Surferov zasiahla webová verzia prasacej chrípky. Zabíja zdravý rozum

Máte radi paniku a strach? Potom určite počúvajte, čo sa hovorí o chorobách v sociálnych sieťach, blogoch a na Twitteri.

(Zdroj: hmerinomx/FLICKR.COM)

Mikroblogovacia stránka Twitter.com sa už viackrát v minulosti ukázala ako výborný zdroj informácii tesne po leteckom nešťastí, alebo prírodnej katastrofe. V oblasti zdravotníctva by ste ju však určite poslúchať nemali.

Všetci píšu a radia o prasacej chrípke

Graf nižšie zobrazuje nárast počtu twitterovských príspevkov venovaných prasacej chrípke za posledný týždeň. Ak ich budete čítať, po chvíľke sa dostanete k príkazu za žiadnych okolnosti nejesť bravčové mäso, prirovnaniu k "jatkám" v čase epidémie španielskej chrípky a množstvu iných vystrašených príspevkov.

Článok pokračuje pod video reklamou


ZDROJ: Nielsen Online

"Toto je dobrý príklad prečo Twitter nie je dobrý ako spravodajské médium. Vedie ľudí namiesto hľadania riešení alebo získavania kľúčových informácii skôr k šíreniu strachu," povedal pre CNN.com Brennon Slattery z PC Worldu.

Vlna príspevkov a debát o prasacej chrípke zasiahla aj blogerov. Všimnite si porovnanie príspevkov o prasacej chrípke v porovnaní s inými chorobami. Blogeri píšu desaťkrát viac o prasacej chrípke ako o salmonele.


ZDROJ: Nielsen Online

Komentáre, diskusiám prepadol aj Facebook. Ľudia najčastejšie v spojitosti s chrípkou spomínajú okrem slov ako "Mexiko", "pandémia" aj výrazy ako "(nepodávajte) ruky", "držte sa ďalej", "dávajte pozor", "smrť" a podobne.


ZDROJ: Facebook Lexicon

A samozrejme, skoro sa nenájde človek, ktorý o prasacej chrípke nič nenapísal.


ZDROJ: Facebook.com

Píše sa len kvôli hystérii? Aj kvôli čítanosti

Je za toľkými príspevkami len strach? Písať o prasacej chrípke je podľa Evgenyho Morozova z Open Society Instute teraz populárne aj z iného dôvodu ako len hystéria autorov - je za tým obyčajná snaha byť čítaným.

"Množstvo príspevkov na Twitteri o prasacej chrípke sa zdá byť motivovaných snahou byť in, písať o tom, o čom píšu všetci priatelia alebo jednoducho získať na popularite," tvrdí.

Je podľa neho len otázkou času, kým niekto využije spôsob, akým sociálne siete, mikroblogy a internetové čety dokážu rozšíriť paniku - "kým zamorí sociálne siete fámami, ktoré v momente paralizujú globálnu ekonomiku. Takáto taktita môže spôsobiť oveľa väčšiu deštrukciu než skutočný útok".

Web má vlastnú chorobu zo strachu - kyberchondriu

Viaceré výskumy z minulosti ukázali, že web je dnes ďaleko najpopulárnejším nástrojom všetkých, ktorí sa radi boja o svoj zdravotný stav. Napríklad prieskum Harris Interactive z roku 2007 tvrdí, že viac ako tri štvrtiny Američanov v priebehu mesiaca aspoň raz vyhľadávajú informácie o svojom zdravotnom stave na internetových zdravotníckych stránkach a viac ako polovica to urobí aspoň dvakrát.

Vedci Microsoftu Ryen White a Eric Horvitz v decembri 2008 publikovali štúdiu, v ktorej ukazujú, ako vlastne ľudia na internete vyhľadávajú informácie o svojom zdravotnom stave: do vyhľadávača najskôr zadajú bežné symptómy ako „bolesť hlavy“ alebo „horúčka“. A potom hneď kliknú na stránku s informáciami o najmenej častých ochoreniach, ktoré týmto príznakom zodpovedajú – teda napríklad o aidse alebo zhubnych nádoroch.

"Kyberchondrii", webovej obdobe hypochondrie podľa nich pomáhajú aj vyhľadávače - tie najexotickejšie, najzriedkavejšie a zároveň závažnejšie choroby sú väčšinou vždy medzi prvými výsledkami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 380
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 789
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 501
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 377
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 932
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 556
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 188
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 215
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 942
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414