdio naberalo ďalšie a ďalšie skúsenosti. Dragon Age: Origins bude klasickým fantasy RPG, v ktorom si na začiatku vytvoríte postavu, cestou naberiete parťákov a porazíte zlo. Čiže priemer? Kdeže, tou klasikou sme mysleli hardcore RPG, nepriameho, duchovného nasledovníka Baldur´s Gate, klasiku v podaní Bioware. Žiadne akčné zamerané RPG (Fallout 3), ale poctivé piplanie sa postavou/postavami.

Základná príbehová linka nemôže byť iná: boj proti odvekému zlu. Dôležitým faktom bude ako nám tvorcovia podajú zápletku, ale ako sa k tomuto questu prepracujeme, akým spôsobom zviažu hráča s touto dôležitou úlohou. V tomto prípade bude Dragon Age: Origins v dnešnej dobe originálom. Stretli sme sa s tým už pri akčnom Sacred 2, no tentoraz nepôjde len o voľbu postavy, ktorá nás automaticky vyhodí na inom mieste mapy. Vyberieme si rasu, pohlavie, jedno z povolaní (bojovník, mág...), prispôsobíme jednotlivé vlastnosti a tým len čiastočne definujete svoju postavu. Dôležitým sa stane aj následná voľba pôvodu (origin). Ide o niekoľko osobitných príbehov, z ktorých bolo zverejnených len niekoľko. Nejde o niekoľko desiatok minút, ktoré strávite na mieste X, aby ste sa po prejdení tutoriálu ocitli v centrálnej pevnosti a vydali zabiť zlého draka/obra/kohokoľvek už len jedným spôsobom. Tak to fungovať nebude. Keďže je svet v Dragon Age: Origins obrovským univerzom, v ktorom má každá rasa svoje osobitné miesto, históriu, problémy, príbehy, nebude žiadne putovanie rovnaké. To, že v konečnom dôsledku sa stretnú jednotlivé rasy a vy si sami vyberiete, koho vezmete do svojej partie, je len ďalším dôvodom na opakovanie termínu znovuhrateľnosť.

Hlavná zápletka je však pomerne prostá. Kým si vybalansujete svojho hrdinu, prejdú odhadom dve-tri hodinky. Ľudia budú začínať vo vlastnej pevnosti a svoju silu pri boji proti zlu (tu nazvanému Dark Spawn) musia najprv dokázať. Hlavnou úlohou je uspieť v skúškach a pristúpiť do služieb Grey Wardens. Tu sa spoja príbehy všetkých voliteľných postáv, no netreba zabúdať na to, že už hneď zo začiatku ste si zvolili ďalšiu cestu, ktorá sa postava od postavy líši. Pri ďalšom spustení hry sami uvidíte rozdielnosť jednotlivých postupov. Príbehové linka sa síce na niektorých dôležitých miestach spája, no po prejdení týmto „checkpointom“ (prípadne ich podľa zlomov v príbehu môže byť viac) sa vetví do ďalšieho/ďalších stromu/ov.

Ono celý svet Feralden nemôžeme považovať za typické fantasy univerzum ako ho poznáme z Tolkiena. Striktné rozdelenie medzi dobro a zlo tu nejestvuje. Celý svet je vykreslený v pochmúrnych farbách. Nie je to však len o grafickom spracovaní, dôležité je zobrazenie pováh rás v zápornom zmysle slova, pričom realitou sa stane rasizmus, urážanie, agresivita, zaslepenie bohatstvom, arogancia – jednoducho to, čo dobre poznáme z bežného života. Koho okamžite napadol Sapkowskeho Zaklínač, trafil klinček po hlavičke. Podobné prvky badať u oboch hier a je zrejmé, že takéto „dospelé“ RPG hráčom zachutili, pretože sa s postavami dokážeme nielen lepšie stotožniť, ale nám životné voľby nepripadajú tak umelé.

Možností bude hneď niekoľko a jednotlivých hrdinov budeme v niekoľkohodinovom úvode dynamicky meniť plnením konkrétnych úloh. Tým si vytvoríte nielen postavu ovládajúcu určité schopnosti, spôsoby boja apod., ale zároveň ovplyvníte nasledovné putovanie príbehovou líniou. Tak napríklad elfov v Dragon Age: Origins môžeme rozdeliť na dve skupiny: prvá je akousi podradnou rasou ľudí, slúži im v mestách ako banda otrokov a vznešení elfovia stále obývajú lesy ďaleko od ľudí. Možnosti ako začať, ako vyvinúť svoj charakter bude hneď niekoľko, pričom utláčanie elfov v ľudských mestách je samozrejmé a ako sa zachováte (z pohľadu oboch strán: ako ľudia budete hrubí k otrokom alebo nie a v úlohe elfa budete znášať urážky alebo sa vzbúrite?), tak zamiešate karty, ktoré vám neskôr osud rozdá.

Venovať sa obšírnejšie tejto téme je zbytočné, obrovské možnosti manévrovania s postavami sú zrejmé na prvý pohľad. V minulosti sa po prvýkrát objavili základné piliere dnešnej slobody v rozhodovaní. Na začiatku to bolo primitívne rozdelenie dobro a zlo (Knights of the Old Republic, Fable), neskôr sme sa začali pohrávať s osobitým prístupom (Mass Effect, Zaklínač). V niektorých prípadoch budeme mať možnosť voľby jasne danú (zachráň dobrého, znič zlého), no podobných typov úloh bude minimum, častejšie sa dostaneme k typickému rozhodovaniu, kedy budeme musieť buď pomôcť jednej strane alebo druhej, či dokonca pri dostatočnom zozbieraní indícií vyriešiť problém k prospechu oboch strán. Lenže ani to nebude všetko, niekedy sa dostaneme k ťažkému rozhodovaniu medzi menším zlom. Aj keď žiadne menšie zlo vlastne neexistuje. Morálne voľby nás fascinovali už v spomínanom Zaklínačovi a ovplyvňovanie v budúcnosti na základe vášho počínania je v Dragon Age: Origins zaručené.

O pár riadkov vyššie boli spomenuté indície. Dragon Age: Origins bude odmeňovať skutočných hardcore hráčov rozšírenými možnosťami ako pri rozhodovaní, tak aj rozhovoroch. Práve rozhovory budú fungovať na báze voľby nálady, ale zároveň sa budeme môcť pýtať na témy, s ktorými sme sa počas hrania stretli. Ak nebudeme vedieť všetky súvislosti, v rozhovoroch nedostaneme možnosť sa na danú tému pýtať. Podľa prvých ukážok rozhodne zaujal model mimiky tvárí rozprávajúcich postáv, podľa ktorého sme okamžite postrehli reakciu na hrdinom položenú otázku, respektíve odpoveď na otázku NPC. Priamočiary beh za dokončením príbehu bude tým pádom značne kontraproduktívny a hra tak nenápadne núti k bádaniu. Aby to nebolo všetko, to, či sa k jednotlivým témam a questom dostanete, závisí aj od zloženia skupiny hrdinov. Celkový počet zúčastnených je obmedzený na päticu, takže okrem vami vytvoreného hrdinu máte miesto pre štvoricu ďalších charakterov. Podobne ako v Baldur´s Gate sa môžeme tešiť na vyhrotené stavy nielen pri komunikácii s okolím, ale aj priamo v skupine, kedy môže dôjsť ku konfliktu medzi členmi partie. Dokonca sa oficiálne hovorí o ¼ z celkového počtu dialógov, ktorá je určená na rozhovory medzi samotnými členmi vašej družiny. Bude to skutočne RPG ako zo starej školy.

Jeden príklad za všetky. Čarodejnica Morrigan predstavuje typicky vyhranenú NPC postavu. Stráni sa spoločnosti ľudí, takže by sme mohli očakávať, že sa ich bojí, no je tomu úplne naopak. Ľudia sa v skutočnosti boja čarodejnice, pretože jej mágia je silná. Morrigan zároveň ľudskou rasou až fanaticky pohŕda, nemá ju príliš v láske a dáva to najavo. Prijať ju do partie znamená výrazne zvýšiť svoju bojovú silu, no zároveň dávate zelenú rozbrojom v kolektíve. A ako veľmi dobre vieme, kde nie je kolektívny duch, nie je nič.

Trojrozmernosť síce priam nabáda k akčne riešeným bojom, avšak netreba sa obávať bezduchého klikania. Boj budeme môcť samozrejme kedykoľvek zastaviť, rozdať jednotlivé príkazy každej postave či dokonca určiť automatické akcie (liečenie pri určitom poškodení, používanie daných zbraní v závislosti od vzdialenosti atď.). Nepôjde o to, ako často kliknete, ale rozhodovať bude skôr rozvážne určovanie kedy a akým spôsobom je vhodné zaútočiť. Že tento systém funguje vynikajúco, nám predviedol (znovu) Zaklínač, čo svedčí o jeho kvalitách a z dnešného pohľadu i nadčasovosti. Dragon Age: Origins by malo ísť ešte ďalej. Nezabudnite, ovládať budete celú skupinu. Ďalej sa hovorí o kombinovaní vhodných schopností (alebo kúziel u mágov), takže vytvorenie účinného komba bude pri silných protivníkoch nutnosťou. Predstavte si to ako lištu s jednotlivými schopnosťami, ktoré sa po aktivovaní budú určitý čas dobíjať a dovtedy si budete musieť vystačiť s inými alebo základnými útokmi. Zbrane nebudú padať z každého zabitého protivníka, inventáre postáv sa nebudú plniť extrémne rýchlo. Toto bude RPG, kde sa musíte s každým protivníkov doslova vyhrať a víťazstvo vybojovať.

To, že bude Feralden temným svetom, už viete, no zároveň vás čaká dobre známa otvorenosť, ktorej realistické fungovanie vývojári dokumentujú na fakte, že niektoré zvieracie druhy bude možné vyhubiť, prípadne začnú migrovať zo svojich pôvodných miest. Niečoho podobného sme sa mali dočkať už v pôvodnom Stalkerovi, no práve komplexnosť vytvoreného sveta (a hlavne jeho nefunkčnosť) zabránila ukrajinským vývojárom, aby s tým prišli prví. Dragon Age: Origins samozrejme okrem typicky hardcore prvkov nesie aj niekoľko zľavnení z drastických nárokov skúsených hráčov. Už dávnejšie sa Bioware vybralo cestou radšej menšieho sveta, ale s veľkou hustotou questov. Podobne tomu bude i pri súbojoch, kedy stačí, ak jeden hrdina zostane živý a skolí nepríjemného protivníka, ostatní okamžite ožijú.

Pokračovať by sa dalo ďalej, na internete sa povaľuje mnoho ukážok zo samotného hrania (viď nižšie). My sme vám len chceli ukázať RPG, ktoré pochádza zo starej školy, no zároveň sa snaží prispôsobiť modernej dobe tak, aby harcovníci zbytočne nefrflali a začiatočníci neodpadávali od únavy už pri tvorbe postavy. Navyše vývojári z Bioware veľkoryso prehlásili, že Dragon Age: Origins bude primárne PC hra – pôvodne mala vyjsť už v polovici marca, no finančná kríza napokon donútila vydavateľa (Electronic Arts) zjednotiť vydania všetkých verzií do jedného termínu. Aj preto si budeme musieť počkať až do začiatku novembra. Dragon Age: Origins je však projektom, kde sa tých pár mesiacov navyše určite stihne ešte čo to vyladiť a my sa len obávame, či nepadne najvyššie možné hodnotenie. Bioware sa jednoducho nedá neveriť. A to vývojári sľubujú editačné nástroje, s ktorými si budeme môcť vytvárať vlastné dobrodružstvá ako v Neverwinter Nights! Máte lepšieho adepta na hru roku?

Digitálna ochrana SecuROM a Dragon Age: Origins
Keď odhliadneme od samotnej kvality vybraných hier, pri PC verziách titulov od Electronic Arts nás škrela nepopulárna ochrana SecuROM. Proti pirátom to bol boj vopred prehratý a odskákali si to hlavne majitelia originálnych verzií hry. Podľa posledného prehlásenia bude mať Dragon Age: Origins len čiastočnú SecuROM ochranu. Pre offline hranie nebude potrebná žiadna autentifikácia prostredníctvom internetu (čiže si zahrajú i tí, ktorí nie sú pripojení k sieti). Jedinou podmienkou je nutnosť mať v mechanike médium s hrou. Ak však budete chcieť využiť stiahnuteľný obsah (downloadable content) vytvorený inými hráčmi prostredníctvom editoru, overovanie vás neminie. Na druhú stranu: ak ste offline, nemôžete si logicky ani nič stiahnuť. Prvý krok smerom k hráčom bol spravený.

Videá z Dragon Age: Origins
Obrovskú databázu gameplay videí, rozhovorov, krátkych ukážok atď. nájdete na známom videoportáli Gametrailers. Určite si ich pozrite, väčšina z nich je exkluzívna.

Videá Dragon Age: Origins

Prečo milovať Bioware
Rozprávať celú históriu Bioware (ako sa traja študujúci doktori stretli a rozhodli, že zdravotníctvo ich vlastne ani nebaví a radšej sa budú zaoberať vývojom hier) od ich založenia v roku 1995 či spraviť výpis ich ocenení (pravidelne sa umiestňujú na popredných priečkach najlepších zamestnávateľov v Kanade) by bolo nosením elfov do lesa. Respektíve rozsahovo by to bolo na samostatný tematický článok. Radšej si preto spravíme kratučký sumár doposiaľ vydaných hier od kanadských polobohov.

Shattered Steel (1996)
Dnes takmer neznáma, avšak perfektná mechovka (nie simulátor sledovania rastu mechu - to zelené, čo rastie na kmeňoch stromov a nie sú to listy), ktorá sa smelo postavila takým modlám ako Mechwarrior 2 alebo Earthsiege 2. A čuduj sa svet, kvalitatívne obstála. Chopili ste sa obrieho obrneného obleku (ako napríklad vo Fear 2) a bojovali ste proti ďalším mechom. Zo svojich mechov ste sa mohli katapultovať a kradnúť tak mechy súperove, čo bolo niečo novátorské. Netreba však pripomínať že ako obyčajná panák ste prežili proti nabúchanému mechovi asi tak 3,5 sekundy. Ako v jednej z prvých hier sme si mohli užívať zničiteľný terén! Kedysi dávno (sakra dávno), bola táto zabudnutá bomba predávaná v Lacných knihách, takže kto videl (a hlavne vedel), môže sa tešiť z klasiky.

Baldur´s Gate (1998)
Čo napísať o izometrickom RPG, ktoré zmenilo pohľad hardcore hráčov na izometrické RPG? Snáď len toľko, že dovtedy sme si mysleli, že vrcholom všetkého bol first person pohľad, hádzanie hviezdic do schodov a kreslenie si štvorčekových máp. Partia hrdinov, otvorený príbeh, skvelý súbojový systém, rozprávková grafika, neskutočne dlhá hrateľnosť, náročnosť, vynikajúce dialógy... Kto si dávno (hoci aj z edície Game4U) hru zakúpil, môže sa tešiť z klasiky.

Baldur´s Gate: Tales of the Sword Coast (1999)
Datadisk, ktorý by sme dnes nazvali plnou a plnohodnotnou hrou. Zvyšoval maximálny level cap, pridával rozsiahle dobrodružstvo, prinášal more nových predmetov, zbraní, nepriateľov, opravoval menšie chybičky krásy užívateľského rozhrania. Kto si ho dávno kúpil, nech sa teší a ak ho chce náhodou predať, nech sa ozve!

MDK 2 (2000)
Trochu slabšia hra od Bioware, stále však kvalitné pokračovanie skvostného akčného hitu od Shiny. Prvý diel bol bláznivý, šialený, bizarný. A dvojka v tom pokračovala, len to bolo možno už trochu ohrané. Na Zem zaútočili emzáci, ktorí prostredníctvom Prúdov vysávajú z metropol energiu. Jedinými záchrancami sú šialený vedec, ktorý sa pred mnohými rokmi utiahol do svojho kozmického bytu na orbite Zeme (strieľa po enemákom napríklad topinkovačom), robotický pes (má šesť láb, takže strieľa zo štyroch Uzi naraz a v kútiku úst má cigaru) a Kurt. Jediný, ako-tak normálny človek. Teda… je oblečený do špeciálneho čierneho obleku, ktorý mu umožňuje nielen vydržať nejakú tú ranu, ale hlavne zoomovať svojou puškou na vzdialených a ukrytých enemákov. Helma pripomínala špičku penisu, ale do detailov nebudeme zachádzať.

Baldur´s Gate II: Shadows of Amn (2000)
Ak by sme mohli povedať, že dvojka je ešte kvalitnejším RPG ako prvotina, zrejme neuveríte, ale to ste potom BGII nehrali. To, čo bolo gigantické v jednotke, je pri pokračovaní rozšírené až do absurdných rozmerov, desiatky až stovky hrania, pri ktorých odpadnete od únavy, ale neustále sa bavíte, boli synonymom hernej nirvány. Je zbytočné rozprávať zážitky, toto proste musíte skúsiť. Spoločne s datadiskom vyšla špeciálna edícia od CD Projektu v klasicky veľkej krabici, ktorá však bola okamžite rozpredaná a kto vtedy nezaháľal, sa teší. Ha!

Baldur´s Gate II: Throne of Bhaal (2001)
Podobne ako pri prvom prídavku k jednotke, podobne ako pri druhom diely, i tentoraz musíme hovoriť v superlatívoch. Bez akéhokoľvek preháňania ide o najlepší datadisk aký kedy vyšiel. Sorry Diablo 2: Lords of Destruction, ale kráľom musí byť ten najlepší.

Neverwinter Nights (2002)
Samozrejme – znovu jedno z najlepších RPG všetkých čias, avšak tentoraz sa zameriame len na jednu vec, ktorá spravila z NWN medzi hráčmi obľúbeným hitom. Editačné nástroje. Zdatní hráči mohli nielenže vytvárať vlastné dobrodružstvá a ponúkať ich ostatným ako „prídavné úrovne“, ale zároveň pri online hraní (skupina hráčmi ovládaných postáv plní úlohu na vytvorenej mape) priamo zasahovať do deja, pridávať prekážky či ich podľa potreby uberať a… a išlo o skvelú vecičku, ktorá spravila z NWN ešte i dnes živé RPG.

V priebehu roku 2003 sa objavili dva prídavky Shadows of Undrentide a Horders of Underdark, no išlo „len“ o kvalitné príbehové rozšírenia. Sú súčasťou špeciálnej edície, ale tú už zrejme máte všetci. Povinnosť.

Star Wars: Knights of the Old Republic (2003)
Povedzme si to úprimne. S prvou (čiže druhou natočenou) trilógiou Hviezdnych vojen išlo nielen toto univerzum, ale aj hry so SW spojené do… do zabudnutia. Kvalita pri všetkej úcte priemerná, zábavnosť obmedzená. Svetlou výnimkou je práve KotOR. Skvost. Nielenže to bola na vtedajšiu dobu nádherná hra, mali sme možnosť voľby, takže sme nevykračovali po lineárnom chodníku vývojármi vytvoreného príbehu, ale si zvolili, či budeme zlí alebo dobrí. Po prvýkrát sa taktiež Bioware odvážili mierne zjednodušiť niektoré RPG prvky a bolo to k prospechu veci. Hra nebola tak rozťahaná a zdĺhavá, no zabavili sa všetci.

Jade Empire (2005)
Exkluzívne pre Xbox vyvinuté akčnejšie RPG z prostredia starovekej Číny. Nie je to ani tak dávno, čo sa objavila Special Edition pre PC, takže viete, koľká bije. Bioware znovu zabodovalo príbehom, skvelým súbojovým systémom (znovu) a tentoraz sa k tomu pridalo aj zasadenie do lukratívneho prostredia.

Mass Effect (2007)
Nedávno vydané sci-fi RPG. Zaujalo predovšetkým dynamickými dialógmi, prehľadným súbojovým systémom (akoby to už niekde bolo napísané), ktorý bol síce akčnejší, no fungoval na výbornú! Skvele napísaný príbeh a vaše voľby, ktoré putovanie výrazne usmerňovalo spravili z Mass Effectu jedno z najlepších RPG poslednej doby. Nemenovaný redaktor hru dohral už niekoľkokrát.

Sonic Chronicles: The Black Brotherhood (2008)
RPG hra pre Nintendo DS, ktorá získala nadpriemerné hodnotenia, no keďže sme ju nehrali, netušíme, či ide o skutočnú bombu. Našincov by mohlo odradiť zameranie na ježka Sonica, ktorého si s RPG spojí málokto.

Čo sa chystá?
Dragon Age: Origins (november 2009)
Pôvodne sme chceli vtipne pastnúť na toto miesto celé preview...

Mass Effect 2 (2010)
Pokračovanie úspešného sci-fi RPG, ktoré je zatiaľ zahalené tajomstvom a podľa prvého teaseru možno hlavný hrdina pôvodnej hry Shepard zahynul.

Mass Effect 3 (???)
Zavŕšenie trilógie. Keďže vieme veľké orechové o dvojke, nečakajte, že vás prekvapíme pri tomto popise.

Star Wars: The Old Republic (2010)
Bioware vstupuje na MMORPG scénu. Star Wars poznáte a že toto bude pecka, vám pripomínať nemusíme. Ak neveríte, prečítajte si
naše preview!

Neoznámený Next-Gen Projekt
Keďže ide o neoznámený projekt, vieme len toľko, že okrem spomínaných hier Bioware na svojej dvojplatničke varí ešte čosi. Niektorí ticho dúfajú v ďalšie Baldur´s Gate.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 657
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 246
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 449
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 185
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 048
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 816
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 070
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 714
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 521
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 923

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

Neprehliadnite tiež

Nahneval vás mobil alebo počítač? Na vine môžu byť energetické častice z vesmíru

Kozmické častice zasahujú do behu technológií viac, ako sme ochotní pripustiť.

NASA má v stredu ohlásiť dôležitý objav, detaily zatiaľ tají

Americká vesmírna agentúra podrobnosti nových poznatkoch o exoplanétach zatiaľ tají.

Skutočný Happy Feet: Ako dokáže tučniak vydržať mrazy a víchrice

Tučniak cisársky hniezdi v oblastiach s najkrutejšími klimatickými pomermi na Zemi.

Palubné počítače áut môžu ovládať aj ich starí majitelia

Múdre autá nedokážu vymazať párovacie kľúče, ktoré im v minulosti boli pridelené.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop