Hubbleov teleskop trafil desiatku

Technici a vedci NASA po vážnej poruche z konca septembra opäť sprevádzkovali Hubbleov kozmický ďalekohľad, ktorý pracuje už 18 rokov na orbite okolo Zeme. Úspech náležite oslávili - záberom dvojice vzdialených galaxií, ktoré z nášho pohľadu pripomínajú

Umelecká vízia HST na orbite okolo Zeme - obieha ju po takmer kruhovej dráhe vo výške približne 600 kilometrov.(Zdroj: Ilustrácia: ESA/Hubble Information Centre)

Technici a vedci NASA po vážnej poruche z konca septembra opäť sprevádzkovali Hubbleov kozmický ďalekohľad (Hubble Space Telescope, HST), ktorý pracuje už 18 rokov na orbite okolo Zeme. Úspech náležite oslávili - záberom dvojice vzdialených galaxií, ktoré z nášho pohľadu pripomínajú číslo 10.

Záber získala kamera Wide Field and Planetary Camera 2 (WFPC2, Širokouhlá a planetárna kamera 2), druhá generácia jednej z piatich aparatúr HST. Výsledný záber je zložený z troch, nasnímal ho 27. - 28. októbra 2008 cez filtre, zodpovedajúce modrému, viditeľnému a infračervenému svetlu.

HST je medzinárodný projekt s väčšinovým podielom NASA a menšinovými Európskej kozmickej agentúry ESA a ďalších krajín.

Nebezpečné vzťahy

Záber zachytáva dvojicu galaxií Arp 147, ktoré na seba intenzívne gravitačne pôsobia. (Ide o 147. položku z katalógu takým či onakým spôsobom zvláštnych galaxií, ktorý v 60. rokoch minulého storočia zostavil americký astronóm Halton Arp, mimochodom vytrvalý kritik teórie veľkého tresku.)

Arp 147 sa nám premieta do súhvezdia Veľryby (Cetus) a leží vyše 400-miliónov svetelných rokov od nás (1 svetelný rok = 9,46 bilióna kilometrov).

Na ľavej galaxii, čísle „1" z „desiatky, je gravitačná interakcia menej nápadná, lebo ju zatiaľ vážne nenarušila - situáciu prezrádza iba súvislý prstenec hviezdneho svetla okolo galaxie.

Pravá galaxia, „0" z desiatky, je však už výrazne narušená, ako ukazuje jej rozdrobený prstenec, v ktorom prebieha búrlivá tvorba nových hviezd, čo prezrádza modrá farba.

hubble_desiatka2.jpg

Dvojica gravitačne "tancujúcich" galaxií Arp 147.

Foto: NASA/ESA/Mario Livio, STScI

Od zrážky k hviezdotvorbe

Prstenec vznikol pri prechode „1" cez „0" v pomerne nedávnej minulosti. Prechod totiž v mieste, kde sa obe galaxie takpovediac zrazili, vytvoril - tak ako kameň hodený do rybníka vytvára kruhové vlny - šíriaci sa prstenec zvýšenej hustoty materiálu.

Slovo zrážka tu však netreba brať katastroficky, aj galaxie sú v podstate prázdno so sem-tam štipkou hmoty (hoci tá štipka, ako čierne superdiery v strede, môže mať miliardy hmotností Slnka). Galaxie sa pri takej gravitačnej interakcii skôr vzájomne preľnú. Druhá vec už ale je, že pri tom výrazne zmenia svoju celkovú podobu.

Šíriaca sa hustotná vlna naráža na hmotu, ktorú obe galaxie na seba gravitačne sťahujú z okolitého vesmírneho priestoru a výsledkom je búrlivá hviezdotvorba. Pôvodný stred či jadro vážne narušenej galaxie „0" asi vyznačuje červenkastá časť prstenca dolu vľavo, ktorá očividne obsahuje veľa medzihviezdneho prachu.

Čaká to aj nás

Vzájomné gravitačné ovplyvňovanie galaxií je vo vesmíre častejšie, ako sme si donedávna mysleli a významne sa podieľa na podobe galaxií. Ako to pri ňom môže pokračovať, ukazuje prípad „susednej" dvojice v predmetnom Arpovom katalógu - Arp 148 (pozri foto nižšie).

Napokon aj naša Mliečna cesta podľa všetkého vo svojej azda desaťmiliárdročnej histórii pohltila celý rad menších galaxií. A blíži sa k nej (a teda i k nám) známa galaxia M31 v súhvezdí Andromédy, ktorá je väčšia a asi o pätinu hmotnejšia, takže tentoraz bude Mliečna cesta hrať druhé husle.

Našťastie to nebude zajtra, kvalifikovaný odhad udáva, že približovanie potrvá ešte zhruba 2,5 miliardy rokov - obe tieto špirálové galaxie sa vtedy preľnú a splynú, aby vytvorili jednu obrovskú eliptickú galaxiu.

hubble_desiatka5.jpg

Gravitačný "tanec" dvojice galaxií Arp 148.

Foto: NASA/ESA/Hubble Heritage Team, STScI, AURA

Nažive a v dobrom zdraví

Najnovší záber Arp 147 dokazuje, že HST všeobecne a WFPC2 konkrétne opäť štandardne pracujú a prinášajú kvalitné výsledky.

HST je jedným z najúspešnejších vedeckých prístrojov v histórii. Ba astronómiu bez veľkého preháňania možno deliť na éru pred HST a éru HST. Tento ďalekohľad so zrkadlovým objektívom, ktorý má priemer 2,4 metra, vyniesol na orbitu v roku 1990 raketoplán Discovery.

Na zemskom povrchu síce pracujú ďalekohľady s oveľa väčšími objektívmi, no tým prekáža pri pozorovaniach ovzdušie, takže majú menšie rozlíšenie.

HST pomenovali po slávnom americkom astronómovi Edwinovi Powellovi Hubbleovi (1889 - 1953), ktorý pozorovaniami tzv. červeného posunu galaxií spôsobeného Dopplerovým javom, čo je posun vlnových dĺžok znakov v rozloženom svetle čiže spektre k vyšším hodnotám vplyvom vzďaľovania, v 20. rokoch objavil, že vesmír sa rozpína.

hubble_desiatka3.jpg

HST v reáli na orbite po servisnej misii 2 v roku 1997.

Foto: NASA/ESA

Čakanie na piatu misiu

HST si udržal a zlepšil výkonnosť vďaka štyrom servisným misiám (1, 2, 3a a 3b) astronautov v rokoch 1993, 1997, 1999 a 2002. Piata (4) a posledná bola plánovaná na tento rok a odložená na február 2009. Bolo to však plne odôvodnené.

Odklad spôsobila porucha dôležitej systémovej jednotky HST koncom septembra, ktorú sa napokon technikom NASA podarilo opraviť, čo vedci dokázali záberom Arp 147. Servisná misia má totiž navyše vyniesť náhradnú jednotku. Podľa najnovších správ však ani februárový termín nebude dodržaný, lebo jednotku treba dôkladne otestovať.

Spolu s novou generáciou aparatúr sa dostane na HST niekedy neskôr počas roka 2009. Tak či onak, posledná misia má voči dnešku ešte zlepšiť výkonnosť HST a predĺžiť jeho prevádzku o približne päť rokov.

hubble_desiatka4.jpg

Umelecká vízia Webbovho kozmického ďalekohľadu.

Ilustrácia: NASA

Nástupcom HST sa stane Webbov kozmický ďalekohľad, pomenovaný podľa administrátora NASA v ére projektu Apollo Jamesa Edwina Webba (1906 - 1992). Určený je pre oblasť infračerveného žiarenia. Priemer segmentovaného objektívu bude mať 6,5 metra. V moci tohto ďalekohľadu by malo byť odhalenie prítomnosti a skúmanie planét typu Zeme u najbližších hviezd.

Na orbite sa ocitne najskôr v júni 2013, vyniesť ho má európska raketa Ariane 5.

Hlavný zdroj: Komuniké ESA/Hubble Information Centre z 30. októbra 2008.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Experimentálna liečba zastavila sklerózu multiplex na päť rokov

Pomôcť môže transplantácia kmeňových buniek.

AUTO

Zamestnanci Googlu: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Nechali si vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Tresty v kauze Čistý deň chýbajú

Resocializačné zariadenie v Galante vyčkáva s prevzatím rozhodnutia o akreditácii.

Galaxy Note 7 sa vracia späť, Samsung ich bude predávať v Indii a Vietname

Upravené mobily neskončia na recyklačných linkách, po úprave sa dostanú opäť do rúk spotrebiteľov.

Ruská kozmická loď Progress odštarovala na zásobovaciu misiu k ISS

Štartovaciemu manévru predchádzali skúšky raketových motorov, aby sa neopakovala havária z vlaňajšieho decembra.

Dolly pred dvadsiatimi rokmi otvorila cestu pre klony. Prečo nikdy neprišli?

Klonované zvieratá sa dnes používajú na výskum, ale aj na mäso.

Tancujúce lemury a najvzácnejšia kačka. Ako vyzerajú zvieratá, ktoré žijú iba na Madagaskare

Tri štvrtiny zo všetkých druhov na ostrove nežije nikde inde na svete.

1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa