SME

Koniec webových rádií?

Stránka Pandora.com bola jedným z najpočúvanejších webových rádií. O pár dní ju však možno čaká smrť.

Rozdiel medzi analógovým rádiom a digitálnym, šíreným cez internet, je jasný na prvý pohľad. Núka sa však aj ďalší rozdiel – kým klasickému rádiu stačí na prežitie niekoľko tisíc poslucháčov, webové nezachráni ani milión surferov.Rozdiel medzi analógovým rádiom a digitálnym, šíreným cez internet, je jasný na prvý pohľad. Núka sa však aj ďalší rozdiel – kým klasickému rádiu stačí na prežitie niekoľko tisíc poslucháčov, webové nezachráni ani milión surferov. (Zdroj: GOJEFFREY/FLICKR.COM)

Pre státisíce hudobných fanúšikov bol ešte nedávno server Pandora.com prototypom rádiá budúcnosti – umožňoval vytvárať vlastné hudobné kanály šité na mieru a zdieľať svoj výber hudby s ostatnými používateľmi. Teraz jej autori priznali, že ju možno už onedlho čaká podobný osud ako viacero iných webových rádií – ukončenie prevádzky. „Myslím, že sa blíži naša smrť,“ povedal pre Washington Post Tim Westergren, zakladateľ spoločnosti.

Dôvodom nie je malý záujem o jej služby (len v USA Pandoru denne počúva milión poslucháčov), ani nízke tržby (služba tento rok na reklame zarobí dvadsaťpäť miliónov dolárov). Službu ničia vysoké poplatky, ktoré musí odvádzať hudobným vydavateľstvám.

Majú iný meter na web
Nahrávacie spoločnosti pri výpočte ceny za šírenie hudby na internete totiž postupujú inak ako pri bežných rádiách – cenu rátajú nie paušálne, ale za každú prehranú skladbu. To webovým rádiám s desiatkami kanálov a státisíckami poslucháčov robí problémy. Pri nižších ziskoch ich prevádzka stojí dvakrát viac než klasické rádiá. Ročne poplatky za nahrávky napríklad pohltia skoro tri štvrtiny zisku Pandory.

Kým bežnému rádiu stačí niekoľko tisíc poslucháčov, webové rádio nedokáže prežiť ani vtedy, ak ho počúvajú státisíce surferov.

Protesty nepomohli
Najskôr musela Pandora v januári od rádia odstaviť všetky krajiny okrem USA, teraz bojuje o prežitie aj vo svojej domovskej krajine. Proti vysokým poplatkom pre webové rádiá sa už v USA sformovala aj komunita – Koalícia za záchranu internetových rádií sa snaží vyvinúť tlak na vydavateľstvá, aby znížili poplatky pre rádiá na webe. Minulý rok zorganizovala akciu Deň ticha, v ktorej vyzývala poslucháčov, aby na podporu webových rádií počas jedného dňa nezapínali rádiové prijímače.

Webové rádia na rozdiel od klasických pomáhajú predaju skladieb aj tým, že počas prehrávania skladby priamo umožňujú kúpiť pieseň alebo album interpreta.

Členmi koalície sú preto aj tisícky hudobníkov. „Webové rádiá sú skvelé pre muzikantov ako som ja,“ povedal minulý mesiac pre Washington Post sólový spevák Matt Nathanson. „Reklama, ktorú robia našim skladbám je oveľa dôležitejšia ako zisky z poplatkov,“ povedal.

Zatiaľ iba Last.fm
Kým ostatné webové rádiá vrátane Pandory bojujú o spravodlivejšie poplatky a tak aj o holé prežitie, hudobná sociálna sieť Last.fm si ako jediná začiatkom tohto roka vyjednala s väčšinou vydavateľstiev rovnaké podmienky ako majú bežné rádiá – delí sa s nimi podielom o svoje zisky z reklamy.

Reklama, ktorú robia našim skladbám webové rádiá, je oveľa dôležitejšia ako zisky z poplatkov.

Matt Nathanson, hudobník
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu