Herný vývojár: Hodnotenia hier sú absurdné

Servery typu Metacritic, zameriavajúce sa na zber hodnotení známych magazínov v rôznych odvetviach zábavy ako filmy, hudba a videohry, nebývajú veľmi obľúbené u herných vývojárov a vydavateľov. Na Metacritic sa zozbierajú hodnotenia dôležitých periodík a na jednom mieste si môže čitateľ pozrieť ako priemerné, ak aj čiastkové hodnotenia. Podobným spôsobom funguje Gamerankings alebo český projekt Hodnocení Her.

Výrazne proti sa postavil šéf vývojárskeho tímu Splash Damage, Paul Wedgwood, ktorý je zásadne proti tvorbe priemeru všetkých hodnotení a proti srsti mu je aj percentuálne hodnotenie. Považuje ho za absurdné. Jeho šírka je vraj príliš veľká na to, aby vedel recenzent vysvetliť rozdiel medzi jednotlivými percentami. Najlepšie riešenie by po vzore filmových kritík bolo zaviesť hviezdičkové hodnotenie so stupnicou 5 bodov. Podľa Wedgewooda bolo týmto spôsobom pochovaných viacero zaujímavých projektov, pretože akékoľvek hodnotenie pod 80% nemá u čitateľov šancu.

Pohľad zo strany herného vývojára však môže byť odlišný od toho recenzentského. Hlavne ak posledným titulom bola nie príliš podarená akcia Enemy Territory: Quake Wars. Následné odvolávania na zvyšovanie priemeru na 70% je samozrejme vecou konkrétneho média, pričom práve tie vybrané, exkluzívne a prestížne často podliehajú reklamnému vábeniu. Exkluzívne recenzie a vysoké ambície často spôsobia prehodnotenie očakávaného projektu, ktorý v konečnom dôsledku nedosahuje kvality výsledného číselného hodnotenia. Pojem exkluzívna recenzia má niekedy aj svoje zápory.

Postupná devalvácia istotne nie je príjemným javom, avšak treba si uvedomiť fakt, že v niektorých prípadoch je priemer skutočne nastavený na 50% a aj priemerná hra má možnosť zaujať vybrané publikum. Všetky reči o číslach sú však trochu pritiahnuté za vlasy, pretože tým jediným rozhodujúcim pri kúpe hry by nemalo byť číslo v hodnotení, ale text recenzie. Ovplyvňovanie potenciálnych kupcov hernými recenziami však postupne narastá, no v niektorých prípadoch sa vybraným médiám dá nie vždy veriť (viď kauza Gamespot vs. Eidos). Číslo je len číslo a dôležitý je samotný text článku.  

K téme sa napokon vyjadril aj šéf Sega Europe, Mike Heyes, ktorý prehlásil, že hodnotenia uverejňované na Metacritic ovplyvňujú hráčov úplne normálnym spôsobom a vývojári by sa mali snažiť, aby ich projekty dosahovali čo najvyššie hodnotenia a tým pádom boli aj viac na očiach. Po vydaní projektu s priemerným hodnotením sa dá ťažko očakávať vysoký dopyt. Má však zmysel zbierať hodnotenia z viacerých strán a robiť z nich priemery, ak hodnotiaca stupnica je u mnohých výrazne posunutá?

Zdroj: GamesIndustry

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 270
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 159
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 230
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 202
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 953
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 233
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 034
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 601
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 850
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 576

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop