Civilization IV: Colonization - nepreskúmaná Amerika

Spoločnosť Microprose sa stala známou hlavne v súvislosti s menom jej zakladateľa – Sida Meiera, dnes už legendou hernej scény, autorom klasických manažmentoviek Civilization a Colonization.

Spoločnosť Microprose sa stala známou hlavne v súvislosti s menom jej zakladateľa – Sida Meiera, dnes už legendou hernej scény, autorom klasických manažmentoviek Civilization a Colonization. Sid v roku 1996 z Microprose odišiel a založil ďalšie štúdio – Firaxis Games – ktoré dodnes funguje a vydáva hry, pričom v repertoári má množstvo titulov nesúsich meno majiteľa firmy – Sid Meiers's Pirates, Sid Meiers's Alpha Centauri či Sid Meier's Civilization. Práve séria Civilization, ako priame pokračovanie nestarnúcej legendy zožali aj v súčasnosti veľký úspech. Posledný diel – Sid Meier's Civilization IV sa dočkal dvoch expanzii a vo forme standalone datadisku vychádza aj najnovší prírastok Civilization IV: Colonization. Mätúci, avšak marketingovo určite úspešný názov, spájajúci dohromady dve odlišné hry, zarezonoval éterom v júni tohto roku a na trh by mal prísť pravdepodobne koncom septembra. My sme však už teraz mali možnosť vyskúšať hrateľnú verziu a podeliť sa s vami o prvé dojmy.

Pre tých neskôr narodených spomeniem najprv základné princípy 14 rokov starej Colonization, na ktorých stavia aj aktuálny remake. V prvom rade ide o klasickú pokojnú ťahovú stratégiu na dlhé zimné večery (preto aj vhodné načasovanie vydania). Dej hry sa odohráva v priebehu 17. – 19. storočia v Novom Svete – Amerike, ktorá ponúka obrovské možnosti. Voľná krajina, zem nikoho, nerastné bohatstvo, obrovský potenciál, no aj nebezpeční Indiáni.


Všetky screenshoty nájdete v galérii hry

Do hry môže hráč vstúpiť ako kolonizátor jednej zo štyroch európskych mocností – Španielska, Holandska, Anglicka či Francúzska. Romantická plavba loďou z Európy je ukončená pri brehoch Nového Sveta, či už v okolí Karibiku alebo kúsok severnejšie. Cieľom je vybudovať dostatočný počet sebestačných kolónií, nezávislých od kráľovskej moci v Európe a následne vyhlásiť a vybojovať oficiálnu nezávislosť. Tento princíp, známy z roku 1994, teraz Firaxis priam renesančne vzkriesilo a bez akýchkoľvek príkras ukazuje svetu nesmiernu silu starých hier, ktoré ešte celkom neboli poznačené komerčným duchom doby. Hovorím bez príkras, pretože súdiac podľa prvých dojmov z hry, remake je skutočným remakom a prináša „iba a len“ starú kvalitnú Colonization v modernom grafickom kabáte.

Hráč začína v role dobyvateľa, ktorého meno o nejakých 300 – 400 rokov bude každý (vzdelanejší) poznať. S malou plachetnicou, hŕstkou európskych vysídlencov a poloprázdnym mešcom začínate objavovať americké pobrežie, zatiaľ nepoškrvnené európskou civilizáciou. V začiatkoch postačí jedna malá kolónia a čo najkamarátskejšie vzťahy s miestnymi Indiánmi – na boje niet ani pomyslenia, najprv treba roztočiť kolotoč manufaktúry a poriadne využívať suroviny, ktoré krajina ponúka. Indiáni si síce trochu pofrflú, že im biele tváre obsadzujú zem, ale pre prvýkrát to prepáčia.

Pri zakladaní kolónie je nutné dbať na povrch, na ktorom ju hráč zakladá – každý druh terénu ponúka iné suroviny, pričom tie prvé mestečká musia byť sebestačné najmä z hľadiska potravy a dreva, no taktiež by mali mať prístup k nejakému vývoznému artiklu, ktorý je v Európe vysoko cenený. Pretože spočiatku budete obchodovať práve so svojou domovinou.

Medzi takéto tovary, patrí samozrejme striebro, ktorého je v Amerike habadej. Tento princíp si veľmi dobre pamätám zo starej Colonization, kde všetky pohoria ponúkajúce čo i len gram striebra, boli okamžite po vylodení v Novom Svete obstavané mestami a drancované, až pokým cena striebra v Európe neklesla nižšie ako cena obyčajného dreva. Na moju veľkú radosť, rovnako to funguje aj v novej Kolonizácií, zaužívané a rokmi takmer zabudnuté postupy môžete oprášiť!

Medzi menej hodnotný, ale stále veľmi cenný tovar patria cigary, kabáty či rum. Všetko sa to dá vyrobiť z bežne dostupných surovín – tabaku, kože, cukrovej trstiny. Niektorý typ terénu ponúka pre istý druh tovaru bonusy, preto je dobré ich čo najviac využívať. Dôležité však je spomenúť, že väčšina takýchto miest, ponúkajúcich rôzne bonusy, sa nachádza vo vnútrozemí, pričom presun tovaru do mesta s prístavom, aby ste ho mohli vyviezť, je pomerné zdĺhavá operácia. Aspoň dokým sa nepodarí vybudovať cestnú infraštruktúru, čo nejakých zopár stoviek ťahov potrvá...

Výrobná manufaktúra v mestách je jednoduchá – mesto je rozdelené na mriežku o rozmere 3x3 štvorce, pričom na každom z nich je dostupný nejaký druh suroviny. Tu sa prejaví výber terénu na ktorom hráč mesto založil. Každý štvorec musí obrábať nejaký osadník. Tí sú dovážaní z Európy, často ide o rôznorodých asociálov, ktorých spoločnosť radšej poslala na druhú stranu sveta. Okrem bežných osadníkov dochádzajú z Európy aj profesionáli – či už ide o majstrov rybárov, drevorubačov, či tesárov – pokiaľ takýto kolonista pracuje v manufaktúre, na ktorú je predurčený, výroba sa zrýchli o 100 %.

Veľmi dôležitá je jednotka pionierov, ktorí dokážu zušľachťovať okolitú krajinu, tak aby prinášala do kolónie čím väčšie objemy surovín. Stavajú farmy, bane, ale aj budujú cesty do vnútrozemských miest, či k indiánskym sídlam, s ktorými má hráč dobré obchodné vzťahy.

Časom však nutne musí prísť k expanzii, ktorá sa neobíde bez krviprelievania. Darmo, priznajme si, Európania spáchali na amerických Indiánoch skutočnú genocídu a inak tomu bohužiaľ nebude ani v tejto hre – pokiaľ teda chcete vyhrať a vybojovať si aj nezávislosť od kráľa. Ten mimochodom neustále zvyšuje dane a kladie na vás kolonizátorov nemiestne požiadavky, preto s ním postupom času prerušíte takmer všetky kontakty, vrátane tých obchodných. Vzhľadom na relatívnu „mierumilovnosť“ hry, sú boje riešené automaticky, pričom sa stačí s vašou jednotkou priblížiť k nepriateľskej. Rovnakým spôsobom prebiehajú aj boje s inými európskymi mocnosťami, snažiacimi sa získať vplyv v Novom svete. S tými však spočiatku treba udržovať čo najlepšie vzťahy, pretože vojny sú neuveriteľne finančne náročné a nebezpečné pre rýchly rozvoj kolónií.

Nová Kolonizácia skrátka prináša staré-dobré a zaužívané princípy, zaodeté do grafického kabáta, adekvátneho roku 2008. Ten je postavený na engine Civilization IV, ktorý dnes už síce nepatrí medzi to najlepšie, ale na druhú stranu je rýchly, prehľadný a svojím spôsobom aj svojský a rozpoznateľný medzi množstvom iných hier.

Je takmer nepochybné, že Firaxis Games prinesie na trh skoro dokonalú hru. Hrateľná ukážka mala len veľmi málo chýb a nepredpokladám, že by autori do finálnej verzie niečo pokazili. A keby bolo niekomu dlho, stále môže siahnuť po starej Kolonizácií, ktorá je už dnes dostupná zdarma ako abandonware (a prináša rovnako kvalitný zážitok...).

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahuje u kotlebovcov, prehľadáva Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

DOMOV

ĽSNS chce ochrannú známku na dvojkríž Hlinkovej gardy

Štyri ochranné známky nemusí extrémistická strana dostať.

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá jediného hráča z NHL.

Neprehliadnite tiež

Nový výskum môže prepísať históriu človeka

Kontroverzný výskum tvrdí, že Ameriku osídlili predkovia ľudí o 100-tisíc rokov skôr ako sa doteraz myslelo.

Osobný asistent Amazonu začne pomáhať s výberom outfitov

Alexa už nebude spracovávať iba zvuk, ale aj obraz.

OBJEKTÍV

Sonda Cassini sa opäť spojila so Zemou. Poslala prvé blízke zábery Saturnu

Po strate komunikácie sa sonda opäť spojila so Zemou a zasiela prvé údaje.

Z plastových fliaš sa dajú postaviť pevné mosty, prístrešky aj nábytok

Plastové fľaše netreba vždy vyhazdovať, sú oveľa pevnejšie, ako by ste od nich očakávali.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 11 353
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 813
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 862
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 250
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 563
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 841
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 120
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 037
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 681
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 266

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop