SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Zlý e-mail – veľa spamu

Začína sa vaša e-mailová adresa na písmeno A, J, M, P, R alebo S? Potom vám môže chodiť aj dvakrát viac spamu ako iným.

Čím populárnejšia je vaša prezývka alebo vaše meno bežnejšie, tým viac spamu dostávate.Čím populárnejšia je vaša prezývka alebo vaše meno bežnejšie, tým viac spamu dostávate. (Zdroj: FREEZELIGHT/FLICKR.COM)

Doteraz si väčšina ľudí na internete myslela, že množstvo spamu v našich schránkach ovplyvňuje najmä to, či sme dokázali e-mailovú adresu udržať v tajnosti pred webom – či sme ju nevypĺňali na stránkach pochybných služieb, prípadne či nie je v ľahko čitateľnej podobe napísaná priamo na našej osobnej stránke. Britskí vedci teraz zistili kurióznu súvislosť – množstvo nevyžiadanej pošty závisí aj od prvého písmena vašej e-mailovej adresy.

Šťastlivci a nešťastníci
Richard Clayton z Cambridgeskej univerzity spolu so svojím tímom skúmal viac ako 500 miliónov spamov, ktoré dostali v priebehu februára a marca tohto roku používatelia najväčšieho poskytovateľa internetu vo Veľkej Británii.

Výsledok štúdie je zaujímavý: používatelia s e-mailovými adresami začínajúcimi na písmená A, J, M, P, R alebo S dostali do schránky viac ako štyridsať percent spamových e-mailov, kým používatelia s e-mailami začínajúcimi na Q, X alebo Z mali v schránke spomedzi všetkých mailov len dvadsať percent spamu.

Základ úspechu – netypická adresa?
Čo je príčinou takých veľkých rozdielov? Podľa Claytona významnú rolu zohráva adresárový spôsob rozposielania spamu, ktorý používajú útočníci, keď prechádzajú písmená abecedy a skúšajú na rôzne kombinácie písmen odosielať e-mail s očakávaním, či sa vráti ako nedoručený, alebo nie.

Ak napríklad útočník vie, že na adrese „jano@post.sk“ existuje funkčná schránka, vyskúša použiť aj adresu „jano@gmail.com“.

„Čo sa zdá veľmi dôležité, je, koľko ľudí používa na webe podobnú adresu, ako je tá vaša,“ povedal Clayton pre ABCNews.com.

„Ak ste John a množstvo ľudí má slovo John vo svojej e-mailovej adrese, spameri to určite vyskúšajú aj na vašej doméne,“ povedal.

Stopnú ho, kým príde na vás
Útočníci podľa Claytona vedia, ktoré názvy v e-mailoch sú najpopulárnejšie, a preto aj pri odosielaní e-mailov postupujú tak, aby čím skôr zasiahli najpočetnejšie masy používateľov.

Niektorí ľudia tak dostávajú menej spamu preto, lebo už na nich nevyšiel rad – poskytovateľ internetu už medzičasom vypátral spamový útok a spamera zastavil, alebo spamový filter na vašom serveri už stihol nevyžiadaný e-mail pridať na čiernu listinu a vám sa vôbec nedoručil.

Záhada písmena U
Clayton so svojím tímom počas výskumu narazil aj na anomáliu, ktorú nedokázal vysvetliť. Medzi najobľúbenejšie písmená u spamerov patrí aj U, počet e-mailových adries s takýmto písmenom je však veľmi malý. Napriek tomu v ich schránkach spam tvoril viac ako päťdesiat percent e-mailov.

Čo sa zdá pri spame veľmi dôležité, je, koľko ľudí používa na webe podobnú adresu, ako je tá vaša.

Richard Clayton, autor štúdie
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


13 h
Týždeň Petra Schutza

Marosz je dôkazom, že transparentná štátna správa je nad možnosti OĽaNO.


21. okt
Petra Vlhová na poslednom tréningu pred obrovským slalomom v Söldene.

Je obhajkyňou veľkého glóbusu.


18 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


9 h

Neprehliadnite tiež

Technologický podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší 1 h
NASA dosiahla v stredu významný míľnik: podarilo sa jej pripevniť kozmickú loď Orion, ktorá má na Mesiaci pristáť, na nosnú raketu Space Launch System.

Pôvodne chceli loď vyslať už koncom tohto roka.


TASR 2 h
Najin je z posledných dvoch samíc tohto druhu.

Posledný samec nosorožca tuponosého severného zomrel v roku 2018.


SITA 15 h
Skryť Zatvoriť reklamu