Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede

13. - 19. 11. 2008

Kolísanie obsahu oxidu uhličitého a oxidu dusného v ovzduší a tým aj výkyvy klímy počas ľadovej doby spôsobilo spomalenie oceánskeho prúdenia, ktorého príčinou bolo okrem iného občasné topenie sa početných „flotíl“ ľadovcov (na snímke Erica Galbraitha) v severnom Atlantiku. Zistili to Andreas Schmittner z Oregonskej štátnej univerzity v Corvallise a Eric Galbraith z Princetonskej univerzity (USA).

Zdroj: Nature

Počítačový systém Cray XT Jaguar v Oakridgeskom národnom laboratóriu (USA) je najvýkonnejším vedeckým počítačom na svete. Dosahuje až 1,64 petaflopov (peta je 10 na 15) čiže operácií s pohyblivou desatinnou čiarkou za sekundu.Zdroj: ORNL

Prečo vie morský zooplanktón plávať za svetlom? Azda najväčšie presuny biomasy na Zemi preskúmali Detlev Arendt z Európskeho laboratória molekulárnej biológie v Heidelbergu (Nemecko) s kolegami. Umožňujú ich dve jednoduché svetlocitlivé škvrny na hlavách lariev (na snímke EMBL vpravo pri tykadlách tvora), každá iba z dvoch buniek.Zdroj: Nature

Komplikovaný vzťah typu symbiont v symbiontev útrobách termitov opísal tím Ju-iči Hongoha z inštitútu RIKEN v Saitame (Japonsko). Termity dokážu stráviť drevo a teda celulózu vďaka symbiotickým mikróbom. Jeden z nich, prvok, je sám hostiteľom baktérie CfPt1-2 (na snímke J. Hongoha sú vľavo termity, vpravo hore prvok a vpravo dole jeho symbiotické baktérie). Vedci určili gény, pomocou ktorých viažu dusík, recyklujú ho z odpadov a vyrábajú látky pre seba i hostiteľa. Dôležitý poznatok pre výrobu biopalív z celulózy. Zdroj: Science

Z 23 ľudí s covidom na Jednotkách intenzívnej starostlivosti je len jeden zaočkovaný.

Do piatka pre covid skončilo v nemocniciach 283 pacientov.

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 402-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 573 obetí.

Z veksláka, pašeráka drog a mafiánskej hlavohrude na zbožného predsedu parlamentu v takzvanej protikorupčnej vláde.

Hrebeň Wdowiak.

Preprava stavebného materiálu na Mars by bola astronomicky drahá.

ČTK 18. sep