PREČO SME TAKÍ VYSTRAŠENÍ Z MODERNÝCH TECHNOLÓGIÍ?

Počítače fungujú. My nie

Štyridsať percent amerických počítačov aspoň raz do roka neočakávane „prestane fungovať“. Naozaj? V skutočnosti sme len z technológií bezradní.

Modrá obrazovka smrti je nočnou morou každého používateľa Windowsu.(Zdroj: YOGMA /FLICKR.COM)

Určite ste sa už s tou situáciou stretli: vašim priateľom celkom neočakávane prestal fungovať počítač a nakoniec sa z toho vykľula jednoduchá chyba spôsobená jeho nepozorným používaním.

Podľa štúdie Pew Internet sa ľuďom podľa ich subjektívneho názoru počítače kazia oveľa častejšie, než by sa dalo čakať: 44 percentám Američanov aspoň raz ročne „prestane správne fungovať“ internet, 39 percentám sa to isté stane s počítačom a dvadsiatim deviatim percentám s mobilom.

Čo sa stane, keď sa pokúsia dovolať pomoci? Polovica sa cíti „znechutená“ z množstva snahy, ktorú treba na opravenie, a 40 percent ľudí je z informácií, ktoré získajú „zmätených“. Len tretine sa problém podarí vyriešiť samostatne.

Je používanie informačných technológií naozaj také komplikované?

Nie, tvrdia odborníci. Iba prišli do našich životov príliš rýchlo a zasiahli nás príliš hlboko.

Elektrina prichádzala celé storočie
„Elektrina sa v USA objavila okolo rokov 1880 – 1920, hoci bola viac či menej objavená už v roku 1771, telefón bol vynájdený už v roku 1876, no nerozšíril sa skôr ako začiatkom dvadsiateho storočia,“ tvrdia John Horrigan a Sydney Jones z Pew Internetu. Počítače, mobily a internet však do našich životov vtrhli oveľa rýchlejšie.

„Väčšina Američanov síce nevie, čo stojí za tým, že sa svetlo rozsvietilo, ale vedia, že keď sa tak nestalo, treba jednoducho skontrolovať istič,“ píšu vedci. Toto pri technológiách, ktoré sú tu krátko, úplne chýba: Prieskum Pew internetu napríklad ukázal, že až pätnásť percent používateľov nie je schopných technologický problém vyriešiť vôbec a až dve tretiny ľudí pri problémy radšej využijú hotline, pomoc priateľa alebo servis.

Seniorom sa nekazia mobily.
Do hry o to, kto má aké problémy s technológiami, vstupuje aj vek – čím starší používateľ, tým viac rôznych porúch a problémov zaznamenaných počas jedného roka. Existuje však jedna výnimka – mobilné telefóny.

Kým spomedzi používateľov do 40 rokov zažila posledný rok technické problémy s mobilom tretina ľudí, medzi ľuďmi od päťdesiat do šesťdesiatštyri sa pokazený telefón vyskytol len u štvrtiny a v skupine staršej ako 64 rokov tento problém zažilo len 18 percent používateľov.

„Seniori nie sú výhradne odkázaní na mobily, ako je to v prípade tínedžerov, ktorí oveľa častejšie zažijú poruchu na zariadení,“ tvrdia výskumníci. Navyše na nich využívajú iba jednoduché funkcie ako telefonovanie, málokedy esemeskovanie. A sedemdesiat percent z nich má stále pevnú linku, ktorá je pre nich istejšia.

Technika a my

Osemnásť percent žien sa pri oprave počítača spolieha na pomoc priateľov a známych, spomedzi mužov tak robí dvanásť percent používateľov.

Muži sa oveľa častejšie ako ženy snažia problém s počítačom alebo iným zariadením opraviť sami (tretina mužov oproti pätine žien).

Pätnástim percentám používateľov sa problém nepodarí vyriešiť vôbec.

Spomedzi zariadení sa podľa používateľov najmenej kazia vreckové počítače a MP3 prehrávače.

(tu)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 425
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 903
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 493
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 11 752
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 935
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 567
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 655
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 254
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 843
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 416