Presne pred piatimi rokmi o takomto čase nemusel študent Mark Zuckerberg z Harvardovej univerzity odznova vymýšľať internet spájajúci počítače na celom svete, elektronickú poštu umožňujúcu posielať si na diaľku správy ani čet a webovú zoznamku.
Musel však vyriešiť problém, ako všetky tieto služby namiešať dohromady tak, aby jeho stránku chcel využívať každý.
A najmä zohnať tých prvých ľudí, ktorí na jeho zatiaľ mŕtvy web pozvú svojich priateľov a tak spustia lavínu.
Podarilo sa mu to. Päť rokov po tom, čo založil svoju stránku, má Facebook viac ako 140 miliónov používateľov, ktorí doň každý deň píšu o svojom živote. Nadväzujú virtuálne vzťahy, spájajú sa do skupín podľa záľub a sledujú, čo sa deje v živote tých druhých.
Facebook ako choroba
Milióny používateľov a prakticky neobmedzené možnosti, ako ho využívať, urobili z Facebooku nielen miesto, kde sa môžete stretnúť s priateľmi, aj keď sú stovky kilometrov ďaleko. Ale napríklad aj miesto, kde bezvýsledne premárnite všetok voľný čas. Alebo, naopak, web, ktorý vám svojimi neustálymi žiadosťami o pridanie priateľa, začlenenie sa do skupiny, zapojenie do webovej hry, totálne otrávi život.
Psychológovia už v spojitosti s Facebookom dokonca stihli pomenovať niekoľko celkom nových ochorení. „Facebook status syndróm" je podľa doktorov z losangeleského Cedars-Sinai Medical Center chorobnou túžbou informovať svoju sociálnu sieť o každom vašom kroku.
Vedci z kanadskej University of Victoria zase postrehli nárast „závislosti od Facebooku" – najmä u študentov vysokých škôl, ktorá je však na rozdiel od kokaínu
alebo alkoholu horšia v tom, že sa jej nemôžete nikdy vzdať úplne. A vedci zo Stony Brook University v New Yorku len pred pár dňami uverejnili štúdiu, podľa ktorej každodenné používanie Facebooku môže u tínedžerov viesť k depresiám.
Ako byť milionárom, a zarobiť pritom nejaké peniaze
Mark Zuckerberg už tri roky nie je študentom školy, pre ktorú svoju službu pôvodne vytvoril, zato je však jeden z najbohatších a najvplyvnejších ľudí vo webovom svete.
Dnes, päť rokov po štarte svojej služby a na vrchole jej slávy, však bude musieť namiesto osláv myslieť na ďalší z problémov, ktoré treba prekonať: ako donútiť web, ktorého hodnota sa odhaduje na miliardy dolárov, aby podobné peniaze začal aj zarábať.
Jeden spôsob už našiel a chce ho aj na vás vyskúšať ešte tento rok – umožní firmám primiešať sa medzi vašich priateľov, vytypovať si vás a klásť vám po zapnutí stránky marketingové otázky.
Napríklad: „Aký šampón používate v lete? Aký v zime? Čo robíte v piatok večer?" Prípadne: „Na ktorú sociálnu sieť odídete po položení tejto otázky?"
- Stratíte súkromie – bez ohľadu na to, čo napíšete, množstvo ľudí bude písať do vášho profilu a označovať vás na fotkách zo súkromných párty. Budete musieť vyriešiť dilemu, či si do svojho súkromia pustiť kolegov a šéfa.
- Budú vás otravovať – bude vám chodiť denne tona pozvánok do používateľských skupín ako „pozvite sem čo najviac používateľov".
- Budú vás chcieť predať – priatelia vám budú posielať virtuálne alkoholické nápoje, kopnutia do zadku a pozvánky do množstva nezmyselných hier. A pokojne vás budú predávať vo virtuálnej mene.
- Budú vás vydierať – napíšu vám, že váš priateľ o vás vyplnil nejakú pikantnú informáciu, ak si ju však budete chcieť pozrieť, budete musieť zaspamovať všetkých ostatných priateľov alebo zaplatiť reálne peniaze.
- Budete ako známka – ľudia, ktorých ste v živote ledva stretli, si vás budú zbierať ako známky. V jednej skupine vedľa seba bude manžel, kolega, spolužiak zo základnej školy a človek, ktorého nepoznáte. Všetci si budú listovať vo vašom živote.
- Budete stále blízko - aj keď žijete stovky kilometrov od seba a hovorili ste naposledy pred mesiacmi, aj tak budete každý deň vedieť, čo sa deje s vašimi priateľmi. A nezabudnete na ich narodeniny.
- Nájdete stratených – tých, čo vám boli blízki, a teraz ani neviete, kde sú. Dievča z ulice, kde ste vyrástli, alebo starú partiu z prvej práce.
- Zorganizujete pivo ľahko - väčšina vašich spolužiakov zo strednej je už na Facebooku. Za pár minút zorganizujete stretávku, a hneď budete vedieť, kto na ňu príde a kto nie.