NEW YORK. Americký výrobca počítačov Dell chce predať svoje fabriky.
Dvojka na trhu osobných počítačov podľa dnešného vydania denníka Wall Street Journal, ktorý sa odvoláva na osoby blízke záležitosti, vraj v uplynulých mesiacoch rokovala predovšetkým s ázijskými výrobcami o predaji produkčných závodov. Ide pritom o predaj väčšiny alebo dokonca všetkých fabrík. Niektoré závody sa možno zatvoria, tvrdí americký denník. Koncern od návratu svojho zakladateľa Michaela Della v januári 2007 nastúpil na cestu radikálnej reštrukturalizácie a úspor.
Podľa spomínaných plánov by Dell aj naďalej vyrábal v týchto továrňach, ktoré zmenia majiteľa, svoje počítače. Existujú však aj prekážky, ako sú napríklad vysoké mzdy v USA. Transakcia by sa mala zrealizovať v najbližších 18 mesiacoch. Hovorca Dellu nechcel podľa Wall Street Journalu informácie konkrétne komentovať, iba poukázal na staršie vyhlásenia koncernu, že skúma prehĺbenie existujúcich partnerstiev v oblasti produkcie rovnako ako možnosť ďalšieho vydelenia produkcie.
Dell má fabriky vo viacerých štátoch USA, rovnako ako v Írsku, Číne, Brazílii, Malajzii a od vlaňajška aj v Poľsku.
Pre koncern so sídlom v texaskom meste Round Rock by predaj znamenal ďalší drastický zásah od jeho doterajšieho obchodného modelu. Zakladateľ Michael Dell pôvodne slávil úspech s myšlienkou, že počítač sa rýchlo vyrobí v závode koncernu až po prijatí objednávky. Týmto spôsobom sa predchádzalo nákladom na skladovanie a nadprodukcii. Fabriky Dellu sú však prispôsobené na výrobu stolových počítačov, pričom dnes sú v odvetví motorom rastu notebooky, ktorých montáž je komplikovanejšia a vyžaduje viac práce. Preto sú zmluvní dodávatelia, ktorí sa špecializujú na notebooky, vo všeobecnosti lacnejší. Konkurenti Dellu už veľkú časť výroby notebookov vyčlenili zo svojej štruktúry.
Dell sa už v roku 2007 vzdal svojho dlhoročného princípu priameho predaja a začal predávať aj prostredníctvom špecializovaných obchodov a maloobchodných sietí. Dovtedy si mohli zákazníci koncernu objednať počítač iba cez telefón alebo internet.
Koncern mal v 2. kvartáli tohto roka 15,6-% podiel na svetovom trhu osobných počítačov. Jednotkou je Hewlett-Packard s 18,1 %. Dell opäť začal získavať podiely na trhu vďaka svojej agresívnej cenovej politike, čo však zaplatil znížením ziskov. V 2. kvartáli (do 1. augusta) fiškálneho roka 2008/09 medziročne klesol jeho čistý zisk o 17 % na 616 miliónov USD (12,87 miliardy Sk).
Informovala o tom agentúra DPA.