Bratislava 16. februára (TASR)
Celkom sa tak v internetových obchodoch biga.sk, cetelem.sk, hej.sk, hop.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk, pelikan.sk a sportove.sk zrealizovalo 323.881 objednávok. "Obrat potvrdzuje zvyšujúci sa záujem spotrebiteľov o tento spôsob predaja. Priemerný medziročný rast obratu internetových obchodov o viac ako 40 % dokumentuje pozitívny vývoj v tomto segmente, a to aj napriek zhoršenej situácii na finančnom trhu v závere minulého roka, ktorý býva z dôvodu vianočnej sezóny vždy kľúčový pre väčšinu internetových obchodov," informoval TASR výkonný riaditeľ asociácie Jozef Dvorský.
V segmente predaja tovaru bolo zrealizovaných 269.050 objednávok v celkovej sume 41,16 milióna eur (1,24 miliardy Sk). Hodnota priemernej objednávky pri predaji tovaru poklesla v porovnaní s rokom 2007 o 5,68 eura (171 Sk) zo 156,21 eur (4706 Sk) na 150,53 eur (4535 Sk). Tento trend je v súlade s postupnou snahou osloviť aj spotrebiteľov nižších príjmových skupín, s rozširovaním sortimentu ponúkaného tovaru a s priaznivým vývojom internetových cien najmä v oblasti elektroniky.
Štruktúra platieb za objednávky sa v porovnaní s rokom 2007 takmer nezmenila. Skoro 60 % všetkých zákazníkov uprednostnilo platbu pri prevzatí tovaru zaslaného na dobierku, 15 % platilo prevodom z bankového účtu a 18 % zaplatilo v hotovosti pri osobnom odbere tovaru.
Sektor služieb dosiahol v roku 2008 obrat 25,92 milióna eur (780,75 milióna Sk) a bolo k tomu potrebných 54.831 objednávok. Platby internetových zákazníkov za nákup služieb sa uskutočňovali výhradne prevodom na bankový účet. S výnimkou Bratislavského kraja, ktorý sa v minulom roku podieľal na celkovom obrate za predaj tovaru a služieb 25 %, bolo zostávajúcich 7 krajov zastúpených pomerne rovnomerne, keď sa ich podiely pohybovali od 10 % do 13 %. V roku 2008 bolo certifikovaných 26 internetových obchodov.
(1 EUR = 30,1260 SKK)